Hva er kravene som gjelder når man skal ha en pelletskjel i en garasje? Kom fram til at det er nye regler etter årsskiftet, noen med forringet beskyttelse på grunn av EU-tilpassing...

Har sjekket BBR men finner ikke noe vettig.

Hørte noe om trippelgips?

Men så da? Kan man ha pelletsoppbevaring i samme rom som brenneren, eller skal det være separat?

Jeg skriver ikke fyrrom, for det gjelder vel bare kjeler over 60kW :)

Det gjelder overgangsregler mellom gamle og nye BBR i år. Så byggnader under 2012 kan velge å bruke den ene eller andre bestemmelsen, men ikke blandinger av begge.

Jeg finner imidlertid ikke bestemmelsene om garasje akkurat i kveld, men hvis jeg husker riktig så får du ikke ha en ildsted i garasje, uten den skal settes i egen branncelle (som kan være en del av garasjekroppen).

Pelletsforråd likeså, skal være adskilt del, men jeg ble usikker på om dette bare gjelder store panner > 60 kW.

Jo, så er det, pannen bør stå i eget rom uten forbindelse med garasje, om man ikke har en luftsluse mellom.

I praksis kan man altså bygge et rom i garasjen som er brannklassifisert? Holder det med branngips?
Hva sier reglene om dører? Må man ha en egen ytterdør til rommet eller kan døren være inne i garasjen?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Japp, brannklassifisert rom. Dog ikke dør til garasjen, det kreves luftsluse.

Ok.
-PC-, er litt nysgjerrig på hvordan du har lagt opp planløsningen på garasjen med fyrkjele og alt.
Skal du bygge bulkforråd også?
Har du noen skisse på planløsningen?

Har ingen skisse, men har tenkt å bygge 7,2m bred og ca 12m lang. Har ikke kommet så langt i planleggingsfasen, har tatt hjem google sketchup, men skjønner ingenting av det ennå :p

Har ikke tenkt meg noe bulk-lager, det vil være så enkelt som å helle pellets i bingen uten å måtte løpe ned for en smal/bratt kjellertrapp. Ikke å forglemme, dukke seg så man ikke slår hodet i taket de siste trinnene :thumbdown:

Tanken nå er å dele av 3,6m på tvers så jeg får en plass på 7,2x3,6m. Som jeg i sin tur deler i to rom. Et fyrrom og et utenfor som lager/pelletslagring. For man får vel ikke lagre pellets i samme rom som fyrkjelen?

-PC- skrev:
Har ingen skisse, men har tenkt å bygge 7,2m bredt og ca 12m langt.
Har ikke kommet så langt i planleggingsstadiet, har tatt hjem Google SketchUp, men skjønner ingenting av det ennå :p

Har ikke tenkt meg et bulkrom, det kommer til å være så enkelt å helle pellets i bingen uten å måtte løpe ned en smal/bratt kjellertrapp. Ikke å glemme, bøye seg så man ikke slår hodet i taket de siste trinnene :thumbdown:

Vurderingen nå ligger på å dele av 3,6m på tvers så jeg får et rom på 7,2x3,6m. Som jeg i sin tur deler i to rom. Et fyrrom og et utenfor som lager/pelletslagring.
For man får vel ikke lagre pellets i samme rom som fyren?

Høres ut som du kommer til å få bra med plass :-)

Jeg har også sittet i kveld med Google SketchUp.. kjempebra å få opp vegger og se målene hvordan det blir. Det er lett når man først kommer inn i det ;-)
Jeg er fristet til et bulkrom så man får litt bekvemmelighet.
Garasjen min blir nok ca 7,20X8,40 innvendig så man må prøve å få til en smidig planløsning.

Har du bestemt deg for hvilken fyr du skal ha?
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Nei, ikke den fjerneste anelse om hva det blir for en panne...

Må ta tak i sketchup, finnes nok en del videoer om det på tuben :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.