4.909 lest ·
8 svar
5k lest
8 svar
bort med garasjeporter og mure opp ny vegg -Spørsmål
Hei!
Jeg har en gammel garasje i huset som jeg vil gjøre om til "vanlig rom". Garasjeportene skal vekk, og i stedet vil jeg ha en enkel dør og et vindu på den veggen.
Hva er best - mure opp veggåpningen med leca blokk, eller bygge vegg av tre? Veggen vil stå på den gamle garasjeplaten. Denne har en kant av metall under garasjeportene som kanskje må fjernes?
Om man velger å mure med leca - hvordan gjør man når man begynner å nærme seg overdelen av eksisterende vegg? Det er jo ikke sannsynlig at leca blokkene passer nøyaktig opp til kanten. Skjærer man leca blokken i lengderetning, eller?
Håper spørsmålene er noenlunde klare, og at dere har noen tips å gi.
Mvh
Kaison
Jeg har en gammel garasje i huset som jeg vil gjøre om til "vanlig rom". Garasjeportene skal vekk, og i stedet vil jeg ha en enkel dør og et vindu på den veggen.
Hva er best - mure opp veggåpningen med leca blokk, eller bygge vegg av tre? Veggen vil stå på den gamle garasjeplaten. Denne har en kant av metall under garasjeportene som kanskje må fjernes?
Om man velger å mure med leca - hvordan gjør man når man begynner å nærme seg overdelen av eksisterende vegg? Det er jo ikke sannsynlig at leca blokkene passer nøyaktig opp til kanten. Skjærer man leca blokken i lengderetning, eller?
Håper spørsmålene er noenlunde klare, og at dere har noen tips å gi.
Mvh
Kaison
Ok..leca eller betonghullstein..Det luter nok mot leca tror jeg da.
Hvordan gjøre med den stålbjelken som ligger som forsterkning langs platens kant (under garasjeportene altså). Må den bort?
Jeg lurer også på hvordan jeg best forankrer den nye veggen i gulv og eksisterende vegg.
Kai
Hvordan gjøre med den stålbjelken som ligger som forsterkning langs platens kant (under garasjeportene altså). Må den bort?
Jeg lurer også på hvordan jeg best forankrer den nye veggen i gulv og eksisterende vegg.
Kai
Stålbjelken som du sier er sikkert en vinkeljern som er brukt som "påkjøringsvern" når biler skal inn og ut i garasjen.
om den ligger plant med gulvet forstyrrer den vel ikke.
Forankre i bunnen må vel rekke som vanlig, altså mure med Gullex.
..//N
om den ligger plant med gulvet forstyrrer den vel ikke.
Forankre i bunnen må vel rekke som vanlig, altså mure med Gullex.
..//N
Visst går det an å gjøre som du sier, men på den måten kan det bli vanskelig å få steinene nøyaktig der du vil ha dem, takket være armeringsjernene.
Kjennes litt som både belte og bukseseler å gjøre på den måten.
Jeg ville blande til Gullex og bare mure.
1 del Gullex 2 deler sand, så har du en miks du kan stole på!
..//N
Kjennes litt som både belte og bukseseler å gjøre på den måten.
Jeg ville blande til Gullex og bare mure.
1 del Gullex 2 deler sand, så har du en miks du kan stole på!
..//N
Jeg har gjort dette og tok kontakt med en konstruktør som sa til meg at jeg skulle mure med 19 cm lecablokker, (eksisterende vegg er 20 cm tykk), som armeres med 2 stk 8mm armeringsjern annethvert skift og som også festes i eksisterende hulsteinsmur med kjemisk ekspander. For at den kjemiske expanderen ikke skal forsvinne i hulrommene må man bruke en form for "plastnettstrømpe" som holder expandermassen på plass før den har stivnet. Jeg gjorde dette fordi jeg skulle fylle opp cirka 120 cm utenpå veggen.
I mitt tilfelle gikk ikke eksisterende gulv ut i liv med veggen fordi slagportene lå utenpå. Jeg ble derfor nødt til å meisle bort vinkeljernet for å støpe på en bit. Da oppdaget jeg også at betonggulvet var veldig tynt og uten armering... Det var bare å meisle bort under hele den nye veggen og forbedre fundamenteringen før veggen ble murt.
I mitt tilfelle gikk ikke eksisterende gulv ut i liv med veggen fordi slagportene lå utenpå. Jeg ble derfor nødt til å meisle bort vinkeljernet for å støpe på en bit. Da oppdaget jeg også at betonggulvet var veldig tynt og uten armering... Det var bare å meisle bort under hele den nye veggen og forbedre fundamenteringen før veggen ble murt.
Klikk her for å svare