Hei, jeg har revet opp gulvet i en kåk fra 1907 med torpargrunn. Og det snakkes om at jeg må spraye syllestokkene mot råte og muggsopper. Har hørt at man kan bruke borsyre. Sjekket med Anticimex, og det ville koste ca. 10000 NOK med inspeksjon og alt. Noen tips??? Kan man kjøpe og spraye selv??
Borakol kan du jo selv pensle på. For å spraye må man ha verneutstyr på (briller, åndedrettsmaske, verneklær ... det bruker firmaer som gjør dette arbeidet) for middelet er ikke sunt. Men å pensle er ikke så farlig fordi man unngår at middelet virvler rundt i luften og man slipper å puste det inn. Det er ikke så mye svingplass i en torpergrunn så kanskje det er smidigere å leie inn et firma, men hvis du tenker å pensle på selv så er vernebriller et "MÅ HA". Middelet kan kjøpes i fargebutikker og brukes i forebyggende øyemed. Middelet reparerer jo ikke skadet virke, men er treet bare misfarget på overflaten og friskt ellers, så gjør det nytte å pensle på og stoppe angrepet.
gaia
gaia
Jeg har revet opp gulvet og det er godt med plass til å stå og spraye, så det er nok en god måte, det er jo bare syllstokkene igjen. Skal man spraye jorden og steinene også? Holder det med en gassmaske som man bruker ved billakkering mot det bedlet?
Opelhenke
Opelhenke
Klikk her for å svare