Om du tilfeldigvis har noen av de små (10 - 12 cm) enkle "rosettene" helt uten kruseduller som var vanlig på 20-tallet i de mindre fine rommene, så er de oftest av messingplate og ganske enkle å befri fra tykke malingslag.
Alle ser ut til å være i gips, vi tenkte å prøve å finne litt morsommere enn de stramme som var populære på 20-tallet uten å forlate årstallet for mye
Om du så på lenken til ABC Fargekonomi så kan du vel neppe ha unngått å se alle de andre i moderne materiale for det finnes det jo masse av. Trodde du ville ha ekte vare....for det finnes det ikke mange i byen som har, men det er jo bare gips i de øvre modellene i lenken.
Både Orac og Nomastyl er jo polyuretan og det ABC ikke har hjemme tar han hjem.
Bla gjennom gipsrosettene for på tredje siden finnes det jo litt mindre prangende.
En blanding av rosetten i vårt soverom i nåværende 1800 talls leiligheten og 20 tall hadde vært nice
Problemet er at det er to veldig distinkte stiler og det ser ut til å være veldig tynt med rosetter i 20-tallsstil, noe jeg i dette tilfellet sterkt mistenker er såkalt nordisk klassisisme. Jeg tenker at en takrosett er et ganske sentralt element som lett tiltrekker seg oppmerksomhet, så hvis du vil ha et stilrent resultat ville jeg vært litt forsiktig med å ta ut svingene for mye. Kan du utvikle hva du mener med "stramme"? Hvordan ser de nåværende rosettene ut?
Oh så fine! Du tar vel ikke bort originalene??? Det gjelder bare å vaske dem med rent vann og en ikke altfor hard tannbørste. Tar riktignok tid, men det er bryet verdt. Jeg hadde originalstukkatur fra 20-tallet og delte et rom i to. Tok inn snekkere for jobben, og de bygde inn rosetten med et beskyttelse ... håper at en fremtidig huseier blir takknemlig for at originalen finnes når rommet blir gjenskapt!
Den i stuen er den som er i best stand av dem, de andre er ganske ødelagte samt små.
edit: du får ikke bort 10 lag maling med vann og tannbørste
edti2: Vi har dessuten allerede kassert all snekring til fordel for nye. I vår gamle leilighet fra 1870 valgte vi å restaurere alt, men føles litt overkill i en såpass ung leil. Det som vi kommer til å restaurere er dørbladene og en hattehylle
Hittade ingen bra bild, men zoomade inn på en annen bild
OK, forstår hva du mener, knapt det mest imponerende man kan tenke seg. Finnes betydelig morsommere varianter uten å bevege seg utenfor 20-tallet.
Størrelsen er på den andre siden helt i tråd med 20-tallet. Små, svært enkle "rosetter" i hall, kjøkken og soverom, og en litt større og finere i oppholdsrom. Dog generelt betydelig mindre enn i eldre hus.