4.800 lest ·
15 svar
5k lest
15 svar
Biltema Armeringsnett vurdering
Side 1 av 2
Hei!
Vi skal støpe egne plater til oppkjørselen.
Ca 6-8 cm tykk betong med armering.
Platene er 50x180cm store.
Vi kjøpte armeringsnett på Biltema, men så at de ser helt annerledes ut enn jeg er vant til. De er ikke riflet, men helt runde og blankforsinkede.
Jeg er litt usikker på om det fungerer bra med dette, eller om jeg skal returnere det.
Har noen prøvd eller vet riflenes funksjon?
Takknemlig for all hjelp!
Vi skal støpe egne plater til oppkjørselen.
Ca 6-8 cm tykk betong med armering.
Platene er 50x180cm store.
Vi kjøpte armeringsnett på Biltema, men så at de ser helt annerledes ut enn jeg er vant til. De er ikke riflet, men helt runde og blankforsinkede.
Jeg er litt usikker på om det fungerer bra med dette, eller om jeg skal returnere det.
Har noen prøvd eller vet riflenes funksjon?
Takknemlig for all hjelp!
Skal du ha armering skal det nok være 5 cm til luft om jeg ikke husker feil. Ellers er det risiko for at armeringen ruster i konstruksjonen og at den deretter eksploderer. En metode er i stedet å støpe en plate med en skikkelig sementblanding og så kappe inn ordentlige sprekkmarkeringer. Enklere enn å lage former og støpe en og en, et himla jobb hvis det er mange. Sprekkmarkeringer kan også lages i litt varierende mønster.
5 cm har jeg også lest et sted.T tobiast skrev:Skal du ha armering skal det nok være 5 cm til luft om jeg ikke husker feil. Ellers er det risiko for at armeringen ruster i konstruksjonen og at den så sprenges. En metode er å i stedet støpe en plate med en skikkelig sementblanding og så kappe inn ordentlige sprekkanvisninger. Enklere enn å lage former og støpe en og en, et himla arbeid om det er mange. Sprekkanvisninger kan også gjøres i litt varierende mønster.
Tenker at armeringen får ligge nær bunnen.
Vil helst ha glatte og fine plater uten mønster. Egentlig lurer jeg på om armering trengs. Kjøper man steinplater for innkjørselen så har vel de ingen armering? Muligens fiber..
Armeringens posisjon har med hvilken funksjon den skal ha. Jeg hadde kjørt høyt og lavt da armering ikke er ekstremt dyrt.
Nei, kjøpeplater har ingen armering så vidt jeg vet, muligens hvis det er større og tykkere plater. Sprekkindikasjonen kan du gjøre så det ser ut som om det er plater lagt. Trikset er sementblandingen. En god sementklassifisering, blanding og nøye blanding for styrke, med andre ord mye sement, mindre vann, en god og vel tilpasset ballast. Snakk med fagfolk, ikke butikk men håndverkere. Jeg vurderer å støpe plater til drivhuset mitt i høst. Hvor mange plater skal du støpe, hva er målene, og hvordan hadde du tenkt å gå frem?J Juniperus skrev:
Platene skal være store, så de blir plass-støpt og så ligger de der. 50x180 cm. Jeg vil at det skal se ut som en eneste stor plate, så jeg vil finne en løsning der man slipper å lage fuger.
Armering på 2 cm høyde over bakken og så minst 5 cm over håper jeg skal funke. Det er først og fremst for å tåle belastning av en bil, så armering på dybden gjør at den klarer det. Så er det risiko for små sprekker om vi ikke armerer høyt selvfølgelig.
Jeg kommer til å kjøpe betong fra swerock da jeg lager selve garasjeplaten samtidig. SWEFROST40 C35/45 S4 DMAX 16 STDCEM XC4, XF2, XS3, XD3, XA1
Kjøpeplater pleier vel å være fra 4 cm tykke og opp til 8 cm. Og de pleier å være ment for parkering i de dimensjonene. Større plater gir større tykkelse, men uten armering tror jeg.
Armering på 2 cm høyde over bakken og så minst 5 cm over håper jeg skal funke. Det er først og fremst for å tåle belastning av en bil, så armering på dybden gjør at den klarer det. Så er det risiko for små sprekker om vi ikke armerer høyt selvfølgelig.
Jeg kommer til å kjøpe betong fra swerock da jeg lager selve garasjeplaten samtidig. SWEFROST40 C35/45 S4 DMAX 16 STDCEM XC4, XF2, XS3, XD3, XA1
Kjøpeplater pleier vel å være fra 4 cm tykke og opp til 8 cm. Og de pleier å være ment for parkering i de dimensjonene. Større plater gir større tykkelse, men uten armering tror jeg.
50x180cm store plater. Totalt 12 stykker. Plass-støpt i form. Hadde tenkt å nøye meg med 5-8 cm, men kanskje må jeg legge på litt tykkelse og grave meg litt ned istedenfor.T tobiast skrev:Nei, kjøpte plater har ingen armering så vidt jeg vet, muligens hvis det er større og tykkere plater. Sprekkhenvisningen kan du gjøre så det ser ut som det er plater lagt. Trikset er sementblandingen. En god sementklassifisering, innblanding og nøye blanding for styrke, med andre ord mye sement, mindre vann, en god og vel tilpasset tilslag. Sjekk med fagfolk, ikke butikk, men håndverkere. Jeg vurderer å støpe plater til mitt drivhus i høst. Hvor mange plater skal du støpe, hva er målene og hvordan hadde du tenkt å gå frem?
Armering rett under midten for å få både god lasteevne og beskyttelse mot sprekker. Betongen kommer på betongbil avlossing med renne.
De skal ligge med ca 11cm mellomrom. Det blir en rad brostein som skal inn imellom. Alle støpes samtidig og mellom formene ligger distanser som holder målet.F fsn skrev:
Beste svar
Riflenes funksjon på armeringsstenger er for å øke vedheftfastheten mellom armeringen og betongen.
Har man i dimensjoneringen regnet på slike typer stenger (hvilket er det vanligste), så skal man sørge for at man har den profilen på armeringen.
Har man i dimensjoneringen regnet på slike typer stenger (hvilket er det vanligste), så skal man sørge for at man har den profilen på armeringen.
Av egen erfaring vet jeg iallfall at bilbutterix putsnett har klart dårligere holdbarhet enn andre "merkenett".
Takk for svar på spørsmålet!S scorp1on skrev:
Nå har jeg riktignok ikke regnet på det, men prøver å forholde meg til en slags anerkjent byggpraksis. Så er det rifler som gjelder, så får jeg forholde meg til det. Jeg vet ikke om jeg kan regne på sånt selv. Finnes det noen mal online man kan bruke?