10.909 lest ·
19 svar
11k lest
19 svar
Mikse egen hurtigherdende betong?
Side 1 av 2
Jeg skal støpe en bunnplate i et eksisterende hus, 70-100 mm tykk. Denne platen skal ikke bære noen laster å snakke om, bare et gulv etter hvert. Siden konstruksjonen blir litt spesiell vil jeg få ned RF i betongen så fort som mulig, og tenkte da å blande en betong med lavt VCT, kanskje 0,40 eller like under, og så tilsette flytemiddel og kanskje litt retarder. Erfaringer med dette mottas med takk.
Betongen vil bli blandet i traktormikser, 800 liter av gangen, og fraktes inn i huset, for deretter å bli stålglattet. Hva tror dere om å bruke så fin ballast som 0-8 til dette? Det ville vært greit å ikke gå høyere.
Betongen vil bli blandet i traktormikser, 800 liter av gangen, og fraktes inn i huset, for deretter å bli stålglattet. Hva tror dere om å bruke så fin ballast som 0-8 til dette? Det ville vært greit å ikke gå høyere.
Om du bare skal ha naturgrus, så blir det jo ganske mye finmateriale i betongen, hvilket er vannkrevende, og det blir antageligvis ganske tykk betong. Det kan også være ganske varierende siktkurve på ulike 0-8 (naturgrus). Ditt kanskje skiller seg stort fra det vi kjører med, og da er mine meninger litt misvisende. Jeg har heller ikke noen ordentlig erfaring med å bare ha 0-8 ballast, så det er bare spekulasjoner egentlig.
Det kan også være følsomt med separasjon når man begynner å nærme seg 1 prosent flyt av sementmengden, som det antakeligvis kreves for dette lave vct. Hvilken flyt skal du blande med? SH-sement har rask styrketilvekst. Tror dog ikke det trengs. Ved normal ballastsammensetning har man ca. 35-40MPa etter 18 timer ved 0,4-0,43 vct og romtemperatur med SH, og det er kanskje overkill.
Overflaten blir ofte vanskelig å jobbe med, litt tyggegummiaktig når man kjører med mye flyt og mye sement. Det burde være bedre med bare naturgrus på det punktet, i og med at kornene er runde.
Hvorfor vil du ikke kjøre med makadam? Mye ekstra arbeid? Tett armering?
Når du beregner vct, ikke glem fuktigheten i 0-8:en. Kan være opptil 6-7 prosent om det har regnet på den.
Må bare fortelle om en spesialstøpning som vi gjorde: Vct 0,33-0,34 og litt ekstra varme. Kom opp i 35 MPa på 5,5 timer, herlig. Vi rakk å støpe i samme form to ganger på en 8 timers arbeidsdag
Gjorde et annet eksperiment: Bare hvitsement flyt og vann, vct ca. 0,2. Styrke etter 24h: 128 MPa
Ble som porselen omtrent.
Det kan også være følsomt med separasjon når man begynner å nærme seg 1 prosent flyt av sementmengden, som det antakeligvis kreves for dette lave vct. Hvilken flyt skal du blande med? SH-sement har rask styrketilvekst. Tror dog ikke det trengs. Ved normal ballastsammensetning har man ca. 35-40MPa etter 18 timer ved 0,4-0,43 vct og romtemperatur med SH, og det er kanskje overkill.
Overflaten blir ofte vanskelig å jobbe med, litt tyggegummiaktig når man kjører med mye flyt og mye sement. Det burde være bedre med bare naturgrus på det punktet, i og med at kornene er runde.
Hvorfor vil du ikke kjøre med makadam? Mye ekstra arbeid? Tett armering?
Når du beregner vct, ikke glem fuktigheten i 0-8:en. Kan være opptil 6-7 prosent om det har regnet på den.
Må bare fortelle om en spesialstøpning som vi gjorde: Vct 0,33-0,34 og litt ekstra varme. Kom opp i 35 MPa på 5,5 timer, herlig. Vi rakk å støpe i samme form to ganger på en 8 timers arbeidsdag
Gjorde et annet eksperiment: Bare hvitsement flyt og vann, vct ca. 0,2. Styrke etter 24h: 128 MPa
Jeg tenkte å bruke 0,5 % BASFs Gleinium 51, eller Sikas produkt som jeg har glemt hva heter. Er åpen for forslag.
Ja, det er mulig at det blir mer vannkrevende eller vanskeligere å jobbe med bare 0-8 som tilslag, det var et tips fra en nabo som er betongarbeider. Han mente at det ville være enklere. Tror for øvrig ikke at han er så veldig dyktig.. Jeg tar gjerne imot forslag på tilslagsfraksjoner.
Fuktigheten i grusen har jeg tenkt på, tenkte å ta en prøve (veie før og etter tørking) for å kompensere for dette.
Ja, det er mulig at det blir mer vannkrevende eller vanskeligere å jobbe med bare 0-8 som tilslag, det var et tips fra en nabo som er betongarbeider. Han mente at det ville være enklere. Tror for øvrig ikke at han er så veldig dyktig.. Jeg tar gjerne imot forslag på tilslagsfraksjoner.
Fuktigheten i grusen har jeg tenkt på, tenkte å ta en prøve (veie før og etter tørking) for å kompensere for dette.
Har ikke prøvd 51, derimot 400 og ACE30. Sika har rett mange f.eks. GT1, GT2. 51 duger sikkert. 0,5% er kanskje i minste laget, men f.eks. siktkurven på grusen bestemmer (+en masse andre faktorer, f.eks. temp) så det er vanskelig å si noe bestemt. Hvor mye sement per m3 hadde du tenkt?
Angående fraksjoner, så sjekk hva som finnes hos din lokale leverandør. Kanskje 8-12 i tillegg til grusen. Det er veldig vanskelig å gi tips om oppskrift på nettet, for jeg vet hvor lite som skal til for at det blir feil, så du må prøve litt selv. Kanskje kan det klare seg med bare 0-8, har dessverre ikke tilstrekkelig oversikt.
Grus, tørke og veie, bra. Husk også at det er 82% vann i Glenium 51, så det skal med i beregningen.
En ting til: Det er nok vanskelig å først blande betongen og deretter legge til flyt. Tilsett den samtidig som mesteparten av vannet og fortynn deretter til passende konsistens. Vær forsiktig, et par liter vann gjør stor forskjell ved disse flytmengdene.
Angående fraksjoner, så sjekk hva som finnes hos din lokale leverandør. Kanskje 8-12 i tillegg til grusen. Det er veldig vanskelig å gi tips om oppskrift på nettet, for jeg vet hvor lite som skal til for at det blir feil, så du må prøve litt selv. Kanskje kan det klare seg med bare 0-8, har dessverre ikke tilstrekkelig oversikt.
Grus, tørke og veie, bra. Husk også at det er 82% vann i Glenium 51, så det skal med i beregningen.
En ting til: Det er nok vanskelig å først blande betongen og deretter legge til flyt. Tilsett den samtidig som mesteparten av vannet og fortynn deretter til passende konsistens. Vær forsiktig, et par liter vann gjør stor forskjell ved disse flytmengdene.
Sist redigert:
Jeg vet faktisk ikke hvor mye sement jeg hadde tenkt per m3, det avhenger vel litt av tilslaget? Tar gjerne imot forslag her også..
Ja, jeg har forstått viktigheten av nøyaktighet her. Vann, sement og tilsetningsstoffer er ikke noe problem å dosere nøyaktig, men tilslaget blir vanskeligere. Det blir å regne ut størrelsen på lasterskuffen og måle med volum. Synes du altså at jeg skal finjustere konsistensen med vannet? Min tanke var å måle vann-sement nøyaktig, og deretter finjustere med flytemiddelet, men det er kanskje for vanskelig?
Ja, jeg har forstått viktigheten av nøyaktighet her. Vann, sement og tilsetningsstoffer er ikke noe problem å dosere nøyaktig, men tilslaget blir vanskeligere. Det blir å regne ut størrelsen på lasterskuffen og måle med volum. Synes du altså at jeg skal finjustere konsistensen med vannet? Min tanke var å måle vann-sement nøyaktig, og deretter finjustere med flytemiddelet, men det er kanskje for vanskelig?
Japp, det kommer an på ballasten. Vil tippe så mye som 450kg hvis du skal under 0,4vct. Du får prøve småsatser i begynnelsen og se hva kalkulatoren og konsistensen sier.
Blande med flyt ok, det går også men det er nok mer følsomt.
Blande med flyt ok, det går også men det er nok mer følsomt.
Ja, jeg hadde grovt regnet med 400 kilo per kubikk, så da var jeg ikke helt ute og syklet.
Eventuelt kan man jo tynne ut betongen med utspedd flytmedel, lettere å ha kontroll over, og blandes raskere med betongen.
Takk for tipsene!
Eventuelt kan man jo tynne ut betongen med utspedd flytmedel, lettere å ha kontroll over, og blandes raskere med betongen.
Takk for tipsene!
Bare kjøre med 0-8 Grus funker bra å støpe med. Jeg blander det på jobben til understøpinger og for påstøpinger. Ligger på rundt 0,51 i vct og 420kg sement med 1,1% grace paramin F. En halvflyt og vannredusering. Bearbeiding er helt ok litt som å pusse puss. Men går mye høyere så blir det som leire og helt over jævlig å jobbe med
Det går fort så man må være rask å arbeide med det.
Rask herdetid finnes mange knep
Vi kjører opp til 3 støpinger på 10t på våre pillarjobber og det med helflyt 
Beklager men jeg går inn med en liten trådkapring her... Skal støpe på et hjørne av garasjegulvet mitt ca. 8kvm med tykkelse på ca. 5 cm. Tenkte å bruke 0-8 knust stein som tilslag. Skal deretter legge fliser oppå. Har allerede gjort en like stor del men med avrettingsmasse, tenkte prøve med vanlig betong nå for å komme litt billigere unna. Mitt spørsmål er hvor mye tilslag, sement respektive vann jeg skal ha i blandingen?
/Andreas
/Andreas
Har dessverre ingen erfaring med den ballasten, men skal prøve å hjelpe likevel. Siden jeg ikke vet hvordan den er satt sammen, blander du selvsagt på egen risiko.parkway skrev:Unnskyld, men jeg må snike meg inn her med et lite innhopp ... Skal støpe på et hjørne av garasjegulvet mitt, ca 8 kvm med tykkelse på ca 5 cm. Tenkte å bruke 0-8 knust som ballast. Skal så legge fliser oppå. Har allerede gjort en like stor del, men med avrettingsmasse, tenkte å prøve med vanlig betong nå for å komme litt billigere unna. Mitt spørsmål er hvor mye ballast, sement respektive vann jeg skal ha i blandingen?
/Andreas
Oppskrift for 1m3:
400kg sement
1700kg 0-8 (knust ballast)
ca 240 liter vann (inkludert vannet fra ballast)
Dette gir et vct på ca 0,6. Jeg synes ikke du skal overskride det.
Gjør en liten prøvesats med disse proporsjonene (som en hageplate eller noe slikt), vent ett døgn og se hvordan det ble.
Kun knust ballast og uten flytetilsetning kan gjøre betongen ganske vanskelig å håndtere, bare så du vet.
Prøveoppskrift:
2kg sement
8kg 0-8
0,8 liter vann (om ballasten inneholder 5% fuktighet, altså 0,4l)
Takk for svaret og visst gjør jeg det på egen risiko. Om man skulle blande i flyt har du forslag på hva og hvor mye? En kompis synes jeg skulle blande i stålfiber som armering men jeg føler meg litt usikker...
/Andreas
/Andreas
Kommer an på så mange faktorer men du kan jo prøve 0,5-1% av sementmengden (ca 10-20 gram i den lille satsen)parkway skrev:
Hvilken sort? les oppover......
Her kanskje du kan finne noen tips:
http://epubl.luth.se/1402-1617/2003/172/LTU-EX-03172-SE.pdf
Fiber, jeg vet ikke. Klarer en tombola å blande ut det mon tro?
For egen del må jeg nok si at det er et prisspørsmål. Har flytsparklet en like stor del av garasjen tidligere og det gikk på i runde tall 2ooo kr. Gikk jo utrolig smidig og fort men litt dyrt. Man kan vel si at jeg prøver meg fram for en større flate på 37 kvm som jeg skal gjøre senere.
Dels et pris spørsmål, vil jeg gjette at kostnaden blir mellom to og tre tusen hvis jeg gjør det selv, mot kanskje 15-20 000 for ferdig med transport. Dessuten er jeg ikke så interessert i å støpe under den stressen det innebærer å få hit en bil, særlig ettersom jeg ikke er en erfaren støper og at hurtigtørkende betong sannsynligvis er betydelig vanskeligere å håndtere. Skulle jeg ta hjem en bil så ville jeg ha hatt hit et firma som også støper, og da blir det ytterligere et antall tusenlapper.