Jeg har begynt å bygge mitt "drømmehus" i stein og er halvveis med første etasje når jeg av litt forskjellige grunner oppdager at konstruktøren har regnet feil på lastene for platen min.. med andre ord klarer ikke platens kantbjelke vekten av huset (to etasjeskiller i betong og vegger i lettbetong samt betong)

For en del av huset er platen fortsatt ikke støpt, så der kan jeg dimensjonere om grunnlaget, men den andre delen er jo kjørt..

Jeg fører noen diskusjoner med nye konstruktører (dessverre ikke lett å finne noen som vil ta på seg en slik bajsmacka..) en tanke er å forsøke å injisere betong under kantbjelken på et antall steder og ta ned litt større punktlaster der osv.

Men nå vurderer jeg å i stedet bygge denne delen av huset i tre, vekten burde jo bare bli en brøkdel med to gulvbjelkelag i tre sammenlignet med 180mm betong, samt trevegger i stedet for lettbetong.

Trestammen tenkte jeg å isolere med cellulose.

Hva går jeg glipp av her, hvilke problemer kan oppstå?
Kommer jeg til å angre på at jeg bygger halve huset i tre og andre i lettbetong?

Litt vanskelig å kommentere når man ikke vet hva du er ute etter. Personlig ville jeg aldri vurdert å støpe to mellomgulv i betong i et småhus. At du bruker omvekslende tre og lettbetong til vegger kan jeg ikke se noen problemer med.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.