Hei!

Trenger å pigge opp 15kvm ca 10cm tykt betonggulv i en kjeller fra 1947 for å bygge vaskerom/spa. I Göteborg-området.

Gjør jeg det selv må jeg leie en bra bilmaskin, stor gulvsag/vinkelsliper samt container, og dra bort skitten 8 trappetrinn og ca 40m til et sted hvor man kan sette opp container.

Ikke så lyst på det, så jeg vurderer hva det ville koste å få inn en håndverker/grovarbeider til å gjøre det for meg?

Støpe gulv og sånt gjør jeg selv senere.

Takk på forhånd :)

Er du sikker på at gulvet er støpt så tykt i en kjeller fra 1947?

Har et hull i gulvet akkurat nå og det er rundt 10 cm, men det er mulig at det er tynnere andre steder. Hva ville du gjettet på at det er for tykkelse, hva pleide man å støpe i 1947?

Selv har vi omtrent 3-4cm som gikk utmerket å meisle med en vanlig borhammer da jeg trakk om litt avløpsrør når jeg renoverte vaskerommet. Derimot så fantes det noen skikkelige steinblokker under. Men det kan nok variere fra hus til hus.

• Liker
Earte
  • Laddar…
Vi hadde også store steiner under betonggulvet i kjelleren - de var betydelig mer krevende å fjerne enn betongrestene når gulvet ble gjort i stand.

Antar at du finner håndverkere som grovriver for litt under 200:-/t etter ROT-fradrag. Bare å estimere hvor lang tid det tar å pigge og bære. Til det regner du med leie og transport + tømming av containeren.

Skal du ikke grave ut litt under betongen også for å få plass til nytt kapillærbrytende lag og eventuell isolasjon? Det tar også tid...

Farsan brukte spett for å fjerne 25kvm i kjelleren. :) 10 cm tykk betong fra 1944, ikke spesielt hard dog.

Jeg saget opp betongen i 30*30 cm biter med en stor vinkelsliper. Så tok jeg og slo ett eller to harde slag på hver rute, og de sprakk i såingen. Gulvet var 10 kvm og ca. 10 cm tykt fra 1921 da huset ble bygd. Det verste var at det røk en sablans masse støv fra vinkelsliperen så jeg nesten ikke så noe. Mye lettere å bære opp hele biter enn en masse sønderhugget. Vær bare forsiktig med at støvet suges inn i sliperen og kan nok skape problemer. Det tok meg 4 dager, men trenger man så gjør man.

Jeg hadde på en jobb to polakker som bare brukte slegge.
De ville ikke bruke bilmaskin eller kapp, syntes det tok for lang tid.
Det var et hus fra -38, ca 16 m2, de var ferdige på to dager.
Alt ble båret ut til container.

• Liker
Aimo
  • Laddar…
Deres ord om at jeg var puslete fikk meg til å gå ned i kjelleren og slegge litt. Viste seg at dere hadde rett, det var rundt 5 cm tykt og det gikk raskt å slegge i stykker siden det var ganske mykt.

På lørdag blir det med andre ord latterfest og vold. Er dere sugne på å komme innom og slegge/vinkelslipe/bile/spette så byr jeg på mat og øl :)

• Liker
Jonny Hylander
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.