Noen som vet hvordan man på enkleste måte bøyer til trelister/dørkarmer så de kan tilpasses til f.eks. en bue? Eller finnes det byggevarehus som selger bøyde trelister, og da mener jeg ikke ferdige bue-konstruksjoner for 2-3000kr.

Skulle ønske å bygge om en døråpning til en enkel bue i MDF, men hvordan man skal ramme inn buen med en pen og føyelig trelist avskrekker noe, forslag?

Har selv laget en bue og der hoppet vi over lister helt. Skulle dog ha trengt å forsterke hjørnene ca 1 meter opp for å tåle litt mer, så der kommer det til å havne en metallist av noe slag. Jobber du i MDF resten så burde det letteste være å lage egne lister med en frese.

Moriax, jeg antar at du vil ha typ dørkarm-lister på veggsiden, altså buet i "feil" retning, den vanskelige retningen?

Da foreslår jeg følgende; Ta en tykk plate av for eksempel gulvsponplate, tegn opp ønsket kurve på den, sag ut.
Sag deretter ut 5mm tykke, og ønsket brede trelister, lange nok, og så mange at deres samlede tykkelse tilsvarer ønsket bredde på den ferdige listen. Damp disse myke, ta dem inn i badstuen for eksempel.
Påfør uretanlim og klem listepakken mellom de to malene, stram til med limtvinger + tvinger mot arbeidsbordet. Når det har tørket har du et fint emne å jobbe videre med, fase kanter osv. Vil du ha profil, bruk overfresen. Så får du en buet list i tre :D

Det er et antall år siden jeg bøyde lister så jeg husker ikke eksakt tider eller dimensjoner. Prinsippet er at man tar et rør (spiro om det er brede lister) og leder inn vanndamp (jeg mener vi brukte en vanlig vannkoker) fra endene reguleres inn og utførelsen av dampen så listene får et skikkelig dampbad. Jeg husker at det var enklere og raskere enn hva jeg kunne forestille meg. Framfor alt syntes jeg det var virkelig moro. Men så snart listen avkjøles er det kjørt. Dermed må man montere raskt med spiker/skruv eller tvinge. Hvorfor ikke prøve på en kort og tynn list i et lite rør, da kan du nok regne ut hva som trengs for ditt behov.

Det går til og med an å bøye en list bare ved å holde den over pipen på en kaffekoker noen minutter mens man bøyer under jevnt trykk. Husk å bruke hansker ellers blir det varmt på hendene. Test deg fram med virke du kløyver med "riktig" fiberretning. Ved grovere virke foreslår jeg en bøyelig slange/rør og en form man etter hvert tvinger innover. Antar at man også kan ta flere tynne lister og dampe samtidig, legge i en ferdiglaget form og tvinge sammen. Når de har avkjølt, lime og tvinge sammen igjen og høvle slipe ned. Har aldri gjort selv men burde fungere rent teoretisk. Kan til og med bli pent og uvanlig. Litt vanskelig å være mer eksakt når man ikke vet hvilke dimensjoner eller radier det gjelder.

• Liker
Calose
  • Laddar…
Sage til plywood eller MDF, frese ut spor. Sparkle, male. Du kommer ikke kunne se forskjell mot vanlig trelist og det er garantert mindre jobb enn å bøye tre.
/CC

Chris47, visst er det lettere som du beskriver.
Men glem ikke den vidunderlige følelsen av å overarbeide noe for seg selv, typ Ferrarilackglans på undersiden av garderobens hyller ;)

Enig med Lurvnos. Vurderer man listprosjektet på en skala, så har MDF og plywood en vanskelighetsgrad på 2 på en 5-graders skala. Imponeringsfaktoren er ekstremt lav, ca. 0,1. Derimot, hvis du bøyer trelister og beholder dem tre-ren, er vanskelighetsgraden 3, men imponeringsfaktoren er ca. 4,0.

Altså en utmerket anledning for maskulin selvhevdelse under forutsetning av at du er mann. Er du derimot kvinne, er det en sikker måte å knekke hele din maskuline omgivelses selvtillit.

Dermed bare fordeler. Relativt enkelt. Bygg en jig med eksakte mål. Bøy noen lister om gangen. Tving fast. Tørk. Lim. Høvle og pusse, og det er klart. Enda penere hvis du borer hull gjennom listene, setter inn treplugger og pusser ned. Legg til 0,5 på imponeringsfaktoren.

Hvor tok - tomlene i hengebukseselene, utstående brystkasse og det selvtilfredse fliret - veien. Er den holdningen i ferd med å dø ut?

• Liker
Skellyhoe_daqueri
  • Laddar…
Å male ferrarirød på steder som ikke synes ser jeg ikke helt vitsen med ;), men jeg kan forstå at det ser imponerende ut hvis en bøyd trelist er uten maling. Øvrige lister må da også være uten maling hvis det skal være noen vits. Det faller jo litt hvis man uansett må fortelle alle at det faktisk er bøyd tre under malingen. På den annen side synes jeg umalte furulister er ganske stygge.

Kan man bøye eikelister på samme måte med bra resultat? Skal bygge en bar hva det lider og da kunne man jo teste å bøye litt.
/CC

• Liker
Hilding Rönnlund
  • Laddar…
Helt klart faller maling på sin egen urimelighet. Grunnmaterialet står i direkte forhold til foredlingsarbeidet. Ikke legger man like mye foredlingsarbeid på et tinnsmykke som man ville gjort på et tilsvarende i gull.

Bøyd Eik høres fint ut. Generelt er det vanskeligere å base bartre enn løvtre. Når det gjelder eik, må man være oppmerksom på fuktigheten. Man bruker damp bare for at virket skal beholde overflatefuktigheten. Ellers kan det sprekke på grunn av fuktforskjeller i virket. Generelt gjelder det å studere fiberretningen og kvister. Kjernen ut. Base omtrent 1-2 timer på en normal tykk list 10-20 mm. Men prøv deg fram.

Det går utmerket å bøye eik!
Her er en bra kilde til kunnskap:
http://www.leevalley.com/wood/page.aspx?c=&p=45869&cat=1,45866,45867
Se tabellen over treslag, eik og hickory tilhører de som kan bøyes mest, en 1x1" eik kan bøyes med en radius på 2" :o
Visse krav stilles dog til treverket, se teksten.

Hemmeligheten med å bøye tre brutalt mye er denne;
Når man bøyer en list oppstår trykkrefter på innsiden, og trekrefter på utsiden. Tre tåler omtrent 2-3% strekk hhv. trykk før det kollapser.
Men om treet er dampet (=bøyd) og rykende varmt tåler det fortsatt bare 3% strekk, men opptil 35% kompresjon! Så når man bøyer mye trengs et stålbånd strukket på listens utside som tar opp strekkreftene. Da strekkes ikke "ytterkurven", men bare "innerkurven" komprimeres.

Jeg bøyde med godt resultat en eikelist, 30x8mm i en radius omtrent som rundt en tekopp, en kvart omdreining.
Dette ble en trappenese i min nye trapp, hvis siste trinn er avrundet.

En annen metode når det gjelder små tredetaljer er å bruke mikrobølgeovnen. Pakk en fuktig klut rundt treverket. Test deg frem med tiden. Det er varmen som gjør at man kan bøye, men det handler om sekunder, ikke minutter, som treverket er formbart.

Gmats!
Byr på forretningsideen Micron modell XL for full-lengde tømmer.
Potensielle kunder finnes allerede på forumet.

• Liker
Joel Strandberg
  • Laddar…
Ok, da jeg verken har badstue eller tilgang til lange metallrør for å dampe lister, gjenstår vel det enkle alternativet å sage ut bøyde lister fra en MDF-plate. Da kommer spørsmålet opp, hvordan kan jeg på best måte få disse utsagte bitene til å se ut som lister?

Kan jeg få forslag og ideer!

Helst skulle jeg ønske å pusse ned den ene siden betydelig så det blir en buet kant (typisk utseende på en list). Deretter vil jeg gjerne ha en svak "fordypning" over typ halve listen, slik at det blir en dekorativ følelse over listen. Dette siste har jeg ingen idé om hvordan man løser uten profesjonelt maskineri som i treindustrien, så det må kanskje droppes! Jeg vet ikke hva man kan oppnå med en håndfres, siden jeg ikke eier en eller har håndtert en heller for den saks skyld. Listen kommer nok males i brun tone, det er jo ikke noen pene treinnslag som skal framheves med MDF, så beis er vel ikke aktuelt?

Som sagt, ideer om hvordan gjøre en utsaget MDF-bit til å se mer ut som en dekorativ list?

Har du en håndoverfres montert i bord? I så fall kan man lage en jigg som gjør det mulig å frese også buede lister. Gjør følgende: Sag ut listen av MDF. Ta den gjenværende MDF-platens ytre bue og legg et rett snitt som tangent til sirkelbuen. Du bør nå ha to like rettvinklede "trekanter", der hypotenusen i virkeligheten er en sirkelbue. Ta bort litt i midten for å gjøre plass til fresen. (der tangenten møtte sirkelbuen) Fest delene dine på fresebordets anhold slik at de passer med listen. Alt skal altså stå opp. Nå bør resten falle naturlig. Må gå,
Mattias

Et mulig måte å gjøre det på er å pensle på ammoniakk. Jeg pleier å bruke den løsningen som du kan finne i maleributikken (25%ig). Ammoniakken løser opp cellulosan slik at det blir lett å bøye. Når ammoniakken har fordampet, har treet tatt den nye formen. Doch så er det ikke lurt å stikke nesen for nærme;-)

• Liker
tobbe9012
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.