Hei

Holder på å borre gjennom voten på et betonggulv 14 mm i diameter for å dra gjennom en kabel. Lengden på hullet vil bli ca. 25 cm, når det er klart. Jeg har nå kommet gjennom ca. 20 cm men støtt på en armeringsjern.

Jeg bruker en vanlig betongbor SDS-feste med det jeg tror er en vanlig betong slagbor-krone/tann altså en litt hardere metallbit i spissen. Den ser ikke ut til å komme gjennom armeringsjernet.

Fikk tips om at det finnes:

hss bor altså high speed steel bor

eller multipurpose bor

eller carbided tip bor

...alle med sds feste.

Jeg chattet med bauhaus og de tipset om denne først:

https://www.bauhaus.se/hammarborr-b...07865&indexName=nordic_production_sv_products

Selv om den er for kort finnes det en videoklipp som viser hvordan den kommer gjennom armeringsjernet. Så fabrikat og utforming er veldig interessant.

Dessverre hadde de ikke riktig dimensjon som jeg ønsket. Toppen ville vel være 14mm i 400 mm lengde så man virkelig kommer gjennom. MEN det er jo også SDS plus, jeg har bare SDS.

Så nå er spørsmålet om det finnes likeverdige bor som kommer gjennom armeringsjern med SDS feste?

Mvh

Fredrik

Totte_S
Det skal være en firekjærnet hammerbor av rimelig kvalitet. Det finnes lange bor med vanlig sds feste, kjørte med en 90 cm lang 26 mm her om dagen.
Dessverre er det kanskje ofte yrkesbutikker som har i sortimentet, og da ofte i bestillingssortimentet. Har du tilgang til noen form for grossistfirma, bygg/el/vvs/flis?
de fleste yrkesgrupper trenger å bore

• Liker
fredand44
  • Laddar…
SDS og SDS+ er det samme. SDS Max er den større fatningen.

Alle Bosch 4-skjærs bor med "solid" krone skal kunne bore både stål og betong.

• Liker
Totte_S og 3 andre
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
SDS och SDS+ er det samme. SDS Max er den større innfestingen.

Alle Bosch 4-skjærs bor med "solid" krone skal kunne kjøre både stål og betong.
Jasså! Det hadde jeg gått glipp av! Da skal jeg sjekke med bauhaus igjen!

• Liker
Robert-san01
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Det skal være et firskjæret hammerbor av rimelig kvalitet. Det finnes lange bor med vanlig sds feste, kjørte med et 90cm langt 26 mm her om dagen.
Dessverre er det kanskje ofte yrkesbutikker som har i sortimentet, og da ofte i bestillingssortimentet. Har du tilgang til noen form for grossistfirma, bygg/el/vvs/kakel?
de fleste yrkesgrupper trenger å bore
Jeg får prøve å google og sjekke med bauhaus mfl. Høres jo lovende ut!!

F fredand44 skrev:
Hei

Holder på og borer gjennom voten på et betonggulv 14 mm i diameter for å trekke gjennom en kabel. Lengden på hullet vil bli ca 25 cm, når det er klart. Jeg har nå kommet gjennom ca 20 cm men støtt på en armeringsjern.

Jeg kjører med en vanlig betongbor SDS-feste med det jeg tror er en vanlig betong slagbor-kjærne/tann altså en litt hardere metallbit i spissen. Den ser ikke ut til å komme gjennom armeringsjernet.

Fikk tips om at det finnes:

hss bor altså high speed steel bor

eller multipurpose bor

eller carbided tip bor

...alle med sds feste.

Jeg chattet med bauhaus, og de tipset om denne først:

[lenke]

Selv om den er for kort, er det en video som viser hvordan den kommer seg gjennom armeringsjernet. Så fabrikat og utforming er veldig interessant.

Dessverre hadde de ikke riktig dimensjon som jeg ville ha. Toppen ville vært 14mm i 400 mm lengde, så man virkelig kommer gjennom. MEN det er jo også SDS plus, jeg har bare SDS.

Så nå er spørsmålet om det finnes tilsvarende bor som kommer seg gjennom armeringsjern med SDS feste?

Mvh

Fredrik
Fins lange, https://www.bosch-professional.com/se/sv/expert-sds-plus-7x-hammarborr-2867204-ocs-ac/

• Liker
fredand44
  • Laddar…
SDS-plus passer godt i SDS?
EDIT: type 3:a på ballen😮

• Liker
Robert-san01 og 1 annen
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
[lenke]
Tror jeg skal slå til på denne.

Enormt takk for alle og raske svar!
Nå har jeg lært meg at SDS plus burde funke også!
Ser jo til og med ut som om bauhaus har en bra bor.
Igjen, stort takk alle!

• Liker
Robert-san01
  • Laddar…
  • Liker
fredand44 og 1 annen
  • Laddar…
Oppdater gjerne om hvordan det går. Håper du ikke har støtt på alt for mye armering.

• Liker
fredand44
  • Laddar…
R roke skrev:
Oppdater gjerne om hvordan det går. Håper du ikke har støtt på alt for mye armering.
Bestilling lagt, bør være mulig å hente nå på fredag.

• Liker
roke og 1 annen
  • Laddar…
Nå har jeg brukt den nye boren. Legger ved filmsnutt for den som vil se.
Fungerte kjempebra! Tusen takk for alle tips.
Mvh
Fredrik

• Liker
roke og 4 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.