Ville ikke ta over en gammel tråd, så jeg oppretter en ny med mine funderinger.

Jeg fikk råd på Bauhaus om å kjøpe Essve C4 i noen forskjellige formater for å bygge det jeg skulle gjøre. Nemlig:
- Forsterke under eksisterende terrasse med flere bjelker/bjelkesko
- Feste uterom i fasade
- Feste uterom i terrasse/bjelker
- Bytte ut noen eksisterende skruer

Etter at jeg i ettertid skulle kjøpe flere skruer på en annen byggevarehandel, sa de at det var upassende å bruke C4 med tanke på at jeg bor ved havet på vestkysten. (Noe de andre også visste..)

Her er noen bilder av den ferdige konstruksjonen. Det sitter 8 stk 8x100 C4 som holder fast taket i bakkant som er skrudd inn i fasaden.

Hver fot i forkant sitter med 4 stk 8x100 C4 ned i bjelker under terrassen.

Så sitter bjelkene i bjelkesko under som sitter med 6x100 C4.

Spørsmålet er vel om jeg burde være bekymret for at det faller ned i hodet på meg, eller om jeg bekymrer meg unødvendig :)

• En metalldel fester et stolpe til tredekket med flere skruer, del av støttestruktur for uterom, sett ovenfra.
  • Et moderne uterom med glassvegger og tak, festet til en lys trehusfasade, med en sittegruppe og små bord på en treplatting.
P
C 4 er jo beregnet for kystnære utendørsbruk, så her skriver Woody

C4 – UTENDØRS​

Tåler høy fuktighet og luft med moderate mengder salt, noe som gjør at C4-klassifiserte produkter er egnet for utendørs bruk og i kystnære miljøer. En vanlig C4-overflatebehandling er ZiniC-4, som er en blanding av sink og nikkel. Det gir en hard, slitesterk overflatebehandling som dessuten opprettholder ytelsen på skruespisser og gjenger. C4 har nesten blitt standard i Sverige, og produkter som ofte finnes i denne klassen er terrassebord og treskruer for utendørs bruk. ZiniC-4 Torx fra FAST er en vanlig skrue i denne klassen. Rustfritt stål A2 havner også i denne klassen, selv om det ikke er en overflatebehandling, men en legering av stål og krom som oppfyller kravene for klassen.

https://hejdes.woody.se/tips-inspiration/rostskyddsklass

Vi har i alle år brukte C 4 både på terrasseskruer og konstruksjon, har aldri fått noen reklamasjon på 20 års tid..
Går vi tilbake si 10-15 år så spikret vi alle utvendige konstruksjoner og disse holder ennå og galvanisert anses å være dårligere enn C4..

Sist redigert av en moderator:
  • Liker
fekberg
  • Laddar…
Rejäl skrev:
C 4 er jo beregnet for kystnært utendørs bruk, så her skriver Woody

C4 – UTENDØRS​

Tåler høy fuktighet og luft med moderate mengder salt, noe som gjør at C4-klassifiserte produkter er egnet for utendørs bruk og i kystnære miljøer. En vanlig C4-overflatebehandling er ZiniC-4 som er en blanding av sink og nikkel. Det gir en hard, slitesterk overflatebehandling som i tillegg opprettholder ytelsen på skruvspisser og gjenger. C4 har nesten blitt standard i Sverige og produkter som ofte finnes i denne klassen er terrassebord og treskruer for utendørs bruk. ZiniC-4 Torx fra FAST er en vanlig skrue i denne klassen. Rustfritt stål A2 havner også i denne klassen, selv om det ikke er en overflatebehandling, men en legering av stål og krom, som oppfyller kravene for klassen.

[lenke]

Vi har i alle år brukt C 4 både på terrassebordskruer og konstruksjon, har aldri fått noen reklamasjon på 20 års tid..
Går vi tilbake si 10-15 år så spikret vi alle utvendige konstruksjoner og disse holder er og galvanisert anses å være dårligere enn C4..
Det var jo betryggende! Takk for et raskt svar. Jeg syntes bare jeg fant informasjon som påpekte hvor uegnet det var, at man til slutt blir litt blind.

Så er det litt vanskelig for en hobby-puler å vite..

• Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Vi har i alle år kjørt med C 4 både på trallskrue og konstruksjon, har aldri fått noen reklamasjon på 20års tid.
Beklager, men det sier ikke mye. Om jeg bestiller et snekkerarbeid og skruene er rustne etter 5 år synes jeg det er helt meningsløst å reklamere. Jeg tror ikke noen firma ville innrømme at de valgte feil skrue uten at det vil komme en hagl av bortforklaringer.

P
T Thomas_Blekinge skrev:
Beklager, men det sier ikke mye. Om jeg bestiller en snekkerjobb og skruene er rustne etter 5 år, synes jeg det er helt meningsløst å reklamere. Jeg tror ikke noe firma ville innrømme at de valgte feil skrue, uten at det vil hagle bortforklaringer.
Hva sier ikke så mye? Man kan finne feil på alt, som på en bil, rustbeskyttelsesgarantien gjelder ofte ikke synlig rust, men bare betydelig rust på bærende konstruksjoner f.eks..
At en C4-skrue ikke skulle holde utvendig som den er testet for, er jo bare latterlig... det er den nest høyeste kvaliteten som man normalt legger til grunn..
Så om du banker og slår på skruen så belegget forsvinner, er det neppe produsentens ansvar..

Jeg har ingen meninger om C4's egnethet. Jeg mener bare at argumentet som du fremfører "Ingen reklamasjoner" sier ingenting. Hadde du sagt: "jeg har sjekket 20 bygg etter 5 år og ikke funnet rustne C4-skruer" så hadde det vært annerledes. Men mangelen på reklamasjoner er ikke et argument.

F fekberg skrev:
Det var jo betryggende! Takk for et raskt svar. Jeg syntes jeg bare fant informasjon som påpekte hvor upassende det var, at man til slutt blir litt blind.

Så er det litt vanskelig for en hobby-pulere å vite..
Det har aldri vært problem med C4 konstruksjonsskruv 6-8 mm til å skru sammen stamme og innfestning.
Jeg skrudde hele uterummet mitt med ESSVE konstruksjonsskruv ET-T på Ø8,2 mm som er beregnet for sammenføyning av treverkdeler, konstruksjonsvirke, limtre mm innendørs og utendørs.

Problemet er terrassekskuv der terrassen beveger seg opptil mange mm over året.

Jeg lurer litt på det samme, hvilke skruer SKAL man egentlig ha, hvilke duger og hvilke funker?

Spørsmålet er også hvor stor forskjellen er mellom de forskjellige skruvleverandørene?

/Jocce

• Liker
fekberg
  • Laddar…
Varmforzinket firkantet trådspiker. Helt overlegent. Jeg som driver med renoveringer har merket at skruer mest er et problem. Etter noen år har de rustet fast i treverket og går ikke an å få ut. Dessuten er de skjøre, og ser man på et 10 år gammelt kraftoverførende skrueforbindelse i tre som beveger seg med årstidene, er det vanlig at halvparten av skruene har brukket rett av.

H heimlaga skrev:
Varmforzinket firkantet trådspiker. Helt overlegent. jeg som driver med renoveringer har merket at skruer mest er et problem. Etter noen år har de rustet fast i treverket og går ikke an å få ut. Dessuten er de skjøre, og ser man på et 10 år gammelt kraftoverførende skrueforband i tre som beveger seg mer årstidene er det vanlig at halvparten av skruene har gått rett av.
Er det da et spørsmål om dårligere bæreevne eller bare at det er kjedelig å få bort ved eventuell utskifting av planker eller lignende? Det jeg opprinnelig bekymrer meg for er jo at skruene går av og at hele greia faller ned :)

Du trenger ikke bekymre deg for bæreevnen i den der konstruksjonen. C4 overflatebehandlingen er bra nok for ditt montasje. Det som kan skje over tid er at du får litt rustfargede skruehoder hvis du bor veldig nært kysten og saltfuktig luft hele tiden blåser inn på konstruksjonen. Men selve skruen er jo for det meste skrudd ned i treverket, og da kommer ikke saltvannet til på samme måte. Om du etter 7-10 år synes at de som holder føttene i terrassen begynner å se for rustne ut, så bare bytt dem ut med nye. De som sitter i takkonstruksjonen er jo for det meste dekket med tak og får derfor ikke spesielt mye fukt på seg. Korrosjon oppstår for det meste når den er konstant fuktbemengt, så som en terrassekrue lett nedsenket i treet, en vertikal montasje gjør jo at det ikke blir så mye stående fuktighet. Når skruer testes for C4 korrosjonsklassen så får ikke mer enn 2 av 10 skruer antydning til rust etter en syklus i salttåkekammer som simulerer 15 års utendørs bruk. Med antydning menes rustflekker, ikke svekkelse av styrken eller egenskaper.

• Liker
fekberg
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.