Holder på å renovere en kjeller og tenkte å utvide et vindu og en dør i en yttervegg av lettbetong (det er et enetasjes hus i skråning med kjeller).
Det sitter i dag et vindu som er 60x60 rett ved innertakshøyde. Jeg vil flytte det ned litt og sette inn et større vindu (B140, h100), og da må jeg vel avlaste for mellombjelkelaget. Har med hjelp av dette forumet funnet ut at bjelken må overlappe vinduet med min 150 mm på hver side, noe som betyr at den må være minimum 170 lang. Men hvor solid må den være? Har tenkt å sette HEA-bjelke.
Videre cirka 1,5 meter til venstre for vinduet sitter det i dag en "dvergdør" ca 170 cm høy. Den vil jeg forstørre til en normalt stor ytterdør, noe som ville innebære at bjelken blir minimum 130 cm lang. Igjen, dimensjon er spørsmålet.
Jeg antar at dette er vanskelig å svare på uten faktiske tall. Jeg vil nok til slutt måtte ta inn en byggmester som kan råde. Men det ville vært interessant å få høre fra andre som har gjort lignende arbeider, hvilke dimensjoner de brukte og om det finnes noen "standard" for hva man skal bruke for et 140-vindu og en 100-dør med en overetasje.
Novise, som dere forstår...