Har gått og kjøpt en Jøtul 100 støpejernskomfyr for å montere inn i en eldre sommerhytte som står foran totalrenovering. Har av selgeren fått vite at om jeg vil montere ovnen nær veggen trenger jeg å komplettere med en ekstra konvektorplate til 975kr, eller lage en brannsikker vegg bak ovnen. Mitt spørsmål til dere, har noen der "ute" erfaring med en slik oppmurt brannvegg? Hva kan den bestå av? Går det bra med gulvfliser?

Takk for alle svar jeg kan få..
Nils

"Gammel Sommerhytte" - er det rupanelvegger kanskje det holder å skru opp en minerittplate bak ovnen, ring og spør feieren, han pleier å ville ha en finger med i spillet.

Brannsikker vegg: Sett for sikkerhets skyld en mineritskive mot treveggen. Deretter murer du opp en vegg med vanlig teglstein.

...men som sagt: Ring feieren. De kan sitt fag.

Rekker en konvektorplate så burde gulvfliser også sannsynligvis gå bra. Dog kan det være problemer med å få disse til å sitte fast hvis du har trevegg bak. Hvis du vil ha flis for utseendets skyld, kan du jo skru opp en minerittplate (som også beskytter) og deretter flislegge på den. Tror ikke det blir billigere enn konvektorplaten men sikkert penere.

Hvor nært veggen skal den være? Mindre enn anbefalt for ovnsmodellen? Ring feieren og sjekk med dem også. Det er ikke gøy å montere den ferdig og så få den underkjent av dem.

Jeg satte opp minerittplater bak vår vedovn og malte disse med en type "puss-look-alike" maling. Både godkjent av feieren pluss murfølelse.

Pleier ikke feieren dessuten å ville ha en luftspalte bak minerittskiven?

Mja. på mitt spørsmål ble ikke fliser/fliser-kledd vegg godkjent som ubrennbar vegg på grunn av at varmen lett transporteres gjennom. Feieren godkjente imidlertid at det var tilstrekkelig at det som var plassert bak flisene holdt seg innenfor kravet til avstand. Det vil si, hvis du teoretisk har krav på 100 mm på brennbart og 0 mm på ubrennbar, så må i så fall flisene være 100 mm tykke hvis man har brennbar vegg bak. Men dette var nok innenfor gråsonen, så det er ikke sikkert at alle feiere godkjenner dette.

Redigert:
Selv om gips ikke brenner, blir den over tid ødelagt av varme og vil vitre.

H
Ifølge stedet der jeg kjøpte min ovn, var det nok å plassere ovnen 10 cm fra en vanlig enkelgips vegg. Kan det være riktig?

/Hasse

Visst kan det være riktig. Målene er forskjellige fra produsent til produsent og er modell til modell.

Selv har jeg min ovn ca 10 cm fra vegg med enkelgips. Helt i tråd med de kravene som ble stilt. I mitt tilfelle var det eneste stedet jeg måtte komplettere med varmeskjold i taket over.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.