2.659 lest ·
12 svar
3k lest
12 svar
Bjelkelag for bad, kan jeg bruke stålbjelke?
Hei,
Nivåforskjellen blir for stor mellom baderomsgulvet og rommet utenfor nå når vi pusser opp i vårt hus fra 1945. Baderommet vil være cirka 230x190.
Det finnes ikke noe baderom. Der vi vil bygge baderommet er spennvidden mellom grunnmur (betonghullstein) og hjertemur (betonghullstein) nøyaktig 330cm.
I dag ligger det gulvbjelker på 70x195. Disse er frest ut 5cm i underkant der de hviler på svillen.
Jeg skulle ønske å komme ned 5cm. Hvis jeg skulle fortsette med tre så ville jeg sette 145mm bjelker og frese ut den i underkant så overnivået kommer ned 5cm. Men det ville jo blitt veldig svakt.
Spørsmål:
Har tenkt å fylle EPS-betong mellom bjelker eller bjelker.
Det blir fliser, klinker og et minibadekar.
Under sideveggene (langsider) kan jeg lime sammen 4 stk 45x145 med hverandre, så bygge opp med vegger på 120mm bjelke.
Nivåforskjellen blir for stor mellom baderomsgulvet og rommet utenfor nå når vi pusser opp i vårt hus fra 1945. Baderommet vil være cirka 230x190.
Det finnes ikke noe baderom. Der vi vil bygge baderommet er spennvidden mellom grunnmur (betonghullstein) og hjertemur (betonghullstein) nøyaktig 330cm.
I dag ligger det gulvbjelker på 70x195. Disse er frest ut 5cm i underkant der de hviler på svillen.
Jeg skulle ønske å komme ned 5cm. Hvis jeg skulle fortsette med tre så ville jeg sette 145mm bjelker og frese ut den i underkant så overnivået kommer ned 5cm. Men det ville jo blitt veldig svakt.
Spørsmål:
- Kunne jeg bruke 145mm bjelker hvis jeg går for type cc20?
- Kunne jeg bruke en form for stålbjelke i stedet?
Har tenkt å fylle EPS-betong mellom bjelker eller bjelker.
Det blir fliser, klinker og et minibadekar.
Under sideveggene (langsider) kan jeg lime sammen 4 stk 45x145 med hverandre, så bygge opp med vegger på 120mm bjelke.
45x145 c24 s300 holder fra et bruddssynspunkt men får noe stor nedbøyning.
Hvorfor eps-cement?
Jeg ville valgt noe mer uthaket 45x170 c24 s300 med mineralull imellom, deretter sponplate med gulvvarme på, lagt i 30mm armert flytsparkel.
Hvorfor eps-cement?
Jeg ville valgt noe mer uthaket 45x170 c24 s300 med mineralull imellom, deretter sponplate med gulvvarme på, lagt i 30mm armert flytsparkel.
Sist redigert:
Hei,larsbj skrev:
EPS er med som et alternativ fra GVK-reglene. Og da slipper jeg å bruke sponplater som bygger ekstra høyde.
45x145mm ville vært best høydevis. Blir det noen forskjell om man skulle kjøre med flere bjelker, det koster jo ikke noe spesielt.
Kan man se i noen tabell og regne ut hva stålbjelke tilsvarer trebjelke?
Dette er jo noe jeg gjerne vil overdimensjonere, og slippe å bekymre meg.
Hva skal jeg regne på for verdi, kn/m2 når det gjelder et baderom, 5 kvadratmeter, våtromsplate, gips, fliser, klinker, lite badekar på 150 liter. Har googlet men ikke funnet noe jeg har funnet verdifullt.
Deretter, hvor mye nedbøyning (mm) og svikt (mm) er akseptabelt i et baderom?
Deretter, hvor mye nedbøyning (mm) og svikt (mm) er akseptabelt i et baderom?
Normalt dimensjonerer man bjelkelag i boliger for 200kg/m2 (pluss egenvekten).
Regner du med 500kg/m2 i ditt baderom så bør du ha både belte og seler.
Praksis når det gjelder tillatt nedbøyning er spennvidden/400, dvs 330cm / 400 = 8mm i ditt tilfelle.
Svikt må ikke forekomme i det hele tatt, det er derfor man fyller rommene med EPS eller normalt sett flytsparkler på gulvspon.
Regner du med 500kg/m2 i ditt baderom så bør du ha både belte og seler.
Praksis når det gjelder tillatt nedbøyning er spennvidden/400, dvs 330cm / 400 = 8mm i ditt tilfelle.
Svikt må ikke forekomme i det hele tatt, det er derfor man fyller rommene med EPS eller normalt sett flytsparkler på gulvspon.
Takk!
Tåler tettesjikt, fliser og klinker en nedbøyning på 8mm?
Så når man skal beregne lasten, skal man da angi pilarlast 2 kn/m2 + egenvekt i kn/m2?
Hvis jeg bruker denne guiden (gulvbjelkelag inne), vil den bruke 0,6 kn/m2 for et rom med dobbeltgips og klinkers.
http://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering?Cid=931
Tåler tettesjikt, fliser og klinker en nedbøyning på 8mm?
Så når man skal beregne lasten, skal man da angi pilarlast 2 kn/m2 + egenvekt i kn/m2?
Hvis jeg bruker denne guiden (gulvbjelkelag inne), vil den bruke 0,6 kn/m2 for et rom med dobbeltgips og klinkers.
http://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering?Cid=931
140mm limtre burde jo fungere, om maks regelhøyde er 145mm
Om maks regelhøyde er 195 fungerer vanlig c24.
Å lime på siden av eksisterende regel tilfører nesten ingenting sammenlignet med å bare legge den ved siden av.
Funksjon av liming er om man øker høyden på bjelken.
Om maks regelhøyde er 195 fungerer vanlig c24.
Å lime på siden av eksisterende regel tilfører nesten ingenting sammenlignet med å bare legge den ved siden av.
Funksjon av liming er om man øker høyden på bjelken.
Klikk her for å svare