Hej! Vi gör en tillbyggnad där vi bygger ihop med grannen. Förstår att vi då behöver uppfylla antingen EI30 i båda ytterväggarna (som då står precis intill varandra) eller EI60 i en av väggarna. Det första är helt klart att föredra men kräver att grannens befintliga yttervägg uppfyller EI30. Den är (inifrån) 13 mm gips, 120 trästomme med glasull, 45 mm glasull. Där utanpå sitter träpanel som vi tänker riva. Tanken är sedan att bygga upp en ny 70 mm träregelvägg på ”vår sida” med OSB + gips alt dubbelgips på ena sidan (mot oss). Jag hittar många typgodkända konstruktioner och tex de som finns på träguiden, men inget som riktigt stämmer med detta. Går det att säga om detta kommer uppfylla EI30 + EI30? Spontant känns det ju som att grannens vägg borde klara 30 min med all den isoleringen, om man tittar på andra godkända konstruktioner. Förstår också att man gärna vill ha något slags intyg, men vore fint att veta om man är rätt eller fel ute till att börja med.
 
  • Liker
Kortealboga
  • Laddar…
Lättast att få det godkänt är att skruva en extra 15mm brandgips på grannens sida och lika på din
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Lättast att få det godkänt är att skruva en extra 15mm brandgips på grannens sida och lika på din
Tack för svar! På grannens inre ytskikt kan vi inte göra något. Men du kanske menar att man sätter detta på grannens utsida, utanpå glasullen åt vårt håll? Tveksamt om det finns något att skruva gips i där, men panelen sitter ju där så borde gå att fästa något slags skiva också. Yttersta isoleringen där är en 45 mm skiva glasull med plastdistanser i.
 
Då får du göra allt på din sida. 2st 15mm brandgips så klarar du EI60
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Då får du göra allt på din sida. 2st 15mm brandgips så klarar du EI60
Antar att jag måste klara EI60 åt båda håll med den nya väggen då. På den väggen går det ju också endast att sätta skivor på ena sidan. Enda väggen jag hittar som klarar det är stålregel med tre normalgips på ena sidan. Hade helst undvikit stålregel.
 
Din granne klarar ju EI30. Då är det bara du som måste uppfylla EI30.
 
D DanielSt81 skrev:
Din granne klarar ju EI30. Då är det bara du som måste uppfylla EI30.
Kanske självklart men hur vet du att befintlig vägg hos grannen klarar EI30?🙂
 
L Limpas4 skrev:
Den är (inifrån) 13 mm gips, 120 trästomme med glasull, 45 mm glasull.
Om jag förstår rätt är det grannens vägg. 120 mm med isolering + 45 mm med isolering + 13 mm gips. För att klara EI30 räcker det med 95 mm isolerad + 12 mm. Det säger i alla fall träguiden.
Men bygger ni vägg mot vägg? Alltså att byggnaderna kommer sitta ihop?
 
D DanielSt81 skrev:
Om jag förstår rätt är det grannens vägg. 120 mm med isolering + 45 mm med isolering + 13 mm gips. För att klara EI30 räcker det med 95 mm isolerad + 12 mm. Det säger i alla fall träguiden.
Men bygger ni vägg mot vägg? Alltså att byggnaderna kommer sitta ihop?
I princip vägg mot vägg ja. 20-30 mm luftspalt mellan. Tolkar träguiden som att det endast gäller med gips på båda sidor. Grannens vägg har bara på insidan, sedan behöver vi bygga något utanpå grannens utvändiga isolering.
 
Väggar som är brandklassade på ett eller annat sätt är vanligtvis isolerade med stenull, inte glasull.
Kolla upp den saken.
 
Isakare Isakare skrev:
Väggar som är brandklassade på ett eller annat sätt är vanligtvis isolerade med stenull, inte glasull.
Kolla upp den saken.
Bra att kolla upp men det borde inte spela någon roll. Båda har vanligtvis brandklass A1.
 
L Limpas4 skrev:
I princip vägg mot vägg ja. 20-30 mm luftspalt mellan. Tolkar träguiden som att det endast gäller med gips på båda sidor. Grannens vägg har bara på insidan, sedan behöver vi bygga något utanpå grannens utvändiga isolering.
Nej, behöver inte vara på båda sidor. En yttervägg brukar inte ha någon gipsskiva på utsidan.
 
D DanielSt81 skrev:
Nej, behöver inte vara på båda sidor. En yttervägg brukar inte ha någon gipsskiva på utsidan.
Ok, intressant. Tack! Det är lite snurrigt tycker jag. Man kan uppfylla reglerna genom att ha en av två motstående ytterväggar EI60-klassad, men jag funderar på om många konstruktioner bara uppfyller det vid brand från insidan där man har gips. Då klarar man ju i praktiken inte brand utifrån vilket borde krävas i fallet med litet avstånd till annan byggnad. Eller så klarar de från utsidan också helt enkelt. Kanske övertänker detta, men vill gärna att det görs rätt.
 
Glasull är betydligt sämre än stenull i brandavskiljande egenskaper. A-klassen betyder bara att den är obrännbar. Om du inte vill byta isolering hos grannen bör du sätta en skiva över hans isolering. Skulle kunna vara en 12 mm minerit eller en utegips. På din sida kan du använda stenull eller 2 lager gips på insidan.
 
  • Liker
Isakare
  • Laddar…
G Goofie skrev:
Glasull är betydligt sämre än stenull i brandavskiljande egenskaper. A-klassen betyder bara att den är obrännbar. Om du inte vill byta isolering hos grannen bör du sätta en skiva över hans isolering. Skulle kunna vara en 12 mm minerit eller en utegips. På din sida kan du använda stenull eller 2 lager gips på insidan.
Det är absolut inte BETYDLIGT sämre. Både stenull och glasull är i samma brandklass A1. Stenull går upp till 1000 grader. Men det handlar om att uppfylla brandklass EI30. Och för det behöver man varken byta isolering eller sätta dit ytterligare någon skiva.
Innan glasull eller stenull påverkas har allt annat material redan påverkats. Isoleringen är inte den svagaste länken i det hela.
Man kan alltid ta i med allt. Men då kanske man ska börja med att strunta bygga med trämaterial. Det handlar om att uppfylla kravet. Inte mer och inte mindre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.