L
Hei!

Vi bor i en leilighet i et hus fra 20-tallet, et trehus. Når vi fjernet listene som hadde begynt å synge på de siste versene forsvant litt av sparkelen bak. Bak listene kunne man se den gamle isolasjonen. Vi vurderte egentlig å rive bort all gammel tapet (det er flere lag) men blir nå litt i tvil siden sparkelen virker så svak, bare man rører ved den faller den av og havner på gulvet. Det blir en hel del støv og støvsuging. Nå er spørsmålet, hvordan går vi videre? Skal vi droppe å rive ned tapetene og bare bredsparkle? Hva gjør vi bak listene der det er som størst hull, går det an å fylle i hullene med sparkel eller anbefales et annet produkt?
Veggen i et gammelt hus med avflassende tapet, eksponert isolasjon og sprekker i gipsen bak. Avdekket treramme og gipsrester på gulvet.

Ser ikke ut som sparkel, men puss på en vegg av strå. Et alternativ er jo å slå ned all pussen og rive bort stråene (sitter antakelig med pappspiker og ståltråd) og rense inn til treveggen, deretter sette gips på veggene.
Men det er rotete og støvete.

Ellers kanskje det går å reparere det lokalt der listene har sittet og helsparkle resten.

L
Takk! Vi er ganske nye i denne renoveringsverdenen, visste ikke helt forskjellen mellom puss og sparkel :o

Okei! Hm, når vi gjennomfører et prosjekt liker vi å gjøre det helhjertet, luter altså mot å slå bort all puss og fjerne stråene for å sette opp gipsplater. Men av ren nysgjerrighet, hva skjuler seg bak pussen og stråene? Er det murstein? Er ganske dårlig på det der med isoleringshistorie.

Med største sannsynlighet er det tre bak. Vassen er der for at pussen skulle ha noe å feste på

Med all respekt for at dere vil gjøre det helhjertet, men det er veldig støvete og slitsomt å rive ned slike vegger. Så hvis dere virkelig ikke trenger det, så reparer det som trengs og sparkel deretter. Det finnes sikkert bedre steder å legge den energien.

Det der vekker gamle minner. Jeg hadde planker bak pussen der det satt vass (festet med ståltråd). Hvis jeg husker riktig var det ikke vass i mine yttervegger, dette var i et teglhus.

Hvis det nå er plank bak, er spørsmålet hvor rett plankveggen er. Tenker på hvor lett det er å bygge opp en tilstrekkelig plan vegg med gipsplater. Kanskje går det an å rette/bygge en plan vegg med OSB eller plywood og deretter sette gips. Det finnes nok dessverre kun én måte å vite det på, og det er å slå ned pussen. Men risikoen er at det blir en ganske stor jobb.

Det føles veldig overdrevet å fjerne all puss, sivmatter osv. bare fordi dere vil tapetsere. Det hadde også vært interessant å se listene som dere fjernet som "sang på siste verset". Trengte de å bli kvitt litt gammel maling, sparkles og males?

Med fare for å høres belærende ut, trenger ikke renovering bety at man river ned alt gammelt for å erstatte med nytt. Det fantes jo en grunn til at man pusset/leirepusset vegger innvendig før i tiden - det ble tett, lydisolerte bra og man fikk en god overflate å male/tapetsere på. Var jeg dere ville jeg prøvd å reparere pussen med passende pussmørtel (eller kanskje til og med gipsmørtel som er lett å jobbe med). Føler dere at uten å tapetsere på er dårlig, ta hjelp fra en maler som enten binder/isolerer de gamle lagene og ved behov sparkler. Å begynne om med en rå plankvegg skaper bare jobb i unøden, og det er ikke noe fundamentalt mye bedre med en moderne gipsvegg sammenlignet med en gammel pusset vegg :)

• Liker
  • Elsker
Chrzan og 2 andre
  • Laddar…
Må jeg holde med ovenstående det er et skikkelig arbeid å slå ned pussen. Gevinsten med det i dette tilfellet ser jeg som minimal. Bland en bøtte gipsmørtel for å fylle opp det hullet med, deretter går dere på og sparkler/bredsparkler veggen.

Om dere absolutt føler at dere må ha en gipsvegg å tapetsere på, kast på en 6mm rotgips. Men det er egentlig ingen poeng i å gjøre det, og det blir ikke mindre arbeid for dere. Sparklede pussede vegger har fungert de siste 100 årene, og det fungerer også for dere.

Skal dere sette inn nye lister? Spar de gamle gulvlistene så dere har dem når dere kommer på at det ser rart ut med moderne gulvlister i et gammelt hus. Hvis dere da vil bytte tilbake, slipper dere å gjøre som jeg og kjøpe nye for 100 kr/m på byggfabrikken.

L
Takk for alle svar! Vi får sitte og overveie. Pussen er virkelig i dårlig stand, det er nok å berøre den for at den skal falle av. Soklene hadde en masse hull og flere lag plastmaling som vi prøvde å skrape bort med en speedheater, men innså til slutt at det ville ta for lang tid. Vi kjøper i stedet nye for 70 kr/m fra et veldig bra snekkeri. I samme stil som originalen :thumbup:

Før dere gjør noe drastisk, prøv å legge i litt gipsbruk. Koster kanskje en hundrelapp for en sekk. Alternativt ta hjem en maler som kan se på det. Hvis dere begynner å hakke i puss, har dere en garantert hestearbeid foran dere, og det vil innebære at dere bor i en krigssone i et par uker før dere har fått det ferdig.

For å få gipsbruk til å feste ville jeg ha gått på med en myk børste eller noe for å få bort alt løst, og deretter dusje med sprayflaske.

Det der kalles revetering når det er utendørs, men jeg har for meg at det kalles noe annet når det er innendørs.

Jeg har nylig revet en slik vegg i kjelleren fra -33. I mitt tilfelle bestod veggen av stående planker med vassmatte på. Vassen satt fast med ståltråd og småspiker. Pussen satt deretter i vassen.

Som andre har skrevet, vil det støve skikkelig om dere velger å rive bort pussen. Jeg ville vært tilbakeholden med det i et oppholdsrom.

Hva finnes på den andre siden av veggen? Nabo eller mer av deres leilighet? I mitt tilfelle var plankeveggen delvis glissen under pussen, og jeg kan tenke meg at man pusset tidligere blant annet for å tette veggen.

L
Har snakket med samboeren og samboerens pappa som er litt mer kunnskapsrik når det gjelder sånt. Det ser ut til at vi vil sette på gipsbruk der det løsner og sparkle på tapeten. Men ikke hele tapeten, for vi vil holde kostnadene nede og gjøre det meste selv, bare sparkle der det er mange skavanker (forrige eiere hadde tapetsert slurvete). Så kanskje det holder med et nytt lag maling eller kanskje en ny tapet. Tror det blir bra, orker ikke mer slit som det ellers virker som det kan bli.

Takk for deres innvendinger.

Utmerket konklusjon. Om du synes bredsparkling er vanskelig, kan du bruke wall-cover som er en tykk renoveringstapet som skjuler mange skavanker. Lett å sette opp og deretter maler man direkte på den.

Hvorfor ikke bare skru gips med litt lengre skruer?

Og har dere gammel el kan dere modernisere litt ved å først skru glespanel og så osb og gips og ha elen trekt i veggen!

• Liker
Mattias_Eson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.