Hei,
Jeg har et bolighus og jeg holder nå på å bygge en garasje som er sammenkoblet med bolighuset med en balkong. Ifølge den godkjente byggetillatelsen er det egentlig ikke ulike bygninger, men "Byggetillatelse for tilbygg av enebolig med garasje og balkong" ettersom bygningsverkene henger sammen. Jeg kan gå mellom "bygningene" via balkongen, men må gå ut i friluft. Jeg holder nå på å ferdigstille innvendig.
Jeg funderer nå rundt brannsikkerheten. Jeg har litt vanskelig for å se hvordan jeg nå, når garasjen snart er klar, kan oppnå EI30 i begge vegger, eller EI60 i en vegg, noe som ville vært tilfelle (tror jeg?) hvis det skulle sees som to bygninger som står ved siden av hverandre (de står 3 meter fra hverandre).
Men mitt håp nå er altså at jeg ikke skulle trenge å bygge ytterveggene med noen brannklassifisering, ettersom garasjen og balkongen defineres som et tilbygg til bolighuset, altså en utvidelse av volumet til den eksisterende eneboligen.
Hva er deres tanke rundt dette, holder min tese? Selvfølgelig kommer jeg til å prøve å bygge så brannsikkert jeg kan, men uten å måtte rive noe.