Hei,

Jeg holder på å renovere en loftsleilighet der jeg etter hvert skal åpne opp på råloftet for å få høy takhøyde og få frem de stilige hanebjelkene. Jeg har vært i kontakt med en branningeniør og kommunen og fått beskjed om at det ikke trengs byggesøknad, bare en byggemelding der man skal forklare hvordan man løser brannsikringen.

Faktum er at branningeniøren var litt usikker på hvordan man skulle få til det hele og ville tenke litt. Helst ville han kle inn hanebjelkene med gips, men det blir jo ikke pent. Jeg vil jo ha dem synlige og mørkbeiset. Han nevnte at det kanskje kunne være nok med brannhemmende maling, men at den ofte så plastaktig ut.

Er det noen som har erfaring med brannhemmende maling på bjelker?

Jeg vil jo at det skal se ut som på disse bildene:

http://pics5.objektdata.se/_cache_/16595/SFD99492F5917C84A71A9DAF48568E78769_638x.jpg

http://pics.objektdata.se/pic/pic.d...631EE716F6548AFB886E6B14E196A7F.jpg&sizex=638

(Bildene lånt fra en leilighet som ligger på Finn.no)

Tror dere at bjelkene på disse bildene er behandlet med brannhemmende maling eller har man droppet det? Har sett mange bilder av loftsleiligheter der bjelkene ser ut som om de bare er rent tre. Noen som vet hvordan man pleier å gjøre det når de bygger flotte loftsleiligheter?

hei!jeg har ikke hørt om brannsikkerhetsmaling på tre, men derimot på stål.denne malingen er tykk ca 3-4 mm avhengig av hvilken klassifisering.om man kle inn disse bjelkene ser de ikke pene ut.spør branningeniøren hva som skjer om det begynner å brenne nå?

Hei,

Leste innlegget ditt om å brannsikre bjelkene, og jeg skal gjøre en lignende renovering.

Hvordan løste du det med malingen?

/ Fredrik

Har akkurat bestilt 5 liter tre brannbeskyttelsesfarge. Dessverre ikke billig...

Bygger et orangeri som har mange buer og detaljer i gammeldags stil. Trebjelker og buer av OSB-plater skal bære et tungt flatt tak (både terrasse og grønt tak). Å kle alt i gips er mulig, men blir en skikkelig ekstrajobb :)

Sist redigert:
Hva koster brannbeskyttelsesmaling per liter? tips om kjøpssted også interessant

Jeg måtte betale ca 900:- for 5 liter Beckers Brennix (hvit) hos Happy Homes.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.