Jeg har to sekker med flisefuge til overs som jeg har kjøpt feil og ikke kan returnere. Vennen min fortalte at han brukte flisefuge som pussmørtel i vaskerommet sitt med gode resultater... kan dette stemme eller blander han sammen dette med noe annet tro?

Hvis det funker, så skal jeg pusse en vegg nede i kjelleren med dette heller enn å kaste det.

Spar meg gjerne innlegg som idiotforklarer alle som ikke gjør alt nøyaktig "by the book". Jeg vet allerede at det finnes puss å kjøpe i butikk som er ment for vegger, jeg lurer bare på om det vennen min sier kan stemme.. kan flisefuge funke som overflatemateriale i et lagerrom?

• Liker
erikstigg
  • Laddar…
Flisefugemasse er en (vanligvis) sementbasert pussmørtel. Den bør rimeligvis fungere som puss også. Det verste som kan skje er vel at den sprekker og faller ned. Siden du allerede har betalt for fugemassen, har du jo ingenting å tape.

Tror ikke på dette.
For det første er jo konsistensen som sparkel men klissete, hvordan skal du behandle overflaten?
Så kan man jo ikke ha det tykkere enn noen mm, er overflaten så jevn?

Jeg har pussetnett som jeg i så fall tenkte å stifte fast først. Bruker primer først. Det er en gipsvegg og en malt betongvegg. Veldig glatte. Synes det burde funke å smelle på 2-3 mm som overflatesjikt. Ingen som har testet (bortsett fra kompisen min)

Muligens at det hadde fungert brukbart med klinkerfuge som er litt grovere, men flisfuge kan du glemme.

Denne heter LIP multifug. Ser ut til å være for klinkers også.

Mikael_L
Tja, fog er liksom mye klissete og "limete" enn puss og andre lignende sementbaserte produkter. Så har den også en mindre kornstruktur.

Antakelig går den hjelpeløst å bruke, men litt avhengig av hvilke av pussens egenskaper du søker så kan det kanskje bli pannekake.

OBS, jeg er ikke spesielt erfaren på dette, men det er min opplevelse av de ulike produktene.

Ikke vær gnien, bruk det som skal brukes for å pusse veggen. Du lager bare problemer for deg selv, selg sekkene på Finn.no og kjøp pussmørtel for pengene i stedet.

M
Kan tenke meg at det kan fungere, men ikke at det blir et bra resultat og definitivt ikke at det blir lett å jobbe med på noen måte. Tror det kommer til å sprekke opp som f-n. Men what the heck, det er hva jeg tror. Jeg håper at du prøver og at det blir bra så jeg får utvide min kunnskapsbase litt. Kom gjerne tilbake med resultat hvis du gjør det!

Dog så vet jeg om folk som har pusset med flislim med veldig bra resultat. Det er kanskje det vennen din mener...

Sist redigert av en moderator:
Vil bare gi en tilbakemelding. Det gikk utrolig bra å pusse med flisfuge. Synes det var kjempebra hvis man bare er ute etter en pusset overflate. Det var bra heng i fugemassen så det ble minimalt med søl. Lett å bearbeide med svamp og vann om man ville. Det fungerer altså like bra som puss.

Det er jo dyrere så man kanskje ikke kjøper det i stedet for pussmørtel, men har du en halv sekk hjemme så er det jo bare å pusse en vegg i stedet for å kaste det. Gikk også bra å male med silikatmaling.

• Liker
Löt57 og 1 annen
  • Laddar…
Holpers skrev:
Vil bare gi tilbakemelding. Det gikk utrolig bra å pusse med kakelfugemasse. Synes virkelig det var kjempebra hvis man bare er ute etter den pussede overflaten. Det var bra heng i fugen så det ble minimalt med søl. Lett å bearbeide med svamp og vann hvis man ville. Det fungerer altså akkurat like bra som puss.

Det er jo dyrere så man kanskje ikke kjøper det i stedet for pussmørtel, men har du en halv sekk hjemme så er det jo bare å pusse noen vegger i stedet for å kaste det. Det gikk også bra å male med silikatmaling.
Gøy at det fungerte likevel :thumbup:
Har du ingen bilder av resultatet? Det hadde vært interessant å se og sammenligne med vanlig puss, spesielt med silikatmalingen.

Moderne baderom med hvite fliser, vegghengt toalett og et lite servant med speilskap. Sorte fliser i dusjsonen.

• Liker
Nikorasu og 2 andre
  • Laddar…
O
Holpers skrev:
Vil bare gi en oppdatering. Det gikk utrolig bra å pusse med flisfug. Synes faktisk det var skikkelig bra hvis man bare er ute etter den pussede overflaten. Det ble bra hold i fugemassen så det ble minimalt med søl. Lett å bearbeide med svamp og vann hvis man ville. Det fungerer altså akkurat like bra som puss.

Det er jo dyrere så man kjøper det kanskje ikke i stedet for pussmørtel, men hvis du har en halvs sekk hjemme, kan du jo bare pusse en vegg i stedet for å kaste den. Det gikk også bra å male med silikatmaling.
Nei, nå har du gjort feil... det skal jo ikke fungere... :p
Gøy med tilbakemelding! Nå vet vi at det fungerer!

Veldig interessant dette!
Hvordan har det holdt etter 5/6 år?

människa människa skrev:
Veldig interessant dette her!
Hvordan har det holdt etter 5/6 år?
Har solgt huset og den nye eieren solgte det igjen for noen måneder siden. På meglerbildene satt det fortsatt. Det fungerer.

Jeg anbefaler dog Weber våtromssparkel til bad, skikkelig bra produkt.

• Liker
Luc Reiner
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.