20.087 lest ·
46 svar
20k lest
46 svar
Bygge terrasse tips nybegynnere, kan ingenting om å bygge.
Du burde ha bæringer som går på tvers som holder opp bjelkelaget. Stolpene skal gå ned til frostfri dybde og være boltet i bæringene.Stimulants95 skrev:
Hei! Har kommet et stykke på gravingen, og nå har det begynt å bli litt vrient.
Har begynt med plassering av stolper nå for terrassen.
Hvordan ville dere ha gjort det ved selve terrassedøren? Trenger jeg å plassere 2 stolper til for den delen, eller ville dere ha anbefalt noe annet?
Kommer nok også til å måtte borre i betong for å få bjelkene til å feste godt, har dere noen tips?
Som sagt helt ny, vet knapt hva jeg gjør selv.
Som sagt bruk tofallslaser finnes til leie på renta
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
· Född i Luleå
· 6 335 innlegg
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
- Född i Luleå
- 6.335 innlegg
Det føles jo litt kronglete å få det bra til hvis du skal legge dem direkte i grusen, heller da på markstein (det pleier å være mulig å få gamle betongplater gratis på marketplace). Et annet alternativ er justerbare terrasseføtter, da er det en virkelig baggis å få terrassen i vater.Stimulants95 skrev:
https://www.hornbach.se/p/terrassfot-justerbar-35-70-mm/6260944/
Virker som det er ganske mye jobb å bygge uten pilarer. All matjord skal bort (siden frosten får den til å bevege seg), legge markduk, fylle på med grus, kjøre markvibrator og så plater terrassen så hviler på.Stimulants95 skrev:
Hei alle hadde hit en fyr fra Beijers. Blir ikke pilarer 🤣 har målt ut alle pilarene men sløyfes.
Kommer til å grave med en helling mot plenen, så kommer jeg kjøre markduk + grus. Så kommer bjelkene til å ligge mot grusen. Rammen mot huset kommer vi dra fast med betongskrue.
Han sier at grunnen her er så pass bra så reglene kommer ligge direkte i grusen. Takk alle som har skrevet!
Hva mener de med at "grunnen er bra"?
En tråd i emnet:
https://www.byggahus.se/forum/threads/altan-230-m2-anvaenda-kilar-som-nivajustering.144727/
Sist redigert:
Har sett på Gjerdene rundt og naboenes terrasse. Deretter så har den gamle terrassen som jeg rev ligget mot marken i 20 år +. Men jeg stoler på han, han er mye mer kunnskapsrik enn det jeg selv er.Nissens skrev:
Ja, akkurat uten plater ble jeg også litt overrasket over, men han sa at det ikke trengs plater. Ja, jeg kommer til å leie en markvibrator.
Finnes det noen ulempe med plater? Forstår ikke helt hvorfor man ikke skulle trenge plater.
Noen mening?
Noen mening?
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
· Född i Luleå
· 6 335 innlegg
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
- Född i Luleå
- 6.335 innlegg
Å ha impregnert treverk direkte mot bakken er ingen god løsning, best er å bruke søyler + 30-40 cm luft under.Stimulants95 skrev:
Men det er ikke mulig for alle noen ganger.
Å legge impregnert treverk på makadam = grave ut for makadam + duk + dyrt med levering og materiell, treet har kontakt med materiale som kan holde fuktighet en stund.
Betongplater = mindre arbeidsinnsats, billigere materiale, færre punkter som treverket har kontakt med plater.
Ja, akkurat tenker litt det samme. Har masse betongplater som ligger, og så har en venn av meg nettopp lagt en terrasse så han har masse over også.Tomture61 skrev:
Det å ha impregnert tre direkte mot bakken er ingen god løsning, best er å bruke pilar + 30-40 cm luft under.
Men det er ikke mulig for alle av og til.
Å legge impregnert tre på makadam = grave ut for makadam + duk + dyrt med levering og materiale, tre har kontakt med materiale som kan holde fukt en stund.
Betongplater = mindre arbeidsinnsats, billigere materiale, færre punkter som tre har kontakt med plater.
Underlagsmatte på platene, er det et must?
Jeg ville nok rådføre meg med noen andre enn den der Beijersnubben...Stimulants95 skrev:
I min verden er det vågalt å legge dekket på bakken uten pilarer om man ikke legger stein/pukk etc. til frostfritt dyp.
Har en venn som jobber som arbeidsleder hos Contractor, han tipset nå også om å bruke plater. Men at pilar ikke er nødvendig for jorden der jeg bor.
Man blir litt nysgjerrig på hva slags jord du har. Matjord vil jo f.eks. påvirkes av frost med mindre man bor frostfritt da.Stimulants95 skrev:
Hva er det dere har i stedet for matjord?
Er ikke hjemme men dette er veldig likt den typen jord vi har. Så noe mer mot grusjords hållet vil jeg si. Bare det øvre laget på kanskje 10-15 CM som er matjordNissens skrev: