Bor i hvilke fra 1920 som nå er renovert og stort sett ferdig, men jeg har ett prosjekt igjen, Kjelleren.

Takhøyden i kjelleren varierer fra 165 til 185 cm, og siden det ikke er mulig å grave ut kjellergulvet (fundamentet ligger på nivå med kjellergulvet, oppdaget ved drenering for noen år siden) lurer jeg på om det er mulig å bytte ut eksisterende tredekke i kjellertaket med et annet dekke som bygger mindre i høyden?

Det rommet jeg har tenkt å begynne med er 4,5 x 2,9 meter, og dekkets spennvidde er 2,9 meter. Takhøyde ca. 170 cm.

Målet med takhøyden er å øke med minst 10 cm, og de første 4–5 cm kan jeg tjene inn ved å rive bort gips, lekter og planketak og erstatte med gips direkte mot dekke eller muligens mellom dekke.

Noen tanker som jeg lurer på om er mulige:

1: Går det an å forsterke gulvdekket ved å spikre/skru/lim på nye lavere lekter og deretter kappe bort 5 cm i underkant?

2: Kan jeg legge inn nye lavere lekter mellom eksisterende lekter og deretter kappe eksisterende lekter 5 cm?

Kjellerrommet vil bli brukt som lagringsplass, derfor vil jeg ikke at dette skal bli for dyrt, men samtidig vil jeg ikke slå hodet i taket.

Takknemlig for alle idéer jeg kan få.

Det går bra å bytte ut de eksisterende gulvbjelkene mot f.eks. limtrebjelker som man spliter på midten for å få en høyde på dem som er lavere enn standard. Om dette er interessant avhenger jo av hvor høye de eksisterende bjelkene er. Du kan komme ned til en bjelkehøyde rundt 100 mm med limtre, men de siste mm blir ganske dyre. Hvordan byttet av gulvbjelker foregår har ikke så mye å si. Min erfaring med hus fra 20-tallet sier meg dog at det beste er å fjerne de gamle bjelkene. Da blir det sannsynligvis lettere å legge et nytt gulv i vater.

J justusandersson skrev:
Det går bra att bytte ut de eksisterende gulvbjelkene mot f.eks. limtrebjelker som man kløyver på midten for å få en høyde på dem som er lavere enn standard. Om dette er interessant, avhenger jo av hvor høye de eksisterende bjelkene er. Du kan komme ned til en bjelkehøyde rundt 100 mm med limtre, men de siste mm blir ganske dyre. Hvordan byttet av gulvbjelker går til spiller ikke så stor rolle. Min erfaring med 20-tallshus sier meg imidlertid at det beste er å fjerne de gamle bjelkene. Da blir det sannsynligvis lettere å legge et nytt gulv i vater.
Takk
Dessverre kommer jeg bare til gulvbjelkene nedenfra (fra kjelleren) siden det er et relativt nytt kjøkken i etasjen ovenfor, når denne renoveringen ble gjort ble det satt opp lekter på siden av gulvbjelkene for å rette opp gulvet. Dette gjør vel at det er vanskelig å fjerne eksisterende gulvbjelker, men det burde vel fungere å sette nye limtrebjelker mellom de eksisterende?
Når det gjelder høyden på de eksisterende gulvbjelkene, burde de være ca 200 mm, men siden jeg ennå ikke har revet taket i kjelleren, kun boret et tittehull, er jeg ikke helt sikker.
Er det mulig å komme ned i dimensjonen 145x45 (ikke limtre) om bygger med cc 300 mm?

Jeg mistenker at dine gamle gulvbjelker har dimensjonen 75x175 (dvs 3x7 tommer). Det var nesten standard på den tiden.

Vil du ikke røre de gamle bjelkene går det naturligvis bra å legge inn nye nedenfra, selv om det kan bli litt pirkete. 45x145 på c/c 300 mm fungerer på den korte spennvidden. Jeg mistenker dog at du vinner for lite på det. Åpne opp så du kan kontrollmåle.

• Liker
Mikael_L
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Jeg mistenker at dine gamle gulvbjelker har dimensjonen 75x175 (dvs 3x7 tommer). Det var nesten standard på den tiden.

Vil du ikke røre de gamle bjelkene går det naturligvis bra å legge inn nye nedenfra, selv om det kan bli litt puslete. 45x145 på c/c 300 mm fungerer på den korte spennvidden. Jeg mistenker dog at du vinner for lite på det. Åpne opp så du kan kontrollmåle.
Takk, jeg håper få tid til å åpne opp og kontrollmåle kommende helg, gir tilbakemelding da med eksakte mål.

Endelig har jeg revet unna for å kunne måle eksisterende bjelker, målene varierer i bredden mellom 60-70 mm, høyden er 210 mm.

210 mm var uvanlig mye for å være i et 20-tallshus. Da kan du jo vinne en del på å gjøre som du har tenkt.

Fyller på med en ny idé som en venn av min far kom opp med og han har også gjort nedenstående beregning, jeg lurer nå på om noen kan si om dette er tilstrekkelig sterkt?
Målet er å få så høyt i tak som mulig, altså er hver cm som kan spares på høyden av tak/gulvbjelkene verdifulle.

Hvis jeg forstår min fars venn korrekt, lar jeg eksisterende bjelker bli værende, men kapper disse til høyden 120 mm og så setter jeg inn 2 sammenlimte 120 mm bjelker på cc30 cm, tenker at jeg også kan forsterke eksisterende bjelker med å skru limt en 120 mm bjelke på disse.

Spennvidde 286 cm

Dimensjonsforslag
Sag ned eksisterende bjelker til h= 120 mm.
Legg sammen to sammen-skrudde bjelker 45x120 mm i hvert felt, for økt samvirke.
Disse sammen-skrudde bjelkene gir Vx 216 cm3, mer enn påkrevd.
Kontroll av virkelig bøyepåkjenning i endrede bjelkelaget.
Zigma b = M: Wx= 19670 : 456= 43 kp/cm2. Godtagbart.

Din fars venn har regnet på bøyningsfastheten, og hans beregning viser at det holder. Når det gjelder bjelkelag, pleier man å se på nedbøyning og svikt som innebærer strengere krav. Problemet er at den konstruksjonen ikke gir en akseptabel svikt i gulvet (den blir altså for stor). Det går bare å fikse med limträ (og stål) om du skal redusere konstruksjonshøyden så mye.

Hvilken type stålbjelke vil du anbefale?

En HEA 100, mindre finnes ikke av den typen. Stål blir imidlertid nærmere dobbelt så dyrt som limtre. Dessuten pleier det alltid å oppstå en del innfestingsproblemer når man kombinerer stål og tre. Jeg anbefaler det ikke i denne situasjonen.

• Liker
Mikael_L
  • Laddar…
Hvilken dimensjon ville vært nødvendig for limtre hvis jeg velger det og legger disse med cc30cm ?

Hvis du kjøper limtre med dimensjonen 215x225 mm av den homogene kvaliteten og får dem delt til 110 mm på høyden (alternativt spesialbestiller den dimensjonen fra fabrikk) så er det tilstrekkelig med c/c 600 mm.

Takk skal vurdere om det blir limtre i henhold til ditt forslag eller 145mm stendere på cc30

Jeg ville grave ut dypere midt i rommet og støpe en kraftig betongkrans rundt slik at grunnen ikke kan rase inn. Så det blir som en støpt betongavsats la oss si 10 eller 20 cm høy og en halv meter bred rundt hele rommet med full ståhøyde i resten av rommet. Avsatsen blir en bra tørr hylle å sette ting på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.