Skulle behöva lite tankehjälp.

Har en gammal loge som man isolerat och gjort mellanbjälklag på men detta är vad jag tror inte dugligt till att bygga ovanvåning på?

På bild 1 har jag ritat in bjälklag ovanpå isoleringen men bjälkarna ligger givetvis under isoleringen.

Man har lagt 45x220 cc120 spännvidden är 5300mm dels på takstolens ben enligt bild 2 (Obs detta är inte min loge bara en illustration, dimensionerna på mina takstolar är grövre) och dels mellan varje "takstol" på en tvärslå som ligger mellan takstolarna. Eftersom vägg m.m. är gipsad är det svårt att se exakt hur detta är gjort. Väggen är ju uppbyggd i vinkel se bild 3. jag antar detta påverkar hur mkt man kan lasta på väggen?

1. Min tanke är att ta bort isolering på vinden och lägga kompletterande 45x220 så det blir cc60.
Sedan tänker jag enligt bild 3 göra en bärlina ca 70 cm från brytningsvinkel tak/snedtak dubbla 45x220 med 95x95 stolpar under. Både på höger och vänster sidan av rummet på bottenvåning. Då blir spännvid för 45x220 på mellanbjälklag ca 4m.

2. Hade det varit bättre att bara ha en bärlina på mitten av rummet?

Loftet med skråtak og synlige takstoler. Flere bjelker lagt på tvers, omgitt av isolasjon. Røde linjer viser antatte bjælkelagsplasseringer.
Gammel låveinteriør med synlige takstoler i treverk, ulike lagrede gjenstander og en spiralformet metallrør. Rød linje markerer stedet på taket.
Rom med svart sofa, hvitt bord, og hyller fylt med esker og dører. Røde linjer markerer potensielle bjelkebærende steder i rommet.

Kan du ikke tegne en målsatt seksjon i stedet? Jeg forstår ikke helt hva du vil gjøre. 5,3 meter er for lang spennvidde for 45x220 c/c 600, om du skal ha en normal virksomhet oppå.

Hei kan forsøke skissere senere. Jo, 5,3m er for langt derfor er spørsmålet om en bæring i midten eller en bæring på henholdsvis høyre og venstre side da jeg er usikker på hvordan opplegget på sidene er konstruert som det ser ut i dag.

J justusandersson skrev:
Kan du ikke tegne en målsatt seksjon i stedet? Jeg forstår ikke helt hva du vil gjøre. 5,3 meter er for lang spennvidde for 45x220 c/c 600, hvis du skal ha en normal virksomhet på toppen.
Hjelper denne deg noe?
Skisse av takstolkonstruksjon med dimensjoner og bekymringer for bæreevne, inkludert gjipsede vegger og støttebjelker.

Noen som kan ha noen idé om min idé på nederste bildet med å montere bjelker og stolper for å kunne bygge overetasje på det eksisterende bjelkelaget som i dag bare er laget for innertak?

Jeg tror at den beste måten er å gjøre som du antydet på det siste bildet. En frittstående konstruksjon med hjelp av stolper, bjelkelag og tverrgående bjelker.

J justusandersson skrev:
Jeg tror at den beste måten er å gjøre som du antydet på siste bildet. En frittstående konstruksjon med hjelp av stolper, bjelkelag og tverrgående bjelker.
Ok, jeg vurderer bjelkelaget i underetasjen.

Innertaket er der gipset på lekter.
Kan jeg la bjelkelaget gå under eksisterende gips langs lektepanelet. Og være nøye med at bjelkelaget går under en lektepanel i hele sin lengde?

Sett nedenfra støtter altså bjelkelaget gips-lekter-bjelkelag.

Må hver bjelke skrus gjennom lekter og gips ovenfra loftet i bjelkelaget, eller kan bjelkelaget være mer eller mindre "løst"?

N Novisfixaren skrev:
Underfra sett støtter altså bærbjelken gips-gles-bjelkelag.
Det er ingen god løsning. De tverrgående bjelkene skal helst hvile direkte på bærbjelken, absolutt ikke på gipsen. Kanskje på glespanel, avhengig av dens dimensjoner.

Bjelkene bør forankres i bærbjelkene og stagges mot vipping.

J justusandersson skrev:
Det er ingen bra løsning. De tverrgående bjelkene skal helst hvile direkte på bærebjelken, absolutt ikke på gipsen. Kanskje på glespanelen, avhengig av dens dimensjoner.

Bjelkene bør forankres i bærebjelkene og stives mot vipping.
Glesen er 45x70.

Jeg tenkte ikke å feste under gipsen om det ikke finnes gles under...

Men tenkte å kappe små hull i gipsen så jeg ser nøyaktig hvor glespanelen er, deretter montere bærebjelken midt under glespanelen i samme lengderetning som glespanelen. Er dette galskap?

Spiller det noen rolle om jeg kapper bort gipsen og fester bærebjelken direkte i glesen burde vel ikke gjøre noen forskjell om gipsen ligger imellom eller ikke?

Sebild

• Et lite hull i en mørk takflate med noe bak materialet som stikker ut. Området rundt hullet er jevnt og uten dekorasjoner.
N Novisfixaren skrev:
Spiller det noen rolle om jeg kutter bort gipsen og fester bærelisten direkte i glesen burde vel ikke gjøre noen forskjell om gipsen ligger imellom eller ei?
Jo. Vanlige gipsskiver er ikke laget for den typen trykk som det kan bli snakk om. Derimot bør 45x70 virke tåle belastningen.

J justusandersson skrev:
Jo. Vanlige gipsplater er ikke laget for den type trykk som det kan bli snakk om. Derimot bør 45x70 virke tåle belastningen.
Ok så kappe bort gipsremse og deretter opp med bjelkelag mot sisterna?

Alternativet er å rive sisterna også og opp med bjelkelaget helt opp til bjelkene, er det det optimale?

Begge alternativene fungerer, men det siste er best.

J justusandersson skrev:
Det er ikke så mye ekstra jobb å rive stenderverket også, siden jeg uansett må skjære gipsen....

Er om det går elektriske rør der, er det litt lettere å beholde stenderverket ...

J justusandersson skrev:
Hvordan synes du jeg bør feste bjelkene i bæringen?

Vinkelplate en på hver side av hver bjelke?

Eller er det nok å skråskru eller skråspikre?

Bør jeg kortle?

Gulvspån skal skruelimes oppå ....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.