Jeg har kjøpt en enkel separett til min lille sommerhytte. Den er forberedt for installasjon av dels en avlufting via vifte ut gjennom den bakre delen av toalettet gjennom fasaden (tre) samt for urin via bunnen på toalettet. Dessverre så kan jeg ikke bruke den konformede forhøyningen i bunnen da avløpet som jeg skal installere toalettet over ligger ca. 30 cm lenger bak. Jeg må altså bore et hull i plasten der det ikke er tenkt å bores. Jeg har prøveboret i litt plastting med den boren jeg har kjøpt som kan stilles inn til det mål som trengs, men plasten sprekker alltid i et stjernemønster rundt borehullet. Det er mulig at sanitærplasten ikke oppfører seg slik, men jeg har jo bare ”one shot”. Noen tips for hvordan jeg skal unngå det? Finnes det ”skjæreolje” for boring i plast? Eller holder det med å dekke området med sølvteip før boring? Takknemlig for tips fra dere som har gjort noe lignende.
 
Åsa Lund
Vi har en Separett på dasset på Torpet. Der leder vi ut urinen via en slange til en bøtte på utsiden av dasset.
Jeg forstår ikke helt ditt bekymmer?
 
Åsa Lund
Aha, de har nok endret designen sin da. Vår er vel typ ti år gammel
 

Beste svar

ClasseClas
T tgr_se skrev:
Våran separett har utgang for urin bakover. For å lage større hull i plast er stegborr bra.

[lenke]
Stegborr er perfekt til plast og tynn plåt.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Vi har en Separett på dasset på Torpet. Der leder vi ut urinen via slange til en bøtte på utsiden av dasset.
Jeg forstår ikke helt ditt bekymmer?
Det er ikke selve urinen som er problemet. Jeg tenker å lede urinen ned via en sluk som tidligere var en dusjsluk til en to-kammerbrønn ved huset der urinen tas hånd om. Men den er ikke plassert slik at den passer der produsenten av Separetten har forberedt for urinslangen (de går ut fra at man lager en ny gjennomføring gjennom gulv eller vegg for slangen). Så jeg må lage hull der produsenten ikke har tenkt at et hull skal være.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Stegborr er perfekt til plast og tynn plate.
Aha! Jeg kjøpte en sånn her fordi jeg tenkte at man kunne stille inn diameteren perfekt, men nå forstår jeg at det er stegborr man skal ha. Noen tips om hvordan man skal ha kontroll over stegboret mens man borer?
 
  • Bilde av en metallbor med skarp spiss og justerbar diameter, brukt i byggeprosjekter for presisjonsboring.
T tgr_se skrev:
Våran separett har utgang for urin bakover.
For å lage større hull i plast er trinnbor bra.

[lenke]
Ja, jeg har fått toppenhjelp her! Jeg kommer bruke trinnboren for å lage hull i selve Separetten men den andre stillbare borren bruker jeg til røret for avlufting gjennom treveggen.
 
ClasseClas
R Renoveringstjejen skrev:
Aha! Jeg kjøpte en sånn her fordi jeg tenkte at man kunne stille inn diameteren perfekt, men nå forstår jeg at det er spiralbor man skal ha. Noen tips til hvordan man skal ha kontroll over spiralborren mens man borer?
Spiralborren er takknemlig å bore med siden den fjerner materialet så forsiktig. Bruk gjerne en skrutrekker og kjør på lavt turtall. Bor litt så du kommer igjennom plasten. Ha tålmodighet! Deretter tar du det forsiktig til du kommer til riktig hull-diameter. Pass på å ikke trykke for hardt for det trengs ikke. Test gjerne å bore i f.eks. et skjærebrett i plast eller hva du har tilgjengelig så du får en følelse for hvordan boren fungerer.

Når det gjelder hullet for avlufting ville jeg satset på en hullsag i stedet. Den justerbare boren fungerer ok i massivt tre men er ikke så morsom om du blander med tre og gipsplater osv.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Trinnborren er takknemlig å bore med fordi den fjerner så forsiktig. Bruk gjerne en drill og kjør på lavt turtall. Borr en stund til du kommer gjennom plasten. Ha tålmodighet! Ta det deretter forsiktig til du kommer til riktig hulldiameter. Sørg for å ikke trykke for hardt for det er ikke nødvendig. Prøv gjerne å bore i f.eks. et skjærebrett i plast eller hva du har tilgjengelig så får du en følelse for hvordan borren fungerer.

Når det gjelder hullet for avlufting ville jeg satset på en hullsag i stedet. Den justerbare borren fungerer ok i massivt tre men er ikke så gøy om du har blandet med tre og gipsplater etc.
Takk for tips!

Det er toalettet i sanitetsakryl jeg er bekymret for. Borringen gjennom veggen blir gjennom en klassisk trefassade med kutterflis og trefiberplater på innsiden fra 60-tallet - vi snakker mer om å gjøre litt bruk på en solid konstruksjon for tiden som ikke har ført til noe mugg eller lignende enn å modernisere.

Men hvis du ser vanskeligheter så beskriv dem!
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Vi har en Separett på dasset på Torpet. Der leder vi ut urinen via slange til en bøtte på utsiden av dasset.
Jeg forstår ikke helt ditt bekymmer?
Problemet er hvordan jeg skal lage hull i selve Separetten. Den har jo ingen ferdige hull fordi forutsetningene for hvordan man kan lede ut urinen varierer. Du har kanskje kjøpt en modell med ferdige hull eller at noen i nærheten har tatt hånd om det.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Stegboret er takknemlig å bore med fordi det fjerner materiale så forsiktig. Bruk gjerne en skrumaskin og kjør på lavt turtall. Borr en stund så du kommer gjennom plasten. Ha tålmodighet! Så tar du det forsiktig til du kommer til riktig hølldiameter. Pass på å ikke trykke for hardt for det trengs ikke. Test gjerne å bore i f.eks. en skjærebrett i plast eller hva du har tilgjengelig så får du en følelse for hvordan boret fungerer.

Når det gjelder hølet for avluftning ville jeg satset på en hullsag i stedet. Den stillbare boren fungerer ok i massivt tre, men er ikke så gøy hvis du har blanding med tre og gipsplater etc.
Det er rent tre/sponplate gjennom hele veggen så jeg satser nok på den stillbare. Men takk for tipset!
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Trinnboret er takknemlig å bore med siden det fjerner materiale så forsiktig. Bruk gjerne en skrutrekker og kjør på lav hastighet. Borr en stund så du kommer gjennom plasten. Ha tålmodighet! Deretter tar du det forsiktig til du kommer til riktig hulldiameter. Pass på å ikke trykke for hardt for det trengs ikke. Prøv gjerne å bore i f.eks. et skjærebrett i plast eller hva du har tilgjengelig så får du en følelse for hvordan boret fungerer.

Når det gjelder hull for avlufting, ville jeg satset på en hullsag i stedet. Det justerbare boret fungerer fint i massivt tre, men er ikke så gøy hvis du har blandet med tre og gipsplater etc.
Sjekket priser på trinnbor. Koster en slik virkelig typ 500 kroner? Ufattelig...
 
R Renoveringstjejen skrev:
Kollade priser på stegborr. Kostar en sådan virkelig typ 500 spenn? Ufattelig...
Biltema 200 kr for en som gjør 6–20 mm hull.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.