Hei! Jeg holder på å gjøre om litt i leiligheten min og rev en del av veggen som skal ned i går, og innholdet så ut som sådan (se bilde!). Det støvet ganske mye, så jeg pustet vel inn en og annen partikkel. Men jeg lurer på om materialet er noe jeg burde bekymre meg for? Veggen er en innervegg, ikke bærende, mellom kjøkken og stue. Takk for alle svar.

En nærbilde av et stykke grått porøst byggemateriale med ruglete overflate, brukt i en ikke-bærende innervegg.

Revne deler av en innendørs vegg vises, med en person som holder en seksjon. Veggen er mellom kjøkken og stue, ikke bærende. Mekanisk verktøy ligger på gulvet.

S
all støv skal man beskytte seg mot. nå er jo dette lettbetong. men skal alltid bruke noen maske

• Liker
Ere
  • Laddar…
ja jeg tenkte at jeg skal kjøpe meg en mask til neste gang og angret litt at jeg ikke hadde gjort det før. tusen takk for kjapt svar!

Ja det er blåbetong, maske hadde vært å foretrekke. Likedan å ta bort slikt som blir støvete før rivingen starter, for eksempel blomstene i vinduet.
Husk at din vanlige støvsuger slipper gjennom en del av støvet hvis du bruker den. Fei opp så mye av støvet som mulig, og tørk vått det siste.

Gjort er gjort, du vil ikke dø av denne rivingen. Ikke bekymre deg for det, gjør heller riktig neste gang.

Hvis det blir flere rivinger, lei en byggstøvsuger som en hjelper bruker samtidig som du sager.
Og dere begge har P3 maske.

hvordan vet man at det er blåbetong eller lettbetong? tenkte siden SBH nevner lettbetong?😊

johannamalena skrev:
hvordan vet man at det er blåbetong el lettbetong? tenkte siden SBH nevner lettbetong?��
Blåbetong info fra wiki.
Blåbetong er en slags lettbetong som har fått sitt navn etter den blåsvart fargen som kjennetegner den uranrike alunskifer som utgjør hovedingrediensen. Å bruke alunskifer var fordelaktig da skiferen er rik på kull og kunne brukes som brensel ved brenning av den kalk som inngår i lettbetong. Selve produktet er også matt blå i fargen med en struktur som ligner stivnet vaskesvamp. Blåbetong har i stor utstrekning blitt brukt som byggemateriale, hovedsakelig for vegger men også for dekker. Det forekommer også at kross av blåbetong har blitt brukt som fylling i dekker.

Innholdet av uran i blåbetongen innebærer at lettbetongen avgir gammastråling og gassen radon som dannes når uranet brytes ned.

Produksjonen av alunskiferbasert lettbetong opphørte i 1975, men helt fram til 1980 har det blitt bygd hus av blåbetong.

Blåbetong ble produsert blant annet av selskapet Yxhult under varemerket Ytong, senere kom Ytong til å være navnet på vanlig lettbetong.

Bilde av blåbetong
En bit blåbetong med blågrå farge og porøs struktur, minner om stivnet svamp.
som du ser er den blåaktig i fargen

Bilde av lettbetong
Bild av hvite lettbetongblokker stablet i et hjørne.
som du ser så er den hvit.

jeg har fått bekreftet at så var tilfellet, at det var blåbetong. men fikk høre at radonverdien lå under grenseverdien i huset hvilket om jeg har forstått det riktig burde innebære at blåbetongen ikke inneholder skyhøye nivåer av såkalte farligheter. rett meg om jeg tar feil?

S
lett betong er også grå. det er bare senere den har blitt hvit

Betongstøv er aldri sunt, men radon er ikke farlig på den måten. Så hvis du har pustet inn litt støv, er det ikke hele verden. Dessuten ser det jo ikke ut til å være noen herregud blå lettklinker, så ingenting å bekymre seg for på lang sikt heller etter min mening.

• Liker
NS680
  • Laddar…
"Farlighetene" i blåbetong varierer fra batch til batch, men for at det skal bli problem, så må det være ganske store flater som er bygget med de blokkene. En liten kjøkkenvegg er jo marginalt (men det blir bedre nå når den er borte :) ), det kan være større problem om hele huset er bygget av dette materialet, hvilket jo har forekommet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.