Hei

Nå har jeg registrert meg på byggahus bare for at ingen skal behøve å gjøre samme feil...

Skulle bore fire hull i hvite keramiske fliser på toalettet. Vet ingenting. Surfet som vanlig rundt som gal for å finne ut hvordan man gjør. Konstaterer at alle mener forskjellig, men det ser ikke ut til å være så vanskelig. Kjør til Hornbach og sier at jeg skal bore i mine fliser. De spør om det er fliser eller klinker. Jeg sier: Ingen anelse, de er hvite, glaserte, fra Italia. Hvordan vet man om det er fliser eller klinker? De svarer: Det vet man ikke. Jeg går hjem. Surfer litt mer. Blir ikke klokere. Kjører tilbake. Sier: Jeg vil bore i klinker. Ble anbefalt en bor, Alperi, Profi Multicut for typ sytti kroner. Ok, greit. Kjører hjem, borer, borer, borer, svetter, kramper, borer. To hull i skjøtene tar noen minutt. Ett hull midt i en flis tar typ en time. Ikke medregnet pauser for å hente pusten. Begynner på siste hullet midt i en flis. Tar en halvtime å engang bryte gjennom glaseringen. Mistenker at boren er slitt. Kjør til Hornbach. Kjøp ny bor. Kjører hjem. Står på kne og forsøker legge trykk på boret med låret, tretti centimeter over gulvet. Holder maskinen med en hånd og en flaske med vann med andre for å kjøle boren kontinuerlig. Kanskje en halvtime effektivt borrende til, pluss pauser for å slutte pese og drikke vann for å kompensere for det mye svettingen, har jeg kommet kanskje tre millimeter inn i flisen. Denne flisen virker enda hardere enn de andre. Gir opp. Kjør til Hornbach. Leter blant borene. Finner en diamantbor, spør om den er bra for klinker. De sier ja. Ok, en Wolfcraft diamantbor, en hul sylinder med diamanter langs kanten pluss en holder med sugekopper for å sentrere boren siden den ikke har noen spiss som holder den på plass. Over to hundre kroner. Kjører hjem. Suger fast holderen, i med boren. Borer. Tar tretti sekunder å bore siste hullet... Buuuhuuuu. Med den hadde jeg borret alle fire hull på kanskje fem-ti minutter. Nå tok det i prinsippet en dag, med alt kjøring, boring, svetting og pes... Vel, er man dum, eller uvitende, skal man vel lide.

Summa summarum. Skal du bore i harde klinker? Diamantbor. Punktum. Skal du bore i fliser, som nok er i hardhet omtrent som tre i sammenligning med harde klinker så duger kanskje noe annet. Italienske klinker? Diamantbor. :)

• Liker
osiris
  • Laddar…
Excel
Velkommen til byggahus. Skal huske dette. :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.