Mitt første innlegg på forumet, jeg har forsøkt å lese meg til hvordan jeg skal gå frem og funnet en del nyttig om beregning av bjelker, men ingen direkte forklaring til hvordan jeg skal tenke i mitt tilfelle. Jeg skal erstatte en vegg i første etasje i et 1 1/2 plans hus. (på 3d-bildene nedenfor ser dere hvordan jeg VIL ha det)
En beregningsingeniør (men ikke huskonstruktør) kom frem til at jeg skulle gå for en HEA 200 bjelke... Men da regnet han på at veggen også tar krefter fra taket.
Dog er tegningene jeg har på huset mangelfulle, ifølge mine egne undersøkelser ser det ikke ut til at veggen jeg vil fjerne bærer taket. (se bilder). Dels føles den spinkel (45x70 stendere som KJENNES løse). Dels finnes det separate søyler som går opp fra grunnen til mønet.
Min spontane tanke er at veggen "bare" motvirker at gulvet i overetasjen svaier.
Mitt spørsmål er om noen kyndige på forumet ut fra disse bildene ser om det er opplagt den ene eller den andre veien at jeg har helt feil eller kan ha rett i dette. Og hvordan man i så fall skal tenke når man regner på bjelken.
(huskroppen er en utbygging og sitter sammen med en annen huskropp på langsiden)
Som jeg tolker det så vil delen med lengst spennvidde være med på å bære ca. 36 kvm bjelkelag. Hvis vi antar at du har rett, at yttertaket er selvbærende. Da har man tommelfingerregelen for bolighus, at et bjelkelag skal dimensjoneres for 200kg/kvm pluss egenvekten av bjelkelaget og bygningsdeler som hviler på gulvet, f.eks. innervegger.
Det betyr at din bjelke skal kanskje bære 3,8 - 4 tonn. Jeg har et lignende belastningstilfelle i vårt hus (5 x 8m som har en stålbjelke på midten), konstruktøren valgte en HEA180.
For en såpass stor last må man også regne nøye på hvordan bjelken skal legges opp, og evt. søyler. Og det som ofte blir oversett om ingen konstruktør er med og regner, hva skal søylene stå på. I noen tilfeller må også grunnlaget forsterkes for å tåle punktlasten fra søylene. I ditt tilfelle vil midtsøylen få en ekstra stor last, den tar opp last fra begge sider av bjelken.
Jeg kommer til å overlate dette til bygningsingeniøren, jeg vil bare ha så mye kjøtt på beina som mulig før dette slik at jeg vet hva som er rimelig å forvente seg.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.