14.691 lest ·
15 svar
15k lest
15 svar
Bore i betong - Hvor nær kant?
Side 1 av 2
Jeg skal bore 6 hull i en betongvegg for å feste et veggfeste til en 40" LCD TV med en relativt lang arm (stort moment).
Maks hendelarm ca. 60 cm
Vekt TV ca. 15 kg
Jeg vil av praktiske grunner bore hullene så nær kanten som mulig (se bilde).
Hvor nær tør jeg bore omtrent?
Veldig takknemlig for svar.

Maks hendelarm ca. 60 cm
Vekt TV ca. 15 kg
Jeg vil av praktiske grunner bore hullene så nær kanten som mulig (se bilde).
Hvor nær tør jeg bore omtrent?
Veldig takknemlig for svar.

Mange som har lest ingen som har våget
råde. Det avhenger av hva "betongvegg" betyr også, betonghålsten? støpt vegg? lettbetong? tegl med puss? osv.
Uten noen teoretisk kunnskap i fasthet for betong ville jeg valgt å bore minst 300 mm fra hjørnet. Jeg garanterer ikke at det holder men der ville jeg ha boret ut fra min praktiske erfaring.
Uten noen teoretisk kunnskap i fasthet for betong ville jeg valgt å bore minst 300 mm fra hjørnet. Jeg garanterer ikke at det holder men der ville jeg ha boret ut fra min praktiske erfaring.
Takk for svar 
Jeg vet ingenting om veggen egentlig bortsett fra at den føles veldig solid og tykk. Så kan det sies at det handler om "ytterveggen" til en høyblokk bygget på 60-tallet, om det kan bidra med noe.
Jeg hadde håpet på kanskje 50mm fra kanten
Jeg etterspør nødvendigvis ingen beregninger, bare litt sunt vett.
Jeg vet ingenting om veggen egentlig bortsett fra at den føles veldig solid og tykk. Så kan det sies at det handler om "ytterveggen" til en høyblokk bygget på 60-tallet, om det kan bidra med noe.
Jeg hadde håpet på kanskje 50mm fra kanten
Jeg etterspør nødvendigvis ingen beregninger, bare litt sunt vett.
Medlem
· Stockholm
· 118 innlegg
Hei!
Prøv 50, kjøp betongskruer hos beijer så trenger du verken å forbore eller bruke plugger!
Så er det nok bare å sette opp festet og "jukke" og "rive" litt i det så ser du om det sitter!
Selv hengte jeg opp en 60 kg bokse sekk i garasjen med 4 betongskruer fra beijer! Funker prima!
Prøv deg frem
MVH!
Prøv 50, kjøp betongskruer hos beijer så trenger du verken å forbore eller bruke plugger!
Så er det nok bare å sette opp festet og "jukke" og "rive" litt i det så ser du om det sitter!
Selv hengte jeg opp en 60 kg bokse sekk i garasjen med 4 betongskruer fra beijer! Funker prima!
Prøv deg frem
MVH!
Kan man lese noen tips hvis man ser på disse tabellene?
http://katalog.essve.se/webspeed/katalog/kat_produkt.p?bid=V70&kat_bid=V70&dokid=wc398835
Jeg tenker mest på kolonnen "minsta kantavstånd".
http://katalog.essve.se/webspeed/katalog/kat_produkt.p?bid=V70&kat_bid=V70&dokid=wc398835
Jeg tenker mest på kolonnen "minsta kantavstånd".
Nå begynner det å bli litt fart i tråden, bra!
Jeg har aldri hatt med betong å gjøre tidligere, så jeg må nok lese litt om selve festeelementet. Det ser ut til å finnes noen ulike alternativer, minst tre stykker som jeg forstår det.
x Plugg + skrue (vanligste metoden?)
x Ekspanderskrue (slik den Mikael_L lenket til)
x Betongskrue (som Byggingeniøren anbefaler)
Etter en kort undersøkelse synes jeg betongskrue ser mest interessant ut siden det ikke blir så stor sprengkraft, noe som reduserer nødvendig kantavstand.
http://www.wgprodukter.se/Betongskruv(1).asp
Jeg har aldri hatt med betong å gjøre tidligere, så jeg må nok lese litt om selve festeelementet. Det ser ut til å finnes noen ulike alternativer, minst tre stykker som jeg forstår det.
x Plugg + skrue (vanligste metoden?)
x Ekspanderskrue (slik den Mikael_L lenket til)
x Betongskrue (som Byggingeniøren anbefaler)
Etter en kort undersøkelse synes jeg betongskrue ser mest interessant ut siden det ikke blir så stor sprengkraft, noe som reduserer nødvendig kantavstand.
http://www.wgprodukter.se/Betongskruv(1).asp
Armeringen sitter sannsynligvis betydelig nærmere overflaten enn 50mm. Noe som er bra, fordi du da sannsynligvis kommer innenfor jernene med boret.
Men 50mm fra kanten er det nærmeste du bør bore. Selv der kan det likevel sprenge ut hvis du treffer en større stein i veggen.
Men 50mm fra kanten er det nærmeste du bør bore. Selv der kan det likevel sprenge ut hvis du treffer en større stein i veggen.
Vi har bodd i borettslagsleilighet i betonghus fra 60-tallet, det var solide vegger med en god del stein og grove armeringsjern. De veggene var grunnen til å kjøpe en borhammer fordi slagbormaskiner bare brant opp uten å lage hull. Vi har bodd i 2 steinhus (betonghullstein eller lettbetong) også, noe som er erfaringen jeg bygde mine 300 mm på.
Jeg har boret nærmere enn 50 uten at hjørnet har sprukket, men også 150 mm og til tross for det sprukket betongen. Du kan ikke vite hvordan veggen ser ut med tidligere sprekker, stein, armering osv. som enten sprekker hjørnet eller holder det sammen. En TV vil man jo at skal sitte fast, så jeg ville ikke tatt sjansen.
Jeg har boret nærmere enn 50 uten at hjørnet har sprukket, men også 150 mm og til tross for det sprukket betongen. Du kan ikke vite hvordan veggen ser ut med tidligere sprekker, stein, armering osv. som enten sprekker hjørnet eller holder det sammen. En TV vil man jo at skal sitte fast, så jeg ville ikke tatt sjansen.
Jeg kanskje overdimensjonerer, men en plate bak, der festet er montert med forsenkede skruer fra baksiden av platen? Man trenger nok opp i 4mm tykkelse på platen for å få plass med forsenkede M6, men det bør jo holde... Så kan man male den i festets eller veggens farge. Da kan du komme helt ut i hjørnet.