Har en drøm om å helt fjerne bena på dette skrivebordet som består av 2 plater på 80x160 cm. Noen som vet hvilken dimensjon og materiale man ville trenge for bjelken? Skrivebordet er ikke helt mot bakveggen siden det er en radiator og en del kabler der, så utfordringen er i en konstruksjon som kun bæres på endeveggene. Jeg opplever at man kunne komme unna med en bjelkehøyde på 7 cm uten at knær/ben ville merke det, og 50 cm inn kan man gå opp ytterligere i dimensjon siden det er så langt knærne mine rekker. Siden det er to plater kan de sannsynligvis ikke bidra til konstruksjonen.

Normalt er det ikke så mye belastning på det, men jeg mistenker at man vil føle seg trygg på å lene seg kraftig på det og eventuelt sette noe litt tyngre på det, så det bør kanskje bære minst 50-60 kg, gjerne opp til 80-100 kg?! Er dette en utopi?
Merk at tverrstivere mot bakveggen er diskvalifisert. Kun bæring i endene.
 
  • Skrivebord laget av to plater, dataskjerm, tastatur og kontorstol. Kabler og teknisk utstyr under bordet, med veggmontert radiator bak.
Antagelsen om last er helt avgjørende for hvilket svar man får. Hadde det vært et gulv skulle man ha regnet med 200 kg/kvm. Kanskje er 100 kg/kvm rimelig? Med to bjelker, en indre og en ytre, ville det bety 40 kg/m for hver bjelke. Stål er det enkleste alternativet. Med to såkalte VKR rør (firkantsrør) 70x40x4 (HxBxt) ville nedbøyningen på midten ved maksbelastning bli ca 5 mm, noe som vel anses å være OK. Et alternativ er to limtrebjelker som ligger på lavkant. Med 66x315 mm blir nedbøyningen ca 7 mm. Limtrebjelkene blir billigere.
 
  • Liker
cliffhanger
  • Laddar…
Holder det ikke å bygge om midtbena litt. Flytte dem inn til halvveis typ
 
  • Liker
Appendix
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
...Kanskje er 100 kg/kvm rimelig?
Er det da en jevnt fordelt last? Hvis man skal regne på at man vil lene seg på det så må man vel regne på worst case, hvilket da burde være en punktlast i skjøten mellom de to platene, dvs midt på bjelken.
 
En punktlast på 100 kg midt på plateskjøten gir en ytterligere nedbøyning på ca 3 mm utover de 7 mm som den jevnt utbredte lasten gir. Eksempelet med limtre på lavkant.
 
  • Liker
cliffhanger
  • Laddar…
richardtenggren
Om du kaster ut alt kanskje du kan gjøre selve platen frittbærende ved hjelp av tre 66x270 som sammenføyes? (Antagelse ut ifra justus svar) :)

Om man dropper platen kan man jo gå opp til 90 x X også.
 
  • Liker
cliffhanger og 1 annen
  • Laddar…
Det holder med 78x270 hvis man ikke skal bruke det som dansegulv også... Jeg synes det kunne se ganske kult ut.
 
  • Liker
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
J justusandersson skrev:
Det holder med 78x270 om man ikke skal bruke det som dansegulv også... Jeg synes det kunne se ganske stilig ut.
Jeg fant ikke 78 mm på svensk tre, men helt klart! :)
Jeg har lenge vurdert en frittbærende trapp i limtre… får se hva det blir av det :)
 
Det er ingenting galt med 90 mm. Liggande limträ er et utmerket trappemateriale. De kan lages av betydelig slankere dimensjoner. 42 mm tykt er nok for normalt brede trapper.
 
  • Liker
richardtenggren
  • Laddar…
Har du vurdert å henge det fra taket? Jeg har hengt en hylle fra taket med gjengestenger. Går også med vaiere. Vaieren kan gjerne lande i midten halvveis inn på platen i stedet for i forkanten.
 
K
Vi har et fritt bærende skrivebord bestående av trappemne som ble til overs fra trappen. 660x42x2700. Det er jo ikke helt like dypt som deres, men viser enda ingen tendenser til å henge.

Det sitter med en langsgående regel 45x45 langs veggen, festet i regler cc60 som står for mye av stivheten.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.