Hei,
Jeg sto og målte hvor jeg skulle sette hyllekonsollen da det plutselig slo meg at jeg kanskje var altfor nær hjørnet på betongveggen (vegg mot heissjakt i hus fra 1910).
1) Er betongens bærekraft svakere ut mot hjørnene? Hvor langt inn bør jeg sette konsollen, eller kan jeg ha den helt ute ved kanten?
2) Antar at det finnes armeringsjern i veggen, noen som vet med hvilke avstander de pleide å settes på den tiden huset ble bygget?
(Hvis jeg kan ha den helt ut til kanten blir hyllen 110 cm med en skjøtekonsoll i midten. På hyllen skal bøker settes.)
1) Er betongens bæreevne svakere ut mot hjørnene? Hvor langt inn bør jeg sette konsollen, eller kan jeg ha den helt ute ved kanten?
Ja, det er den. Jo høyere belastning, desto større minste avstand fra kant. Typisk 50 - 100 mm, men da snakker vi på den andre siden dels primært om sidekrefter og dels betydelig større laster enn hva den der konsollen er beregnet for.
Jeg vil gjette at det går helt fint å ha den ute ved kanten som på bildet.
Veggen er pusset, hvilket gjør at pluggen ikke settes i btg eller murverk. Hva er belastningen på hyllen, om kun litt bilder, småting da holder pussen. (iofs, noen ganger er gammel puss ren skit, begynner du å bore så faller pussen ned, trolig pga alderen samt for mye ballast i pussen. enklest er dog å prøvebore.
Jeg vet ikke hvordan veggene er bygget hos deg, men i mitt hus fra 1942 er det pusset tegl. Pussen er mange steder 2-3 centimeter tykk og er like bra å feste skruer i som marengs omtrent, man må altså feste alt som skal sitte på veggene i teglet lenger inn.
I et hjørne som ditt på bildet er det jo en risiko for at det er umulig å feste i annet enn pussen om det er en lignende konstruksjon, i så fall vil det ikke holde. Men som sagt, det avhenger helt av hvordan veggene dine er bygget og hvor porøs eventuell puss er.