9.852 lest ·
7 svar
10k lest
7 svar
Bore i fliser - gammelt borehull og silikon
Administrator
· Skåne
· 8 353 innlegg
Vi skal sette opp en ny holder til dusjen, nesten nøyaktig lik den forrige og bruke de samme to hullene til å skru i. Den nye skruen er imidlertid litt mindre, og når man prøver å skru i samme hull med eksisterende plugg, går skruen bare rundt og rundt og fester seg ikke. Vi har sprøytet i silikon etter selgerens anbefaling.
Jeg tror nå at man bare kan bore i det gamle hullet og sette i en ny plugg, altså bare bore bort den gamle. Er det noen som vet om det fungerer? Er det noe spesielt vi skal tenke på?
Jeg tror nå at man bare kan bore i det gamle hullet og sette i en ny plugg, altså bare bore bort den gamle. Er det noen som vet om det fungerer? Er det noe spesielt vi skal tenke på?
Jeg synes det høres ut som en veldig god idé å fortsette med de gamle hullene, da slipper du jo å punktere tetningslaget på ytterligere et sted. Å gjenbruke en gammel plastplugg går sjelden bra, som du sikkert har merket.
Hva er det for vegg bak flisene og hva slags plugg har du?
Hva er det for vegg bak flisene og hva slags plugg har du?
Administrator
· Skåne
· 8 353 innlegg
Veggen ble bygget opp av trestendere og gips da vi renoverte for 5 år siden. Pluggen er grå og heter FU8X50.
Trekk ut pluggen, silikon, sett i en ny plugg, silikon igjen og sett i skruen.
Eventuelt må du gå opp til en litt større plugg om hullet har utvidet seg. Sørg for at skruen går hele veien gjennom pluggen, slik at den kan utvide pluggen bak plate-materialet.
Eventuelt må du gå opp til en litt større plugg om hullet har utvidet seg. Sørg for at skruen går hele veien gjennom pluggen, slik at den kan utvide pluggen bak plate-materialet.
Administrator
· Skåne
· 8 353 innlegg
Hullet har ikke utvidet seg, problemet er heller at det er litt for trangt. Jeg gikk opp og så igjen nå, og det ser ikke ut til å være noen plugg i det hele tatt, men det er noe der inne som gjør at man ikke kan trykke inn den nye pluggen. Silikon eller kanskje en gammel plugg som har kommet inn.
Det jeg lurer på er om det er greit å bore opp det gamle hullet slik at rusk der inne forsvinner og eventuelt gjøre det litt større hvis det ikke er nok å bore bort rusk for å få inn pluggen?
Det jeg lurer på er om det er greit å bore opp det gamle hullet slik at rusk der inne forsvinner og eventuelt gjøre det litt større hvis det ikke er nok å bore bort rusk for å få inn pluggen?
Administrator
· Skåne
· 8 353 innlegg
Kanskje, jeg skal sjekke! Takk ellers så mye for bra svar så langt.
Klikk her for å svare