Hei...
Jeg må ifølge feieren bygge røykrøret brannsikkert.
Forutsetningen: Røykrøret er ca. 150mm fra trebjelkelaget og varmen som genereres i taket får ikke overstige 85 grader celsius.
Jeg hadde tenkt på følgende måte omtrent: Stosisolering rundt røret og bygge en liten kassett av typen MINERIT eller tilsvarende materiale.
Forbruk ca. 1 kvm. Saken er den at Mineriten kun selges i hele plater. 2,8 kvm. og jeg har ikke så lyst til å kjøpe en hel plate da kvm-prisen er hele 245.-/kvm
Det jeg lurer på er om det finnes noe lignende brannklassifisert plate-materiale som jeg kan bygge med, eller er det bare Minerit som gjelder?
Hvor kan det fås kjøpt? og hvilken prisklasse?
Jeg må ifølge feieren bygge røykrøret brannsikkert.
Forutsetningen: Røykrøret er ca. 150mm fra trebjelkelaget og varmen som genereres i taket får ikke overstige 85 grader celsius.
Jeg hadde tenkt på følgende måte omtrent: Stosisolering rundt røret og bygge en liten kassett av typen MINERIT eller tilsvarende materiale.
Forbruk ca. 1 kvm. Saken er den at Mineriten kun selges i hele plater. 2,8 kvm. og jeg har ikke så lyst til å kjøpe en hel plate da kvm-prisen er hele 245.-/kvm
Det jeg lurer på er om det finnes noe lignende brannklassifisert plate-materiale som jeg kan bygge med, eller er det bare Minerit som gjelder?
Hvor kan det fås kjøpt? og hvilken prisklasse?
ProtectF er en tradisjonell gipsplate som er 15 mm og glassfiberarmert. Den du tenker på er promatec.ByggPutte skrev:
Ja ha har de skrevet feil på
gyprocs hjemmeside?
"Gyproc GF 15 PROTECT® F
Branngipssplate
Tykkelse: 15,4 mm
Bredde: 1200 mm"
"Gyproc GFE 15 PROTECT® F Ergo
900-branngipssplate
Bredde: 900 mm"
Det jeg tok feil om er at den har papp.
Mange plater blir det.
Mvh Putte
gyprocs hjemmeside?
"Gyproc GF 15 PROTECT® F
Branngipssplate
Bredde: 1200 mm"
"Gyproc GFE 15 PROTECT® F Ergo
900-branngipssplate
Bredde: 900 mm"
Det jeg tok feil om er at den har papp.
Mange plater blir det.
Mvh Putte
Nei Gyproc har rett
Det jeg mente med tradisjonell gipsplate er at den er av de formater og utseendet. Men med forskjellen at 1 protect F gir samme brannsikring som 2 vanlige 13mm gips..
Man pleier å bruke den for å kle inn stålkonstruksjon eller i sjaktvegger der EI60 skal oppnås. Promatec er ytterligere bedre i brann om jeg ikke husker feil men er ikke noe som folk vil bruke om man får velge materiale.
Det jeg mente med tradisjonell gipsplate er at den er av de formater og utseendet. Men med forskjellen at 1 protect F gir samme brannsikring som 2 vanlige 13mm gips..
Man pleier å bruke den for å kle inn stålkonstruksjon eller i sjaktvegger der EI60 skal oppnås. Promatec er ytterligere bedre i brann om jeg ikke husker feil men er ikke noe som folk vil bruke om man får velge materiale.
Takk for svarene, ,, vurderer å legge ut et bilde på hvordan det ser ut. Jeg skal altså ikke legge platene direkte på ovnen, men de skal forankres med vinkeljern direkte i murpipa, så hadde jeg tenkt å ha den fremre luken med vingemutter, nettopp for utseendet og for smidigheten. Røykvarsleren sitter foran på stosen og da blir det jo lettere å åpne for feieren samtidig som det faktisk kan se pent ut med solide blanke vingemuttere... eller burde man kanskje velge kuppelmutrer..? 
Har forumet et sted jeg kan legge ut bildet på, eller skal jeg bruke typ. Imagehack?
Har forumet et sted jeg kan legge ut bildet på, eller skal jeg bruke typ. Imagehack?
Det er en støpt gips og har mer bundet vann. Kan også være sement i den. Har ikke lest byggvaredeklarasjonen. Da det var en stund siden vi brukte akkurat promatec på et prosjekt. Er glassfiberarmering i dem også om jeg ikke husker feil. Har for meg at det også er en slags film på en av sidene..ByggPutte skrev: