På IKEA anbefalte de ikke sine svarte plastben til stammene på kjøkkenøya, fordi det blir for ustødig. De sa i stedet at det var bedre å bygge en fast sokkel som man så satte deres "fine" sokkel utenpå.

Nå er det på tide å bygge sokkelen, og jeg funderer litt over konstruksjonen.
Skal jeg ganske enkelt bruke to rammer av 2"2 med tverrstag mellom som justerer høyden?
En annen tanke var å bygge en firkantet "kasse" av sponplate med treverk i kantene, det kanskje er enda enklere?

Noen som har gjort noe lignende?

Kjøkkenøya blir 260x100 cm og jeg ser for meg en sokkelhøyde på cirka 17 cm.

Alternativ 2 pleier jeg å bruke, jeg antar at du har en form for laminert sokkel eller så, spikre den sammen til ønsket mål, kanskje med noe støtte for eventuelle skjøter i skapstammene.
Legg på plass, løft på "øyen", forankre øyen mot sokkelkonstruksjonen, med passende spiker eller skrue innenfra skapstammen.

Plastføttene trenger ikke å bli ustødige i det hele tatt, men man pleier jo å ha en sparksokkel iallfall. da blir det litt kake på kake..

Det stemmer at jeg kommer til å ha en laminert sokkel. Dessverre tar det noen uker før den kommer, og jeg vil gjerne få opp stammene før det.

Helst av alt skulle jeg ønske å bruke plastføtter, det ville vært det aller enkleste.
Jeg kommer jo til å ha sokkel på øya uansett, og føttene koster bare 40 kr/4 stk.

Har du laget kjøkkenøy på plastføtter noen gang?

Ja, men ikke til meg selv, så hvordan det deretter ble opplevd vet jeg ikke, men skrur man dem fast (kanskje avhengig av modell) så skal det nok ikke være noe problem, til den størrelsen av ø, hadde jeg nok kjøpt 2 satser med føtter.

Jeg er jo av den typen som mener at alt skal holde for et mindre jordskjelv så jeg hadde nok laget en ramme av 45X170" og så kledd den på utsiden med noe penere :)

Det er en solid konstruksjon!

Dette var vanskelig. Hjelp meg å bestemme!

Jeg hadde nok også gjort som mats_o, da jeg har det beskrevne regelvirket liggende rundt,
Men føtter funker..

Dessverre har jeg ikke noe slikt virke liggende.. Kanskje jeg skal gjøre et forsøk med føtter tross alt?

Alle (nesten) løsninger duger, det er ingenting som kommer til å synes..

Nei det er ikke utseendet jeg er bekymret for, man vil jo at det skal være stabilt og at man ikke kan rikke benken senere. Jeg tror jeg kjøper ben på IKEA og tester å montere det opp. Om det ikke skulle funke får jeg montere ned og gjøre om.

Min erfaring med IKEAS svarte plastben er at de dessverre er ganske dårlige. Tåler trykk rett ovenfra, men ikke i det hele tatt fra siden. En kjøkkenøy er en frittstående konstruksjon, og folk vil dytte på den fra siden.

De svarte plastbenene jeg kjøpte, knakk ett etter ett...

Jeg har montert kjøkkenøya mi på IKEAs metallben, men også forankret den til gulvet midt under konstruksjonen. Å forankre kjøkkenøya er ekstra viktig hvis du har framtrukket strøm eller vann/avløp til den.

Ja, der ser man, da har jeg hatt feil en gang i år også, selv om året nettopp har begynt. Min eneste unnskyldning er at jeg bare har montert Ballingslöv, men antar at Ikeas føtter er likverdige.

Jeg reglade opp sokkel til min "halvøy" føltes mye bedre. Riktignok har jeg faste sokler til alle benkeskapene i kjøkkenet. En fordel med fast sokkel er at du kan trekke strøm i den da.

Jeg har også tenkt på metallbenene, de virker mye mer stabile. Problemet er bare at maksimumshøyden på dem er 12 cm, og det er litt i underkant.

Da er jeg tilbake til å bruke lekter igjen. Kanskje det ikke finnes noen snarvei helt enkelt? Da er spørsmålet hvilken metode som er best når det gjelder å lekter? Jeg har ingen 170 mm lekter hjemme, men det er kanskje verdt å kjøpe?

En annen ting som jeg liker med ben er at hvis det skulle bli utett eller annet problem med vann og avløp, så vil vannet renne frem på gulvet og man kan oppdage og utbedre det i tide. Hvis man setter opp en stor lekte vil den blokkere vannet, og man får et lite basseng der under før man merker noe.
Men det der er kanskje ikke noe å tenke på eller?

chrille112 skrev:
Jeg har også vurdert metallbena, de virker mye mer stabile. Problemet er bare at makshøyden på dem er 12 cm, og det er litt i underkant.

Da er jeg tilbake til å bruke bjelker igjen. Kanskje det ikke er noen snarvei, rett og slett? Da er spørsmålet hvilken metode som er best når det gjelder å bruke bjelker? Jeg har ingen 170 mm bjelker hjemme, men det kan kanskje være verdt å kjøpe?

En annen ting jeg liker med ben er at hvis det skulle bli utett eller et annet problem med vann og avløp, vil vannet renne frem på gulvet, og man kan oppdage og rette det i tide. Hvis man setter opp en stor bjelke, vil den blokkere vannet, og man får et lite basseng der under før man merker noe.
Men det er kanskje ikke noe å tenke på, eller?
Det finnes vannalarm å kjøpe som uler når det er lekkasje på gang. Alternativt kan du tenke ut en lur løsning à la kjøleskaps-/oppvaskmaskinunderlag (oppslått plastmatte som leder lekkasjevann fremover slik at det synes).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.