Hei hei! Nyinflyttet i hus fra 1937. Renoverer kjelleren ved å rive ut alt. Mistenker at gulvet i kjelleren opprinnelig var av typen jordgulv. Det burde også bety at kjellerveggene står på såle. Alle rom i kjelleren har for øyeblikket betonggulv i forskjellige nivåer, noe som indikerer at gulvene er støpt etter behov. Takhøyden i kjelleren er litt over 2 meter generelt.

Formålet med renoveringen er å utnytte området (ca 70kvm) til forskjellige hobbyaktiviteter samt vaskerom. Det er litt radon i kjelleren, og alle vegger hadde råtne/mugne trestendere med isolasjon og gipsplater mot utsiden. Alt slikt skal bort og gjøres "riktig". Huset er også i full gang med drenering.

Mitt spørsmål: Bør jeg pigge opp gulvet? Kan man i det hele tatt gjøre det selv?
Fordelene er at jeg kan isolere grunnen, få litt mer takhøyde, bytte avløpsrør, samt få en enhetlig høyde på gulvet (og kanskje gulvvarme mm).
Ulempene er vel at det vil ta mye tid og være ekstremt slitsomt å flytte all masse. Det finnes riktignok egen inngang til kjelleren. Men er det verdt det?

Alternativet er å legge et tynt lag med betong over gulvet slik det er nå (det finnes en sprekk i gulvet som går rett ned til bakken under huset), og så avrette med avrettingsmasse før vi setter opp nye vegger og isolasjon.

Jeg har gjort akkurat det der, eller holder fortsatt på egentlig for det er et prosjekt som aldri tar slutt. Huset bygget på 30-tallet, og veldig kalde gulv i kjelleren.

Bilte bort gulvet som besto av ~20 mm betong, gravde ut grusen som lå under og litt av leira som fantes under den. På med avløp og radonsugeslange, markduk, pukk og isolerbetong (EPS-sement). Så langt er jeg veldig fornøyd, men man skal ikke undervurdere hvor mye jord, stein og betong veier.

Liten kjeller med vindu, oransje ventilasjonsslange, verktøy og hvite rør langs veggen. Betonggulv er delvis fjernet for oppussing. Bilder viser et kjellerprosjekt med avløpsrør, plastduk, grus og verktøy for isoleringsarbeid. Renovering av kjeller med flislagt gulv, delvis montert skap, verktøy på gulvet og et åpent vindu med ventilasjonsvifte.

For oss ble det drevet på at vi trengte å bytte avløpsstammen og da hadde jeg uansett halve gulvet borte.
Benytter anledningen til å dele av vaskerommet i en baderomsdel, og holder nå på med resten av kjelleren.

Klart du skal bil! Man skal alltid bile.

• Liker
Slarvpellen og 1 annen
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Klart du ska bil! Man ska alltid bila.
Og ta i med verktøyene. Jeg prøvde med en borhammer først og fy faan hvilket slit. Nå står det en stor demoleringshammer hjemme og den går gjennom platen som smør.

Jeg hadde gjort et testhull først nær en yttervegg (typ 50x50cm) for å se hvordan det er bygget, om kjellerveggens såle er i nivå med nåværende gulv så vil det være mye mer arbeid om du skal vinne takhøyde, isolere m.m.

P pjkw skrev:
Jeg hadde laget et testhull først nær en yttervegg (typ 50x50cm) for å se hvordan det er bygget. Om sokkelen til kjellerveggene er på samme nivå som nåværende gulv, vil det bli mye mer arbeid hvis du skal øke takhøyden, isolere m.m.
Jeg fant en stor jævla stein rett under overflaten da jeg åpnet et testhull.

I og med at det er en drenering som pågår akkurat nå så fikk jeg sjansen til å måle og inspisere. Det viste seg at det ikke er noen såle i det hele tatt. De murte veggene stod opprinnelig direkte på bar mark hva det virker.

Hvordan går det med deg, Dallas84? Jeg spør fordi jeg har lignende tanker rundt mitt eget hus fra 1935 som jeg nylig har kjøpt. Jeg vurderte først å drenere og pigge opp hele kjellergulvet for å isolere, installere radonsug og eventuelt legge gulvvarme. Men jeg har endret planene og vil i stedet bare sette inn radiatorer i forbindelse med bytte av varmekilde fra olje/elektrisitet til LVVP samt bytte VA-rørene. Jeg håper at det skal være nok til å tørke ut kjelleren. Drenering får vente. Derimot har jeg skaffet en demoleringshammer for å pigge opp avløpsrørene i kjelleren, en Einhell TC-DH 43.

Krilleman
L LexLux skrev:
Hvordan går det med deg, Dallas84? Jeg spør fordi jeg har lignende tanker rundt mitt eget hus fra 1935 som jeg nylig kjøpte. Jeg vurderte først å drenere og pigge opp hele kjellergulvet for å isolere, installere radonsug og eventuelt legge gulvvarme. Men jeg har endret planene og vil i stedet bare sette inn radiatorer i forbindelse med bytte av varmekilde fra olje/strøm til LVVP samt bytte VA-rørene. Jeg håper at det skal være nok til å tørke ut kjelleren. Drenering får vente. Derimot har jeg skaffet meg en demoleringshammer for å pigge opp avløpsrørene i kjelleren, en Einhell TC-DH 43.
Hvorfor skal du ikke legge gulvvarme?
Det er utrolig behagelig når du først har gjort arbeidet.
Jeg har gjort akkurat det samme!

Krilleman Krilleman skrev:
Hvorfor skal du ikke legge gulvvarme når du har mulighet?
Det er utrolig deilig når du først har gjort arbeidet.
Jeg har gjort akkurat det samme!
Skulle måtte pigge opp hele kjelleren samt fjerne en stor mengde jord for å få plass til isolasjonen som skal være minst 300 mm ved installasjon av gulvvarme, om jeg har forstått det riktig.

Det er så mye annet med huset som må gjøres nå og over tid at nødvendighet går foran bekvemmelighet. Radiatorer vil nok holde fint i mitt lille hus, selv om planen er å drenere etter hvert.

Krilleman
L LexLux skrev:
Skulle behøve å bila hele kjelleren samt få bort en stor mengde jord for å få plass med isolasjonen som skal være minst 300 mm ved installasjon av gulvvarme, om jeg har forstått riktig.

Det er så mye annet med huset som trengs å gjøres nå og over tid at nødvendighet går foran bekvemmelighet. Radiatorer kommer nok til å holde godt i mitt lille hus, selv om planen er å drenere småningom.
Gå ned til 200mm isolasjon om det er lettere.
Ikke feil på noen måte.

Sikt på gulvvarme alle dager i uka om du kan velge initialt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.