Jeg skulle trenge tips om en ikke alt for dyr borhammer (hva jeg har forstått er de bedre enn slagbor?)
Jeg og min samboer skal pigge opp et mindre betonggulv, mer eller mindre over hele gulvet. Gulvet har en forhøyning på ca 1 kvm 5 cm høy, som skal helt bort. Så er det litt sprekker i gulvet, så vi må pigge opp for å deretter støpe en ny plate. Rommet er ca 2 kvm stort, altså ikke så stort.
Hvilke maskiner trenger vi å kjøpe? Og noen som har tips om en god, men ikke alt for dyr variant som klarer jobben?
Jeg har faktisk aldri gjort det selv, men etter å ha sett noen tips så tror jeg definitivt at det kan være et alternativ å leie bra og fornuftige maskiner for formålet (maskiner som man ikke investerer i som glad hobbyfikser). Det er vel litt forskjell hvis dere føler at dere vil ha nytte av maskinene fremover.
Det er nok riktignok gjennomførbart å bile de tingene du nevner med en vanlig borhammer, men det kommer til å være slitsomt og ta mye tid. For samme penger som du kjøper en enkel borhammer på Jula kan du leie en skikkelig proffmaskin som fikser jobben på en time, og det kommer til å være moro hele veien. Med en vanlig borhammer kan det nok ta 1-3 dager, og du har litt uflaks.
2 kvm så ville jeg leie en spesifikk bilmaskin - Se bort fra begrepet "borrhammare" da det kun er for boring og ingenting annet, like mye som en bilhammare kun er for biling. Det finnes borrhammare med bilfunksjon, men å ta 2 kvm gulv med en slik ville jeg si er et arbeid som fører til brukket rygg og enorm frustrasjon.
En Hilti TE-700 eller høyere nummer (800-900-1000-1500) ville gjort jobben perfekt, det er bare et spørsmål om man vil stå på kne med en 700/800 eller om man vil stå oppreist med en 1000/1500.
Selv eier jeg en Bosch GSH16-28 som jeg synes at alle seriøse huseiere med kjeller behøver å ha i arsenalet!
Jeg har brukt billige borehammere til slike jobber her hjemme et par ganger. Forskjellen mellom en dyr og en (velvalgt) billig er først og fremst levetiden. Jeg fjernet et gulv på ca 2,5 kvm med en 300kr borehammer fra Biltema. Det gikk på en ettermiddag. Den døde senere når jeg boret 300 hull for spikerplugg i en betongdekke. Da kjøpte jeg litt i hastverk en Cohtech fra ClasOhlsson (de har åpent til 21.00 i Kista). Den dugde til å bore med, men var verdiløs til meisling. Senere ble det en Bauhaus-maskin for typ 700kr.
Det du skal se på ved kjøp er den angitte slagenergien. Den oppgis i Joule. En brukbar borehammer for meisling bør ha en slagenergi på mer enn 4 J. De virkelig kraftige ligger ofte opp mot 10J. En maskin som duger til å meisle bort berg, ligger på typ 50J.
Betong kan være veldig variabel i hardhet. Så det kan være vanskelig å vite om en maskin på 4J klarer jobben. Personlig ville jeg prøve å kjøpe en billig eller halvbillig maskin på 4 - 6 J (400 - 900 kr). Det blir billigere enn å leie en mer profesjonell maskin. Klarer ikke den billige maskinen jobben, ville jeg leie en skikkelig proffmaskin, man må da regne med en leie på kanskje 1000 - 1500 kr over en helg, en slik maskin koster typ 10 - 15 000 å kjøpe.
Både Jula og Biltema har et ganske bredt utvalg av lavprismaskiner i forskjellige størrelser. Jula selger også f.eks. Dewalt som er en proffmaskin, men den de selger ligger på typ 2J, duger ikke for meisling.
Hvor mye av gulvet har dere tenkt å støpe om?
Hvis resten av gulvet er i god stand, så er det kanskje mer fornuftig å sage snitt med vinkelsliper i klakken og deretter pigge bort den delen. Det er en enklere jobb for kombihammeren også.
Men lei vinkelsliperen og en støvsuger, det vil støve utrolig mye.
Jeg er (for en gangs skyld ) ikke enig med hempularen her. Lei en maskin for dette arbeidet, de er mer effektive og fremfor alt mye hyggeligere å jobbe med med mindre vibrasjoner og bedre ergonomi.
Du blir lett ferdig på en arbeidsdag, hos min lokale utleiefirma koster en HILTI TE-1500 (31J slagenergi) inkl. bilspett under 500-lappen for en dag.
Corre: Det er litt sprekker etc i hele gulvet så det må nok fikses opp en del. Hva jeg forstår så skal man pigge opp og støpe et nytt lag gulv så det blir jevnt og helt.
Legger ved et bilde som vår rørlegger sendte. Han bytter sluk og fikser med rør etc.
Hvilken type maskin skal jeg leie i så fall? Er det en borhammer også?
Takk for alle tips!
Ring en lokal utleiefirma og fortell hva du skal gjøre så gir de deg en passende maskin. Jeg har leid pigghammer ved et par anledninger og jeg har aldri engasjert meg i hva modellen heter uten å stole helt på personalets kunnskap. Når jeg ser i en liste på de pigghammerne som Cramo leier ut så vil jeg gjette at det er en Hilti TE1000 som jeg har leid. Tung og effektiv.
Corre: Det er litt sprekker etc. i hele gulvet så det må nok bli fikset en del. Hva jeg forstår så skal man pigge opp og støpe et nytt lag gulv så det blir glatt og helt.
Legger ved et bilde som vår rørlegger sendte. Han bytter gulvsluk og fikser med rør etc.
[bilde]
Pannerom? Skal dere ha gulvvarme og ekstra bad eller lignende der? Hva vil dere ha for overflate?
Ellers holder det jo med å sparkle gulvet med flytsparkel eller hurtigsparkel etter at dere har pigget ferdig, så slipper dere rive ut hele gulvet. Kommer selvfølgelig litt an på endelig høyde på gulvet.
Vi skal ha et lite baderom.
- fliser på gulv, ingen gulvvarme
- sette opp vegg og sette inn fibo trespo-plater (går ikke å flislegge, huset er fra 1700-tallet og vegger beveger seg)
- dusj, servant og forbrenningstoalett.
Vi vil gjøre det så enkelt som mulig, men så bra som mulig!
Julas røde borhammer er virkelig prisgunstig. Den er litt støyende og tung sammenlignet med dyrere maskiner, men for meisling fungerer den utmerket. Kjøp en slik og prøv. Hvis det er for svakt og tar for lang tid, så er det på tide å leie noe betydelig mye større, men borhammeren er fortsatt bra å ha til presisjonsarbeid i hjørner og rundt avløpsrør.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.