Jeg skulle trenge å gjøre innfesting av en eventuell bjelke på pusset fasade.
Den skal gå rett ut fra veggen (en bjelke for terrassetaket mellom to vegger hvorav den ene altså er pusset).
Bak den pussen sitter en liggende regel 220x45 som er montert i forebyggende hensikt for en eventuell senere markiseoppsetting.
Først tenkte jeg å skrape bort pussen og montere en bjelkesko for bjelken. Men jeg innså at det neppe er styrkemessig OK, altså en bjelkesko for en bjelke som skal holde oppe et helt terrassetak (5x3m).

Derfor tenkte jeg i stedet å fransk skrue fast ytterligere en regel (bjelke for bjelken) utenpå pussen som min terrassebjelke deretter kan stå på.
Spørsmålet er om pussen, knapt 2cm Serporock, kommer til å sprekke hvis jeg setter en regel type 3m 145x45 utenpå pussen? Hvor sterk er pussen hvis man skrur inn skikkelig med fransk skruv. Kan evt. ha en grovere regel type 195x45 for å få en større bæreevne for pussen. Jeg har aldri sett eller hørt om noen som har gjort det, og det kan kanskje finnes andre ting å tenke på i tillegg til styrken også.
Takk for alle typer synspunkter, ideer og konstruktiv kritikk.

Trenger mer info:
Sitter denne "Bak putsen sitter en liggende regel 220x45 som " dikt an mot putsen?

Riktig. Isoleringsplatene (som legges bak serporocken) og reglene ligger i flukt med hverandre slik at pussen ligger tett mot reglen. Altså omtrent 2 cm puss direkte mot reglen. Fra innsiden sett er det altså stående regler, gipsplate, tverrregel, takpapp, stålnett og puss.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.