Holder på med å sette opp gips på OSB og til tross for hole-in-one bommet jeg på elboksen med ca 2 cm. Føles surt å kassere gipsskiven, så hva gjør man? Kan man fylle ut med f.eks. gipsmørtel når platen er på plass?

Det burde gå ettersom det bare var 2 cm, ellers kan man skjære ut en større bit der hullet er plassert korrekt og bare sparkle skjøtene rundt den innlagte biten. Den nye biten bør være så stor at man kan skru på alle sider rundt hullet så den sitter stødig. Tror at gipsbruk fungerer i dette tilfellet og det er jo billig å kjøpe inn.

Jeg har reparert betydelig større skader enn 2cm med gipsbruk. Så lenge det er noe bak som stopper bruket (i ditt tilfelle OSB) så skal det ikke være noen problemer. Det pleier å være enkelt å fylle igjen mellom platen og boksen når alt sitter på plass.

Vend platen opp og ned. Gjør om og gjør det riktig. Sett så den utsagede biten i det gamle hullet, sparkel igjen resten.

• Liker
Workingclasshero og 6 andre
  • Laddar…
raveper skrev:
Vri platen opp ned. Gjør om og gjør det riktig. Sett så den utsagede biten i det gamle hullet, sparkel igjen resten.
Bra løsning, men forutsetter at den ikke er kappet på lengden. Er den det, så trenger den sannsynligvis å fases i den kappede kanten, ellers kan det bli vanskelig å lykkes med sparklingen i skjøten.

Man skjøter vel ikke på lengden, man kjøper jo riktig lengde på gipsplaten direkte?

Skåret langs med, ikke på høyden.

Drömhus2012 skrev:
Man skjøter vel ikke på lengden, man kjøper jo riktig lengde på gipsplaten direkte?
Oooo, hva jeg skulle ønske man kunne kjøpe gipsplater i riktig lengde!
Tenk så mye mindre man skulle trenge å sparkle da...

Jeg ville nok også sagt som raveper, snu om og gjør det riktig... Det kan bli slitsomt hvis det blir svakere rundt uttak senere når det skal kobles hvis ikke boksen sitter "riktig"...

• Liker
Swappe
  • Laddar…
S
noen ganger fungerer lengder på gipsen. og ingen kapping er nødvendig.
ferdig kuttet finnes, men blir da dyrt.
hvis du gjør sparkling selv, så løser du det med ifyllingsgips eller fikse en bit som du kan lime fast.
du trenger ikke å vende platen eller kassere den.

S
Stefan N skrev:
Kapad langs med, ikke på høyden.
hva mener du da kappes langs med?
finnes høyere og lavere tak høyder en standard lengder på gips

SBH skrev:
hva mener du da kappes langs med?
finnes høyere og lavere tak høyder enn standard lengder på gips
Like høy men delt på bredden. Altså smalere enn 120 eller 90

En skivar koster ikke mye kjøp en ny så slipper du å sparkle.

Takker for alle tips!

smurfen72 skrev:
En skivar kostar ikke mye, kjøp en ny så slipper du sparkle.
Kostnaden kvitterer. Det er jobben med å leie tilhenger, fikse bærehjelp, dra til byggevarehuset og slepe opp platen tre trapper uten heis i en trang trappeoppgang som er problemet.

Gipsbruk og vanlig sparkel.

I verste fall klistre en remse med våtromsklister over skaden og sparkle bredt over denne.
Dette etter reparasjon med gipsbruk.

aah. Det kan vel ikke være så vanskelig å flytte dosan eller..?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.