Jeg skal bore et hull gjennom taket for å installere en kjøkkenvifte. Jeg skal ha motoren på taket og dekselet i en baldakin på innertaket. Jeg kan, om jeg har forstått det riktig, ikke ha et fleksibelt rør, men skal bruke et vanlig 160mm spiro.
Det jeg nå lurer på er hvordan jeg skal få hullet helt vertikalt/loddrett gjennom både innertak og yttertak.
Det er et flatt pappetak som er omtrent 30-35 cm tykt.
jeg tenkte gjøre slik:
1) bore hull i innertaket sentrert over platen.
2) stikke opp en installasjonsbor (600mm) gjennom isolasjonen til jeg når undertaket (underlag for pappatakene)
3) ved hjelp av et lite vater på den delen som stikker ut få installasjonsboren helt loddrett.
4) når installasjonsboren er helt loddrett så borer jeg gjennom yttertaket.
Det høres ut som en god plan synes jeg! Men jeg tror at hvis du kommer til røret ovenfor baldakinen så må du ha et fleksibelt rør første biten, men når du skal gå gjennom taket må det være spiro med brannmatte. Hullet blir vel uansett litt større enn selve røret antar jeg? Så hvis du følger ideen din så burde det fungere perfekt når du skal montere røret.
Jeg kommer ikke til å komme til røret, så det trenger å være en vanlig spiro, dvs ikke en fleksibel.
Jeg tenker at jeg lager hullet i innertaket 210mm så burde jeg få ut en 160mm spiro med 30mm brannmatte. Må vel presse sammen isolasjonen litt akkurat når den skal passere ut gjennom hullet, differerer jo 1 cm.
Okei. Du kommer til å få det vanskelig med å dra røret gjennom hullet, men det er jo ikke et veldig langt stykke du må presse igjennom iallfall. Sjekk bare reglene slik at det ikke er sånn at røret ikke får være i kontakt med noe brennbart om du ikke har sjekket det allerede. Husker ikke hva reglene sier.
Jeg kanskje bruker stikksag i stedet for hullsag. Da kan jeg jo like godt sage opp 220mm. Da får jeg plass med 160mm spiro og 30mm brannmatte rundt om.
Hvis innertak og yttertak er parallelle som på bildet ditt, ville jeg startet med å lage hullet på innsiden der det er mest kritisk. Deretter ville jeg fjernet isolasjon etc., og brukt en vinkelhake for å markere hvor du faktisk vil ha hullet i yttertaket, og deretter basert på disse markeringene finne sentrum og markere hvor du skal sage i yttertaket.
Jeg er ganske sikker på at du må ha brannisolerende (steinull) 5 cm tykt rundt røret akkurat i gjennomføringen i taket. Jeg fikk selv pålegg om dette - men det er 20 år siden, så reglene kan jo ha endret seg.
Om innertak og yttertak er parallelle som på bildet ditt, ville jeg startet med å lage hullet på innsiden der det er mest kritisk. Deretter ville jeg fjernet isolasjonen osv. og brukt en vinkelhake for å markere hvor du faktisk vil ha hullet i yttertaket, og så basert på disse markeringene finne senter og markere hvor du skal sage i yttertaket.
Jeg er ganske sikker på at du må ha brannisolerende (steinull) 5 cm tykt rundt røret akkurat i gjennomføringen i taket. Jeg fikk selv pålegg om dette - dog er det 20 år siden, så reglene kan jo ha endret seg.
Takk!
jeg tror at det bare er 30mm brannisolering, men jeg må finne bestemmelsen. Slik står det på en av ventshops nettside.
Røret kommer ikke til å gå gjennom yttertaket, bare innertaket. I yttertaket setter jeg inn en TFU 400x600. Det er som en boks som senkes ned noen cm gjennom undertaket. Egentlig trenger jeg bare en markering (som et borhull fra en installasjonsbor) i yttertaket, resten håndterer tak/blikkenslagerfirmaet som skal sveise pappen på gjennomføringen.
Jeg ville ha gjort det slik at først boret et lite hull hele veien, så det store hullet nede men beholdt det lille hullet ute. Så kan du ha en sytråd fra yttertaket og en vekt inne. Da ser du om det har blitt rett. Om det ikke er helt rett kan du flytte det store hullet ute. Det er mitt eneste tips.
Jeg ville ha gjort slik at først boret et lite hull hele veien, så det store hullet nede men beholdt det lille hullet ute. Så kan du ha en sytråd fra yttertaket og en vekt inne. Da ser du om det har blitt rett. Om det ikke er helt rett kan du flytte det store hullet ute. Det er mitt eneste tips.
Om man tenker seg å finjustere på den måten, noe jeg ser på som helt overdrevet, så er det vel bedre å bare bore hullet i innertaket og deretter lodde inn sentrum på yttertakets hull. I stedet for å bore et hull feil mener jeg. Det er jo det man har et lodd til.....
Dere som har jobbet litt med spirorør, finnes det en viss mulighet i muffene til å dra røret litt til en side?
Avløpsrør (som jeg har jobbet med) er jo i prinsippet helt stive, men de kan jo dras litt i muffen med bibeholdt funksjon.
De takfirmaene som jeg har vært i kontakt med sier at de lager hull i yttertaket, men ikke i innertaket. Det føles jo helt rimelig når det er for eksempel et loft å jobbe på, men i mitt tilfelle må begge gjennomføringene gjøres i ett sveip, eller i det minste nedenfra først. I tillegg kan jeg ikke på for eksempel et loft bruke et fleksibelt spiro for å koble sammen gjennomføringen i yttertaket med innertaket.
Jeg må altså lage hullet samtidig som takfirmaet kommer (jeg vil jo ikke ha et hull i yttertaket mens jeg venter på at firmaet skal komme).
Jeg vil si at spirot gjerne vil være "rett" og at det er bedre å skape seg litt margin med et større hull.
Det høres ut som om du kan lage hullet i innertaket og deretter overlate resten til selskapet som monterer hetten? Da trenger du jo ikke bekymre deg for dette problemet. Hullet i yttertaket kan jo også gjøres ganske stort.
Jo hullet i yttertaket kan jeg overlate til selskapet, men de vil nok gjerne ha en markering (på taket) hvor de skal lage hullet.
Hullet på yttertaket skal være 400x400 mm, men jeg antar at hullet kan lages 410x410 for å få litt justeringsrom for å dermed sikre at røret til slutt kan settes helt rett.
Jeg tenker at firmaet setter ned boksen (TFU) med et lengre spirorør (typ 100 meter) med brannmatte montert på den delen som går gjennom taket (30-40 cm). På den nakne delen kan jeg med vater sikre at gjennomføringen og røret ender helt i lodd.
Ok, ja om avtalen med firmaen er at de skal ha en markering ville jeg fortsatt borre hullet innvendig der du skal ha det (det er jo ofte ikke fleksibelt) og deretter bare lode inn sidene (kl 12, 3, 6, 9) og gjøre en markering på yttertakets innside. For å flytte hullet til yttertaket er jo både lod og vinkelhake passende, avhengig av avstanden mellom takene.
Føles som at dere overdriver nøyaktigheten litt, vifteplasseringen er det som er viktig, men verken røret eller boksen vil bry seg om de ikke er helt perfekte. Hadde det vært min jobb hadde kunden gjerne fått montere kåpen inne og gitt et omtrentlig mål på utsiden. Da hadde jeg åpnet maksimalt 30x30, puttet et rør i "stosen" og sjekket med vater, når det er rett er det bare å måle ut boksens plassering og sage ferdig.
Når det er klart kan man rote det til om det trengs noe tetting og dampsperre nedenfra ved å midlertidig ta ned viften.
If it looks straight it is straight
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.