Bruker man fornuftige bor er det ikke noe problem. 10 mm tar man nok passende i minst to trinn, dvs. starter med et mindre bor. Så olje for å smøre og riktig turtall så det ikke blir for varmt.
Det beste er om du kunne få tak i en maskin med magnetfot så du kan få litt kraft på boret.
Det beste er om du kunne få tak i en maskin med magnetfot så du kan få litt kraft på boret.
Ok, takk. Litt så jeg tenkte.C cpalm skrev:
Hvilken type olje?
Medlem
· Stockholm
· 4 491 innlegg
Hei
Jeg bruker sjelden olje eller annet kliss ved boring i jern.
Men det er bra å gjøre det selvfølgelig, spesielt om man ikke kan slipe bor.
Det er viktigere å vite hva du skal bore med, dvs. hva har du for utstyr å utføre arbeidet med.
Innendørs, utendørs etc.?
Synlige hull, lakkert overflate etc.?
Svar på det så kan vi hjelpe enda bedre.
Jeg bruker sjelden olje eller annet kliss ved boring i jern.
Men det er bra å gjøre det selvfølgelig, spesielt om man ikke kan slipe bor.
Det er viktigere å vite hva du skal bore med, dvs. hva har du for utstyr å utføre arbeidet med.
Innendørs, utendørs etc.?
Synlige hull, lakkert overflate etc.?
Svar på det så kan vi hjelpe enda bedre.
"Tjukk jern" 

Nei.. Men som allerede nevnt, start med et mindre bor (MAKS 5mm) og bor igjennom med først. Deretter et 10mm.
Ikke sagkjedeolje, den er for tykk.
Skal det males, ingen olje med silikon i.
Lite bor - høy hastighet
Større bor - lavere hastighet
Og husk å trykke ordentlig når du borer.. ellers kommer du ikke til å kutte med boret, men det blir bare friksjon (og varme)
Anbefaler dormer bor (eller lignende) HSS
Er det støpejern, enda mer nøye med bor (siden det ofte er hardere)
Nei.. Men som allerede nevnt, start med et mindre bor (MAKS 5mm) og bor igjennom med først. Deretter et 10mm.
Ikke sagkjedeolje, den er for tykk.
Skal det males, ingen olje med silikon i.
Lite bor - høy hastighet
Større bor - lavere hastighet
Og husk å trykke ordentlig når du borer.. ellers kommer du ikke til å kutte med boret, men det blir bare friksjon (og varme)
Anbefaler dormer bor (eller lignende) HSS
Er det støpejern, enda mer nøye med bor (siden det ofte er hardere)
Se hvilken spiss 10mm boret har. Har den delt spiss med en "mejselbit" i midten som ikke skjærer, må du forbore. Ellers må du presse mejselen gjennom materialet.
10mm i 5mm gods er ikke noe problem. Husk at du bør kjøre med lav hastighet og høyt trykk. Et annet alternativ med så tynt gods som 5mm er å bruke trinnbor.
10mm i 5mm gods er ikke noe problem. Husk at du bør kjøre med lav hastighet og høyt trykk. Et annet alternativ med så tynt gods som 5mm er å bruke trinnbor.
En ting som trolig alle i tråden kjenner til men som jeg ikke ser noen nevne er at en grunn til at man ikke vil at det blir varmt er at jernet da herder og blir mye vanskeligere å bore gjennom. Så begynner man med en sløv 10mm bor på høyt turtall og ikke trykker hardt så er det ikke så lett siden, tross at man har kjøpt riktig bor.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hur borra ett axialt hål genom ett rundblock utan metallsvarv?
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide -
Hvordan borer man gjennom hard betong?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Hva var det jeg boret gjennom?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Var borra hål för genomföring vägg för LLVP
Fasad -
Bore gjennom armeringsjern med bor med SDS-feste.
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi