Hei!

Vi skal støpe egne plater til oppkjørselen.
Ca 6-8 cm tykk betong med armering.
Platene er 50x180cm store.

Vi kjøpte armeringsnett på Biltema, men så at de ser helt annerledes ut enn jeg er vant til. De er ikke riflet, men helt runde og blankforsinkede.

Jeg er litt usikker på om det fungerer bra med dette, eller om jeg skal returnere det.

Har noen prøvd eller vet riflenes funksjon?

Takknemlig for all hjelp!
 
T
Skal du ha armering skal det nok være 5 cm til luft om jeg ikke husker feil. Ellers er det risiko for at armeringen ruster i konstruksjonen og at den deretter eksploderer. En metode er i stedet å støpe en plate med en skikkelig sementblanding og så kappe inn ordentlige sprekkmarkeringer. Enklere enn å lage former og støpe en og en, et himla jobb hvis det er mange. Sprekkmarkeringer kan også lages i litt varierende mønster.
 
T tobiast skrev:
Skal du ha armering skal det nok være 5 cm til luft om jeg ikke husker feil. Ellers er det risiko for at armeringen ruster i konstruksjonen og at den så sprenges. En metode er å i stedet støpe en plate med en skikkelig sementblanding og så kappe inn ordentlige sprekkanvisninger. Enklere enn å lage former og støpe en og en, et himla arbeid om det er mange. Sprekkanvisninger kan også gjøres i litt varierende mønster.
5 cm har jeg også lest et sted.
Tenker at armeringen får ligge nær bunnen.

Vil helst ha glatte og fine plater uten mønster. Egentlig lurer jeg på om armering trengs. Kjøper man steinplater for innkjørselen så har vel de ingen armering? Muligens fiber..
 
Armeringens posisjon har med hvilken funksjon den skal ha. Jeg hadde kjørt høyt og lavt da armering ikke er ekstremt dyrt.
 
T
J Juniperus skrev:
5 cm har jeg også lest et sted.
Tenker at armeringen skal ligge nær bunnen.

Vil helst ha glatte og fine plater uten mønster. Egentlig lurer jeg på om armering er nødvendig. Kjøper man steinplater til oppkjørselen så har vel de ingen armering? Muligens fiber..
Nei, kjøpeplater har ingen armering så vidt jeg vet, muligens hvis det er større og tykkere plater. Sprekkindikasjonen kan du gjøre så det ser ut som om det er plater lagt. Trikset er sementblandingen. En god sementklassifisering, blanding og nøye blanding for styrke, med andre ord mye sement, mindre vann, en god og vel tilpasset ballast. Snakk med fagfolk, ikke butikk men håndverkere. Jeg vurderer å støpe plater til drivhuset mitt i høst. Hvor mange plater skal du støpe, hva er målene, og hvordan hadde du tenkt å gå frem?
 
F
B BosseHansson skrev:
Armeringens posisjon har med hvilken funksjon den skal ha. Jeg hadde kjørt høyt og lavt da armering ikke er ekstremt dyrt
1. Armering er ekstremt dyrt
2. Det er vanskelig å få inn lav og høy armering i en 6cm tykk plate, spesielt om man har til hensikt å ha 5cm dekning.
 
  • Liker
BSOD
  • Laddar…
F
180cm er en jævlig lang plate. Hadde du tenkt at disse skulle være plass-støpte eller skal du løfte dem på plass?
 
Platene skal være store, så de blir plass-støpt og så ligger de der. 50x180 cm. Jeg vil at det skal se ut som en eneste stor plate, så jeg vil finne en løsning der man slipper å lage fuger.

Armering på 2 cm høyde over bakken og så minst 5 cm over håper jeg skal funke. Det er først og fremst for å tåle belastning av en bil, så armering på dybden gjør at den klarer det. Så er det risiko for små sprekker om vi ikke armerer høyt selvfølgelig.

Jeg kommer til å kjøpe betong fra swerock da jeg lager selve garasjeplaten samtidig. SWEFROST40 C35/45 S4 DMAX 16 STDCEM XC4, XF2, XS3, XD3, XA1

Kjøpeplater pleier vel å være fra 4 cm tykke og opp til 8 cm. Og de pleier å være ment for parkering i de dimensjonene. Større plater gir større tykkelse, men uten armering tror jeg.
 
F fsn skrev:
180cm er en jævlig lang plate. Hadde du tenkt at disse skulle være plasstøpt eller skal du løfte dem på plass?
Plasstøpt ja. Man er jo ingen Hulken 😉
 
T tobiast skrev:
Nei, kjøpte plater har ingen armering så vidt jeg vet, muligens hvis det er større og tykkere plater. Sprekkhenvisningen kan du gjøre så det ser ut som det er plater lagt. Trikset er sementblandingen. En god sementklassifisering, innblanding og nøye blanding for styrke, med andre ord mye sement, mindre vann, en god og vel tilpasset tilslag. Sjekk med fagfolk, ikke butikk, men håndverkere. Jeg vurderer å støpe plater til mitt drivhus i høst. Hvor mange plater skal du støpe, hva er målene og hvordan hadde du tenkt å gå frem?
50x180cm store plater. Totalt 12 stykker. Plass-støpt i form. Hadde tenkt å nøye meg med 5-8 cm, men kanskje må jeg legge på litt tykkelse og grave meg litt ned istedenfor.
Armering rett under midten for å få både god lasteevne og beskyttelse mot sprekker. Betongen kommer på betongbil avlossing med renne.
 
F
J Juniperus skrev:
Plasstøpt ja. Man er jo ingen Hulk 😉
Ok. Jeg antar at de ligger kant i kant med hverandre? Når du har støpt den første, hvordan skal du da få plass med formen når du former neste slik at det blir en akseptabelt tynn skjøt mellom dem?
 
F fsn skrev:
Ok. Jeg antar at de ligger kant i kant med hverandre? Når du har støpt den første, hvordan skal du da få plass med form når du former den neste slik at det blir en akseptabelt tynn skjøt mellom dem?
De skal ligge med ca 11cm mellomrom. Det blir en rad brostein som skal inn imellom. Alle støpes samtidig og mellom formene ligger distanser som holder målet.
 

Beste svar

S
Riflenes funksjon på armeringsstenger er for å øke vedheftfastheten mellom armeringen og betongen.

Har man i dimensjoneringen regnet på slike typer stenger (hvilket er det vanligste), så skal man sørge for at man har den profilen på armeringen.
 
  • Liker
Juniperus
  • Laddar…
Av egen erfaring vet jeg iallfall at bilbutterix putsnett har klart dårligere holdbarhet enn andre "merkenett".
 
  • Liker
Juniperus
  • Laddar…
S scorp1on skrev:
Riflenes funksjon på armeringsstenger er for å øke bindingsfastheten mellom armeringen og betongen.

Har man i dimensjoneringen regnet på slike typer stenger (som er det vanligste) så skal man sørge for at man har den profilen på armeringen.
Takk for svar på spørsmålet!

Nå har jeg riktignok ikke regnet på det, men prøver å forholde meg til en slags anerkjent byggpraksis. Så er det rifler som gjelder, så får jeg forholde meg til det. Jeg vet ikke om jeg kan regne på sånt selv. Finnes det noen mal online man kan bruke?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.