nizzehult
Er enig i det siste. Og det gjør nok forsikringsselskapene også.
Når det gjelder ideen din tror jeg ventilasjonen blir for bra hvis det er en sprekk der. Og da kjøler man ned badstuen. Det skal bare komme inn luft rett under aggregatet, ikke andre steder.

nizzehult nizzehult skrev:
Helt enig i det siste. Og det gjør nok forsikringsselskapene også. Når det gjelder ideen din, tror jeg ventilasjonen blir for bra hvis det er en glipe der. Og da kjøler man ned badstuen. Det skal bare komme inn luft rett under aggregatet, ikke andre steder.
Og der tar du feil. Du kan aldri få for mye luft i en badstue. Jeg har bygget badstue utendørs med kun tregulv og har ikke hatt problemer med det.

Helt enig i det siste. Og det gjør nok forsikringsselskapene også.
Når det gjelder din idé, så tror jeg ventilasjonen blir for god hvis det er en åpning der. Og da kjøler man ned badstuen. Det skal bare komme inn luft rett under aggregatet, ikke på andre steder.
Hvordan kan du kjøle ned en badstue hvis luften kommer fra et oppvarmet rom ved siden av? Det er heller ikke viktig å ta inn luften rett ved aggregatet hvis det ikke er vedfyrt!

Jaså, men forsøk å spille ut det kortet mot forsikringsselskapet da om du skulle få en vannskade!
- Hvorfor mangler våtrommet tettsjikt rundt badstuen?
- Æh, det er vel unødvendig for det tørker uansett så fort.
Merk at dette er et våtrom og i et slikt skal - ikke bør - det sitte tettsjikt på samtlige vegger og på gulvet.
Alternativet for meg hadde vært å sette tettsjikt på bjelkene og så bygge badstuen på disse, forskjellen er bare at tettsjiktet i dette tilfellet utgjøres av plasten.
Ble litt paff da jeg innså at det er du som er TS.
Siden din plan er å kunne ta bort badstuen må du jo gjøre slik at du bygger baderommet først med tettsjikt overalt. Deretter setter du inn en badstu inne i det rommet. Jeg forutsetter at du ikke skal ha servant og toalett i samme rom, men har et baderom/WC til?

Eller misforstår jeg, så det er selve badstuen som er arealet du har oppgitt og det er baderom også? Uansett må du jo ha tettsjikt i hele rommet først, siden du vil ha samme gulv hele veien. Ellers får du ikke godkjent tettsjikt i baderommet, med tanke på at veggen mot badstuen ifølge planen din ikke skal ha tettsjikt.

• Liker
Harpgear
  • Laddar…
nizzehult
Anna_H Anna_H skrev:
Ble litt paff da jeg innså at det er du som er TS.
Siden planen din er å kunne fjerne badstuen, bør du først bygge baderommet med membran overalt. Deretter setter du inn en badstue inne i det rommet. Jeg antar at du ikke skal ha servant og toalett i samme rom, men har et annet baderom/toalett også?

Eller misforstår jeg, slik at det er selve badstuen som er området du har oppgitt og det er baderom også? Uansett må du ha membran i hele rommet først, siden du vil ha samme gulv overalt. Ellers vil du ikke få godkjent membran i baderommet, med tanke på at veggen mot badstuen ifølge din plan ikke skal ha membran.
Jo, jeg skal også ha en WC og servant der, men jeg har også et annet baderom to dører bort.

Selvfølgelig, jeg skjønner at hvis jeg i framtiden må fjerne badstuen helt, må veggene som nå vil bli badstuens sidevegger og bakside (som består av eksisterende vegger i huset) også få en membran lignende den delen som i dag ikke skal bli badstue, typ Kiilto.

Hadde jeg hatt en halvmeter til å spille på, kunne jeg ha bygd hele baderommet med konvensjonell membran og fliser på alle vegger på en gang, og deretter bygget en frittstående badstue inni den. Men nå har jeg ikke det, så badstuen blir så å si halvintegrert i baderommet. Gulvet kommer jeg til å legge først, og der vil Kiiltos membran ligge over hele området, oppbrettet mot veggene.
Folie på veggene i badstuen utgjør membranen. Slik var det også i mitt forrige hus, og det skal være godkjent.

Det var heller ikke ventilasjonen jeg stilte spørsmål om i denne tråden, så jeg lurer på hvorfor jeg får mer eller mindre kvalifiserte innlegg fra andre om hva som gjelder den? :seenoevil: Den delen har jeg ganske klart.

Litt merkelig å vurdere forsikringsselskaper og deres krav samtidig som du forklarer at bygge totalt regelstridig. Dømmer ikke da jeg selv har bygget helt regelstridig baderom, men drømmer ikke heller om noen erstatning når fukten en vakker dag har spist seg inn i veggen.

• Liker
Anna_H
  • Laddar…
nizzehult
H Harpgear skrev:
Litt merkelig å vurdere forsikringsselskaper og deres krav samtidig som du forklarer at du bygger totalt regelstridig. Dømmer ikke da jeg selv har bygget helt regelstridig baderom, men drømmer heller ikke om noen erstatning når fukten en vakker dag har spist seg inn i veggen.
Kan du utdype dette med regelstridig?
Jeg tenker som så at man kan se det som to separate "rom" som deler gulv og man har ulike løsninger på tettesjiktet. Har bygget så tidligere og det ble ansett som OK og resulterte heller ikke i noen merknader da huset ble inspisert i fjor før salg.

Slik står det i GVK 2021:

I våtromsone 1 skal tettesjikt bestå av plastmatte, tettesjiktsfolie eller plater med
tettesjikt.
Bad- og dusjrom skal ha et tettesjikt på gulv og vegger.
Toalettrom, vaskerom og rom for varmtvannsbereder skal ha et tettesjikt på gulvet med oppbrett på veggen.

Jeg likestiller dette rommet med et toalettrom, ikke et bad- eller dusjrom da det eneste rennende vannet som finnes er det som går til servant og WC.
Våtromsone 1 er gulvet, ikke noe annet og der vil konvensjonelt tettesjikt bli lagt med oppbrett.

Badstuen er altså et annet rom mener jeg som egentlig er adskilt fra resten og jeg tar gjerne imot synspunkter på dette.

Du kan ikke bygge et gulv til to rom og blande tettesjikt, om du gjør to rom også gulv, med uavbrutte tettesjikt i henhold til anerkjente normer så er du i mål. Selv ville jeg gjøre som du selv snakker om, men med hele rommet som våtrom og dele av med en skjermvegg løst stående på gulvet.

Ja, finnes bare toalett så kanskje det finnes mulighet, har ikke noen kunnskap i regler rundt selve badstueområdet.

Badstue uten dusj altså?

• Liker
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
nizzehult
Anna_H Anna_H skrev:
Badstue uten dusj altså?
Ja dessverre. En dusj får rett og slett ikke plass, men finnes to dører bort, så det blir det kompromisset man må leve med.

nizzehult
GoForIt GoForIt skrev:
Jeg står foran et noe lignende prosjekt, med en minimal badstue i en kombinert vaskerom/bad/dusj i kjelleretasjen. For de frittstående veggene har jeg tenkt å legge en løs trelekt utstyrt med to kraftige gummilister under, mot eksisterende flisegulv. På både inn- og utside vil det være en gulvsokkel av fliser.
OK, ja det kunne nok funke men hvor høy hadde du tenkt å gjøre den i så fall? Den føles som den bør være minst noen cm og da kanskje en komposittlekt fyller samme funksjon? Et annet problem kan være at gummien vil misfarge flisene og det kan være vanskelig å få bort hvis den skal fjernes en gang i fremtiden.

Etter å ha sett på priser og begynt å sette meg inn i ulike glassinnfestinger har jeg kommet frem til at dette trolig er den billigste løsningen, men den blir kanskje ikke like smal eller elegant som en målbestilt 8mm glassvegg:
En ramme av lekter 45x45 bygges på begge sider der døren skal sitte. Den delen som hviler mot gulvet er av kompositt.
Rammen spikres mot vegg og tak og limes med silikon mot gulvet.
En vanlig badstudør i glass med karm (eventuelt med alukarm) settes mellom rammene.
En smal list ca 15mm som fungerer som fals spikres fast på indre delen av hele rammen, alternativt så freser man opp dette allerede før lektene lages.
To målbestilte 8mm herdet glass settes mot denne listen og en kvartlist på 20 mm som løper rundt vinduene på forsiden skrus fast og fungerer som lås og holder dem på plass. Det trenger ikke være slipte kanter på glasset, det holder med avtrukne (35% billigere). Eventuelt må man ha en gummilist på den indre siden for å lede bort vannet når dampen treffer glasset.

Hele denne løsningen koster et sted mellom 4-5000,-.
Vanskeligheten er dog å få tak i en dør der karmen bare er 45mm dyp, har bare funnet 70mm hittil...

Sist redigert:
OK, ja det skulle nok kunne funke men hvor høy hadde du tenkt å gjøre den i så fall? Den føles som den bør være minst noen cm og da kanskje en kompositregel fyller samme funksjon? Et annet problem kan være at gummiet vil misfarge klinkeren og det kan være umulig å få bort hvis den skal vekk en gang i fremtiden.

Etter å ha sjekket priser og begynt å sette meg inn i ulike glassinnfestinger, har jeg kommet frem til at dette sannsynligvis er den billigste løsningen, men den blir kanskje ikke like smal eller elegant som en spesialbestilt 8mm glassvegg:
En ramme av regelvirke 45x45 bygges på begge sider der døren skal sitte. Den delen som hviler mot gulvet, er av kompositt.
Rammen spikres mot vegg og tak og limes med silikon mot gulv.
En vanlig badstudør i glass med karm (eventuelt med alukarm) settes mellom rammene.
En smal list på ca 15mm som fungerer som fals spikres fast på den indre delen av hele rammen, alternativt så freser man opp dette allerede før reglene lages.
To spesialbestilte 8mm herdet glass settes mot denne listen, og en kvartlist på 20 mm som løper rundt vinduene på forsiden skrus fast og fungerer som lås og holder dem på plass. Det trenger ikke være slipte kanter på glasset, det holder med trukket av (35% billigere). Eventuelt må man ha en gummilist på den indre siden for å lede bort vannet når dampen treffer glasset.

Hele denne løsningen koster et sted mellom 4-5000,-.
Vanskeligheten er imidlertid å få tak i en dør hvor karmen bare er 45mm dyp, har bare funnet 70mm hittil...
Alltid vanskelig å helt se hvordan noen andre tenker..
Jeg skal lage en helt vanlig vegg med 70mm regler. Panel på begge sider. Den eneste forskjellen er at jeg ikke tenker å feste gulvregelen i gulvet, men spenne fast den mellom gulv og tak, og få hjelp med fikseringen av gummilistene (to kraftigere i E-profil f.eks.). Føler ikke noe problem med å bruke en vanlig treregel.

Deretter har jeg klinker (10x10) til overs som jeg har tenkt å sette som en gulvsokkel på begge sider og fuge hardt i vinkelen. Feste den med silikon som du beskriver fungerer også (dog blir silikon lettere misfarget enn hardfuge..). Veggen vil jo ikke flytte på seg.

Jeg har allerede anskaffet dør med 93mm karm, så der blir en foring rundt.
Jeg har ikke problemer med tettesjikt, da aktuell kjeller har uisolert betongplate, og altså bare har tettesjikt i dusjdel og rundt sluk.

nizzehult
Tydeligvis så er dører til en dampbadstue både tettere og har mindre karmdybde. Denne hadde bra pris og har 50mm karm helt i alu:
https://spaprof.com/sv/category/sauna-dorrar-duschhorn/bastudorrar/matrix-angbastu-dorr

Jeg har ikke plass til å regle mer enn 45x45, var det mulig ville jeg gått ned enda mer. Jeg vurderer også om jeg i stedet skal feste døren i to firkantbjelker av alu i samme tykkelse, en dør veier en hel del og 45x45 i tre føles svakere enn samme dimensjon i alu.

Jeg har også fliser til overs om jeg skulle ønske å bygge en kant, men det føles litt unødvendig.

Bra pris på den døren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.