Hei,

Jeg har et spørsmål angående takstolen i vårt nyinnkjøpte hus fra 1936.
Huset har brutttak / mansardtak, men mangler de typiske støttebena.
I stedet går taket hele veien ned mot gulvet i nesten alle rommene på overetasjen.
Spørsmålet om manglende støttebein har blitt diskutert tidligere her på BH, og svaret i de tilfellene har vært at knevegger kan være bærende hvis de er bygget av tykke planker.

Nå er det slik at vi verken har støttebein eller knevegger.
* I soverom 1 finnes det to innebygde garderober. Om deres fremside er den gamle kneveggen eller om de har kommet til senere har jeg ikke kunnet finne ut av.
* I soverom 2 er det en knevegg som er bygget i noe plate materiale og ikke tilgjengelig. Kan hele rommet være fylt med isolasjon?
* I soverom 3 og baderom går taket hele veien ned mot gulvet.
* Ved trappeoppgangen er det en ca 2 meter bred knevegg/garderobe av ganske tykke planker. Derimot er ikke hele takstolens tykkelse isolert, men det sitter en masonittplate midt i. Er det slik det så ut fra begynnelsen av?

Det jeg lurer på er om det fantes slike konstruksjoner eller om forrige eier har fjernet bærende deler.
Hva er det som sikrer skivvirkning og stivhet i takstolens lengderetning?

Takk på forhånd! :)

Mvh
Gunnar

Utside:
Mansardtaket på et gulmalt hus med to vinduer, solstråler over huset og en TV-antenne på taket.

Bad (nordøst):
Bilde av et delvis renovert bad med et skråtak, badekar, vask og speilskap. Detaljer som trepanel og oransje fliser er synlige.

Knevegg ved trappeoppgang (øst):
Skråtak med retro hjerte-tapet, eksponerte trebjelker og mørkt rutete gulvteppe.

Soverom 1 (sørøst):
Innebygd garderobe ved skråtak og blåmalt rom med tregulv i et hus fra 1936.

Soverom 2 (sørvest):
En skrå vegg kledd med beige tapet og en kapp- og gjærsag i venstre hjørne. En plate og en trekasse står inntil veggen.

Soverom 3 (nordvest):
En skrå vegg med lilla maling og et delvis revet tapetmønster; materialer og verktøy ligger på tregulvet.

Om ombyggingen ble gjort for lenge siden så holder det jo åpenbart så da kanskje du ikke trenger å bekymre deg ? :)
Man kan jo ellers, teoretisk sett, ha tilstrekkelig forsterkede takstoler for å klare seg uten støtten også...

/K

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.