Hei,

Holder på med gammelt undergulv på kjøkkenet der vi har måttet ta opp noen bord for vann+el. Disse er 28 mm. Mange ligger igjen og gulvet er stabilt og fint. Der jeg nå har et hull (ca 140*225 cm) mangler jeg imidlertid nok gode bord for å legge igjen siden de gikk i stykker i not og fjær. Jeg tenkte å legge gulvsponplater der, men disse er jo bare 22 mm. Kan man legge det og så en plate oppå for å jevne ut, eller burde jeg legge nye not og fjær-bord? Tenker at de blir vanskelige å legge siden hullet er midt i rommet; altså vanskelig å få inn planken i enden. Kan man droppe siste not og fjær da?

Å fjerne resterende bord og erstatte alt med gulvspon føles feil og som sløseri. Det kan også legges til at bjelkene skal forsterkes ved hullene med skruelimt kryssfiner så bæreevnen i undergulvet spiller ingen rolle. Deretter kommer det parkett oppå.

Altså - kan man blande gulvtyper og hvordan jevner jeg da ut forskjellene? Eller burde jeg kjøpe nye not og fjær-bord?

T
Det burde ikke være noe problem å legge gulvspån og så en oljeherdet trefiberplate på 5 mm før litt flytsparkel for riktig nivå.

• Liker
fribygg og 1 annen
  • Laddar…
Legg i så fall sponplaten med noen mm avstand mot det spontede gulvet så det kan bevege seg.
Men tett skjøtene med latexfug før flytsparkling :)

• Liker
raekan
  • Laddar…
det finnes 6mm skiver også og eventuelt kan man justere med lumppapp om det skulle være nødvendig

• Liker
fribygg og 2 andre
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Det burde ikke være noe problem å legge gulvspon og så en oljebehandlet trefiberplate på 5 mm før litt flytsparkel for riktig nivå.
Takk for svaret!
Er oljebehandlet plate ffa hvis man skal flytsparkle? Eller er det platen å bruke av andre grunner?

R raekan skrev:
Takk for svaret!
Er oljeherdet plate først og fremst hvis man skal flytsparkle?
22mm spon og 6mm gulvgips burde fungere utmerket om du ikke vil skaffe 28mm gulvbord å lappe med.

• Liker
raekan
  • Laddar…
F fribygg skrev:
22mm spon og 6mm gulvgips burde fungere utmerket om du ikke vil skaffe 28mm gulvvirke å lappe med.
Noen fordeler med gulvgips over ovennevnte treplate? Kommer bare til å være tregulv oppå

R raekan skrev:
Noen fordel med gulvgips over nevnte treplate? Kommer bare til å være tregulv oppå
Den er beregnet for å legges på gulv, kan flytsparkles ved behov, finnes sannsynligvis lett tilgjengelig på samme sted som gulvsponplater.

• Liker
Tjrex og 1 annen
  • Laddar…
Høres ut som det bare er enklere å kjøpe en stabel spontet virke og trykke det til. Med den bredden kanskje du til og med kan presse det til uten å kappe fjæra på siste bordet.

• Liker
Tjrex og 2 andre
  • Laddar…
Har anskaffet gulvspon uansett for enkelhetens skyld, vil knapt trenge å kappes i lengden så det blir smidig.
Oppfølgingsspørsmål til den samlede ekspertisen: Angående forhøyningen, kan man sette den tynne platen under gulvsponen, bare på bjelken? Eller mister man da funksjonen med økt stivhet til bjelkene som gulvsponen gir? Altså må gulvsponen skrulimmes direkte på bjelkene uten noe imellom? Fikk forslaget om å f.eks. gjenbruke masonit fra taket som uansett må rives, derav tankene.
Takk!

T
R raekan skrev:
Takk for svaret!
Er oljeherdet plate især hvis man skal flytsparkle? Eller er det platen å bruke seg av av andre grunner?
Nja, det skrev jeg for å ikke bruke varemerket Masonite... 😜
Finnes det gulvgips på 6mm så burde det funke med.

Edit: så at dette innlegget/svaret kom av gårde litt sent... 🥴

Ang. gulvspon eller Masonite øverst så vet jeg ikke men gjette at man trenger lime mot bjelkene og hvert lag til sponplaten hvis det skal samvirke.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.