Skal sette 230V spots i taket og tror jeg vet at man bør ha metallbokser ovenfor dem for å holde varmen i sjakk.

Første spørsmål er om det virkelig trengs eller om det holder med å skjære ut et solid "hull" i isolasjonen.

Andre spørsmål er hvor man ellers får tak i gamle bokser i passende størrelse (15 cm dype, 15 cm brede). Har ringt rundt til fem dagligvarebutikker, men ingen har slikt skrot lenger. Hvor kan man ellers lete?

Det selges spesielle beskyttelsesbokser for spots fra vanlige elhandlere... Du bør nok ikke ta "hvilken som helst boks" men bruke slike som er beregnet for akkurat spotter. Det finnes sikkert mange regler rundt dette.

De fleste grossister selger tynne malingsspann til dette formålet, ca 2-3 liter.

Det viktigste er at man sørger for at den dekker for varmestrålingen.

En anna sak er at det er dårligere lys fra 230v enn fra 12v, med samme effekt på lyskilden. Dessuten er 12v lett å gjøre selv.

230v system krever brannsikre kabler mellom spottene, og den er dyr som pokker.
Så om 12v system er dyrere i innkjøp av trafo etc, så kommer det igjen på alt tilbehør til 230v.

Mats

Det finnes to forskjellige bokser til spots på Clasohlson.

OK, men hva skjer om en trafo går i stykker der den ligger innenfor gipsplatene?
Blir det ikke kjedelig da?

Timmervikarn skrev:
.. 230v system krever brannsikre kabler mellom spottene..
Mats
Er det når man monterer med boks, eller hva mener du?
Vår elektriker brukte da helt vanlig FK når han la mellom våre spotter på badet. Nå sitter visserligen alle seks i en større boks kledd med gips innvendig..

GoForIt skrev:
i en større eske kledd med gips innvendig..
Oj! Men brenner ikke gipspappen ganske bra?

Om man leter opp gamle malingsbokser med minst samme volum som de Clas Ohlson selger, har man gjort nok da?

Og hvorfor selges i det hele tatt 230V lamper om 12V gir "bedre lys" og er enklere å håndtere? Prisforskjellen er jo ikke engang til 230V fordel. 12V pleier jo å være billigere i ferdige pakker med trafo og alt.

zingo skrev:
[quote author=GoForIt link=1143537066/0#5 date=1143544326] i en større boks kledd med gips innvendig..
Oi! Men brenner ikke gipspappen ganske bra?

Om man leter opp gamle malingsspann med minst samme volum som de Clas Ohlson selger, har man gjort nok da?

Og hvorfor selges i det hele tatt 230V lamper om det 12V gir "bedre lys" og er enklere å håndtere? Prisforskjellen er jo ikke engang til 230V fordel. 12V pleier jo å være billigere i ferdige pakker med trafo og alt.[/quote]
Gips anses som et dødt materiale, og brukes jo som jeg vet i eksempelvis fyrrom for nettopp brannsikkerheten. Jeg er ikke det minste bekymret for min løsning, da sikkerhetsavstandene er meget godt tatt i betraktning. Elektrikeren som installerte dem hadde ingen innvendinger, snarere motsatt uttrykte han "-At det var en uvanlig god løsning". Jeg var t.o.m. i kontakt med produsenten (i vårt tilfelle Markslöjd) for å høre deres reaksjon.

230 V selges for å slippe en transformator, eller i mange tilfeller flere transformatorer. Når vi prisammenlignet 230 V mot 12 V da vi skulle installere våre IP44-spots i baderommet for knapt to år siden var 12 V-løsningen betydelig dyrere. Nettopp på grunn av transformatorene. Vi hadde også problemer med hvor de skulle plasseres.

Er veldig nysgjerrig på gipskassen din.
Det virker å være noe for meg. Jeg liker å bygge selv.
Kan du beskrive litt mer i detalj hvordan den er laget?

zingo skrev:
OK, men hva skjer om en trafo går i stykker der den ligger innenfor gipsplatene?
Blir det ikke kjedelig da?
Trafon puttes opp i et av hullene for spottene, med en liten rynke kabel for å kunne tas ned igjen ved behov.

Angående kabelen:
Min svoger som er elektriker påstod dette om kablene da vi monterte et system i høst. På vanlig FK eller EKK er hylstrene ikke varmetålige. Det var noe mer med disse kablene, men husker ikke dette nå.

Jeg vet ikke hvorfor 12v lyser bedre. Men jeg kan bekrefte at så er tilfellet. Jeg har egne 12v hjemme, og på et annet objekt monterte vi både og. Da lyste 3 stk 12v "mer" enn 6 stk 230v.
Vanskelig å si hva det er, men det føles som om det er hvitere lys.

Det finnes sikkert noen her med gode fysikkunnskaper om dette.

Mats

zingo skrev:
[quote author=GoForIt link=1143537066/0#5 date=1143544326] i en större boks kledd med gips innvendig..
Oi! Men brenner ikke gipsplaten skikkelig godt?

Hvis man finner gamle malingsspann med minst samme volum som de Clas Ohlson selger, har man gjort nok da?

Og hvorfor selges egentlig 230V lamper hvis 12V gir "bedre lys" og er enklere å håndtere? Prisforskjellen er jo ikke engang til 230Vs fordel. 12V pleier jo å være billigere i ferdige pakker med trafo og alt.[/quote]

Nå er det vel så med spotter som med alt annet. Det finnes billig og det finnes dyrere, og så finnes det naturligvis svindyrt.

Mats

zingo skrev:
Er veldig nysgjerrig på din gipskasse.
Det virker som noe for meg. Jeg liker å bygge selv.
Kan du beskrive litt mer i detalj hvordan den er laget?
Jeg har ganske enkelt montert forhøyninger på våre eksisterende takstoler, bygget tilsvarende "kortlingar" vegg mellom dem, og på den måten bygget en ekstra kasse over hele området. Satt gips innvendig overalt. Slått i kiler i glespanelen som himlingen er spikret i og fuget alle skjøter for å gjøre det så tett som mulig. Til slutt et lokk med gipsinnerskive oppå (som jeg har skrudd fast så det kan løsnes).

Deretter har jeg lagt ny dampsperre oppå hele konstruksjonen, og lagt tilbake all isolasjon. Jeg har bygget to kasser, og i hver kasse er det tre spotter. I tillegg har jeg lagt en liten bit aluminiumplate (med hull for spotten) oppå selve himlingen akkurat der spotten sitter, for å ytterligere beskytte himlingen, samt de stedene der spotten traff rett i en planke av glest panel.

Kanskje bør jeg legge til at vi har kaldloft.

Oppå har jeg et lett isolert men uoppvarmet, innredet loft.
Da trenger jeg vel ingen dampsperre?

zingo skrev:
Ovanpå har jeg et lett isolert men uoppvarmet, innredet loft.
Da trenger jeg vel ingen dampsperre?
Har du dampsperre i taket i dag der spottlysene skal sitte, så monter en ny på toppen.
Finnes det ingen i dag, så trenger du trolig ingen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.