Hvordan bygger man best en bærende vegg med døråpning på et gulvbjelkelag? Gulvbjelkene går ikke langs med veggen, men krysser.

Jeg skal ha gulvspon i bygget, men så vidt jeg forstår, bør jeg ikke sette veggen direkte på gulvsponet. Veggen skal bygges ca 30 cm fra en stålbjelke som går langs med den planlagte veggen, og dermed regner jeg med at gulvbjelkene klarer belastningen fra den bærende veggen.

Spørsmålet er først og fremst hvordan jeg gjør med svill til veggen da den skal ha en døråpning. Korte under døråpningen? Hoppe over svill ved døråpningen og legge gulvspon på kortlingene? Eller finnes det en smartere måte å gjøre det på?

Hallo, kortle under veggens hele lengde med en liggende regel som er bredere enn veggen, hvis du f.eks. skal ha en 95-vegg, kortle med 120 eller 145 regler. På denne måten får du noe å skru gulvsponet i. Ingen syll i døråpningen.

/F

Ja, det har du rett i, jeg trenger uansett å ha noe å feste gulvspånet i på begge sider av veggen...

Det blir en 95-vegg så jeg tror jeg velger 145 under så at det er ordentlig på begge sider å skru i.

Takk!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.