5.081 lest ·
18 svar
5k lest
18 svar
Bruke/vaske skittent treverk?
Side 1 av 2
Jeg bruker i dag et antall OSB plater for å beskytte gulvsponet og gulvvarmerørene mens jeg ferdigstiller elektrisitet, vegger og tak.
De har av naturlige årsaker blitt litt skitne, og det har blitt dratt inn en del smuss og jord utenfra. Ikke så farlig, men platene er ikke rene.
Platene kostet tross alt 1500-2000kr, så jeg vil gjerne bruke dem i andre deler av byggeprosjektet.
Går det og i så fall hvordan rengjør jeg dem på enkleste/sikreste måte?
De har av naturlige årsaker blitt litt skitne, og det har blitt dratt inn en del smuss og jord utenfra. Ikke så farlig, men platene er ikke rene.
Platene kostet tross alt 1500-2000kr, så jeg vil gjerne bruke dem i andre deler av byggeprosjektet.
Går det og i så fall hvordan rengjør jeg dem på enkleste/sikreste måte?
Jo jeg vet, men nå handler det om det uten at jeg har gått med jordete sko på disse platene.Demmpa skrev:
De snekkere som bygde stommen til vår tilbygging kasserte en del treverk nettopp på grunn av at det var skittent. Jeg kanskje er på villspor nå men jeg gjetter at de kanskje hadde en ganske god grunn til at de kasserte treverket.
Klart det mugner litt lettere hvis det er masse skitt på dem. Men tre mugner også. Det avgjørende punktet for å unngå mugg er at det må være tørt. Sost dem av som skrevet over og bruk dem deretter på steder der de ikke synes. Så lenge de er montert på den tørre siden trenger du ikke bekymre deg for noe mugg.N noone70 skrev:Jo jeg vet, men nå gjelder det uten at jeg har gått med jordete sko på disse platene.
De snekkere som bygde stommen til vår tilbygging kasserte en del treverk nettopp fordi det var skittent. Jeg kanskje er feil ute nå men jeg gjetter at de kanskje hadde en ganske god grunn til at de kasserte treverket.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 innlegg
Det kan ikke mugne bare fordi det er skittent..........det trengs flere forutsetninger enn det. At byggere kastet plater handler kanskje mer om at de ikke betaler for dem selv.
Fei av og bruk dem bare. Kommer ikke til å skje noe.
Fei av og bruk dem bare. Kommer ikke til å skje noe.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 innlegg
Hvorfor spraye og behandle med muggfri? Ikke rart folk er redde for mugg hvis det hele tiden er noe man skal utrydde på alle mulige måter.............
OM TS bekymrer seg for påvekst generert av skitne sko og tviler på at det kan fjernes med sopkvast, er en form for "gift" løsningen for muggangsten. Mer arbeid og mer penger, men kanskje noe mindre grublerier om mulig dyrking i veggene. Men dette scenariet krever selvsagt fysiske betingelser for i det hele tatt å bli aktuelt.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Bekymre og bekymre, jeg har lagt ca 2 millioner og hundrevis av timer på å bygge en tilbygg på huset, da er det vel dumt å ta sjanser og få mug hvis man enkelt kan få et svar her? Eller?D Darenhall skrev:OM Ts bekymrer seg for vekst generert av skitne sko og tviler på at det ikke kan fjernes med kost så er en eller annen form for "gift" løsningen for muggangsten. Mer arbeid og mer penger, men kanskje noe mindre grubling om eventuell vekst i veggene. Men dette scenariet krever selvfølgelig fysiske betingelser for at det i det hele tatt skal bli aktuelt.