Tenkte å bygge meg en underjordisk bunker. Inngang fra vår kjeller. Den skal beskyttes fra brann og ha en hvelvdørlignende dør og er tenkt som oppbevaring for digitalt materiale (harddisker, minne mm) samt viktige dokumenter, gamle bilder og annet man er spesielt redd for.

Nå til det tekniske, hvordan gjør jeg for å beskytte bunkertaket fra vann, den skal jo ligge noen meter under bakken. Det må selvfølgelig dreneres godt, men noen form for tetningslag må man vel ha oppå betongen? Hva bruker man for materiale til slikt?

Jeg skulle grave en grop og støpe et lite hus der med skrånende tak og deretter kle "husets" vegger og tak med isodrän, legge dreneringsrør og fylle opp med grus rundt omkring, altså også oppå. Deretter skulle jeg legge markduk på grusen og toppe med jord.

En bunker høres jo ut som litt overkurs! Vi fikk en tidligere banklokale for noen år siden, og der så arkivet slik ut. Støpt gulv og tak og murte vegger.

Kanskje det ville være lettere å mure opp noe i kjelleren din hvis du har plass?

• Svart dør til et arkivrom med murte vegger og trestenger, arbeidsbenk med verktøy.
Har dessverre ikke plass til det i kjelleren, samt at det kiler litt med et "hemmelig" underjordisk rom med en skjult inngang ;)

Det kanskje funker bra med å støpe en eske med et pulttak, et tetningslag (tjøremasse?) isodränskiva og grus, takk for forslaget Roary.

Hva spennende, du må poste bilder når det begynner å bli klart for bygging!

Om du ikke likte mitt bankhvelv, kan jeg tilby et bilde inne fra vår bunker. Komplett med mitraljøsestativ :cool: :D. En meter tykk armert betong, men ikke underjordisk selvfølgelig..

• Innsiden av en bunker med metertykk armert betong og utsiktsspalter. Sentralt står en montering for en kulsprute i et sirkulært rom.
Hvor godt du enn drenerer vil du nok trenge avfukter, ev varme eller ev kulde om du skal ha mye elektronikk der nede...

Den der bunkeren kan bli et hyggelig SPA, antar at man ser havet?

Vi bor på en høyde som består av sandig morene, som drenerer seg selv veldig bra, men ytterligere drenering og en eller annen form for ventilasjon trengs vel. Fyrrommet ligger nært, så jeg kunne tatt varm luft derfra og pumpet inn i bunkeren.

Norlund skrev:
Den der bunkeren kan bli et trivelig SPA, antar at man ser havet?

Vi bor på en haug som består av sandig morene, som drenerer seg selv veldig bra, men ytterligere drenering og en form for ventilasjon trengs vel. Fyrrommet ligger nært, så jeg kunne ta varm luft derfra og pumpe inn i bunkeren.
Ja, det finnes litt badstueplaner. :)

Norlund skrev:
Tenkte å bygge meg en underjordisk bunker. Inngang fra vår kjeller. Den skal beskyttes fra brann og ha en bankhvelvlignende dør og er tenkt som lagring for digitalt materiale (harddisker, minner mm) samt viktige papirer, gamle bilder og annet man er spesielt redd for.

Nå til det tekniske, hvordan gjør jeg for å beskytte bunkertaket mot vann, den skal jo ligge noen meter under bakken. Det må selvfølgelig dreneres godt, men noen form for tettesjikt må man vel uansett ha oppå betongen? Hva bruker man for materiale til slikt?
Om man støper mer enn 30 cm så blir betong vanntett uten tettesjikt.

Risikoen er vel større for at du får noen småsprekker som fører inn vann men disse kan man injisere i så fall.

Sist redigert av en moderator:
Så 30 cm betong slipper ikke gjennom vann, hva bra, jeg vurderte ca. 40 cm i vegger og tak.

Sist redigert av en moderator:
Norlund skrev:
Har dessverre ikke plass til det i kjelleren, samt at det kiler litt med et "hemmelig" underjordisk rom med en skjult inngang ;)

Det kanskje fungerer bra med å støpe en kasse med et pulpetttak, et tettesjikt (tjære?) isodränskive og grus, takk for forslaget Roary.
Jeg kan bare istemme, virkelig spennende. Ved Katastrofetider eller når orkanen Gudruns søster kommer på besøk kan man gå ned og sitte og kose seg mens verden går under ovenfor. ;)

Hvordan har det gått med bunkeren?

Nå når ebola herjer, IS angriper fra den ene siden og russeren fra en annen og den generelle moralen i samfunnet synker, så...

• Liker
storbesse
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.