Hei
Holder på med en relativt (150M2) stor økonomibygning som er isolert og oppvarmet. Nå er det snart på tide å få opp innertaket, vurderer å sette noen form for plate materiale f.eks. sponplate direkte på takstolene. Noen som har tips om en annen enkel måte å få et akseptabelt resultat til liten kostnad?

OSB kanskje?

Osb er nok ingen høydare da det pga vekt og fuktfølsomhet vil begynne å henge. Jeg hadde nok gipset taket enten glatt eller med faset gips.....men ellers finnes det jo en hel haug med fine vanlige innertak typ elit og huntonit...men da blir det en annen kostnad:)
/
M

Nå vet jeg ikke hva rommet skal brukes til, men grålumpapp + panelbord med glippe = snekkerspiss kan funke. Råspont er helt OK.

trojlee skrev:
Osb er nok ingen høydare da det på grunn av vekt og fuktfølsomhet kommer til å begynne å henge. Jeg hadde nok gipset taket enten slett eller med faset gips.....men ellers finnes det jo en hel drøss med fine vanlige innertak typ elit og huntonit...men da blir det en annen kostnad:)
/
M
Hvorfor skulle det begynne å henge? Det er ikke min oppfatning at OSB-plater begynner å henge ned etter en stund. Men visst... Monterer man dem i et meget fuktig miljø, med stort regelavstand vil de sikkert begynne å henge, men det ville gips også gjort med samme forutsetninger.

Men for å gjøre antagelsen at platene skulle begynne å henge, bør man imidlertid kjenne til regelavstanden, og den informasjonen tror jeg faktisk ikke finnes i denne tråden.

Ang. fukten så finnes det ulike kvaliteter på OSB avhengig av bruksområde. Det finnes bl.a. fuktbestandige plater samt plater bestrøket med fenolfilm, som meget vel ville egne seg i dette tilfellet.

Sist redigert:
Tanken er å montere direkte på takstolene som sitter cc 1200

Mikael_L
tak-ess er og fungerer som huntonit, men koster nesten halvparten.
F.eks. Bauhaus pleier å ha den panelen hjemme for ca 100:-/kvm.
Jeg bruker den i vårt hus, spikrer den fast med klammerpistol og smalryggede (6mm) og lange (ca 20-30mm) klammer, raskt som fy.

Da får man plater og overflatebehandling i ett og samme moment, og i prinsippet samme pris som gips + sparkel + remse + grunning + sluttfarge.

Og ellers kan du vurdere om det går an å bare spenne f.eks. vindsperre under en glespanel av spikerlekt 25x38. Da er det snorbillig men stygt som juling. :cool:

edit: du rakk inn med et innlegg om cc1200.
Bruker du takess eller huntonit osv må du først sette glespanel, jeg vil huske at takess vil ha 28x70 gles i cc600.

Sist redigert:
elit krever cc30 på sine innertak, jeg tror ikke du får et bra resultat uansett hva du velger om du velger å sette opp på cc120 muligens noe som er spontat. Men som pbengtsson skrev så kan det jo bli fint med panelbord i riktig miljø...

Byggmax billigste fulgips, fas kortsidene med båndsliper. Sparkle og så bruk Byggmax Takmaling Premium, den dekker brukbart.

Et alternativ er kanskje billig råspont som du skyter fast, gir jo en ekte trefølelse og holder å feste i. Eventuelt sprøytemale over

/Anders

Luter nok mot råspont, så litt hvit maling på. Plate materiale trenger man å legge lekter for uansett hva man bruker, og da blir det både dyrere og mer slitsomt.

Råspont kommer fungere fint, men mal det første laget før du setter den opp slik at det ikke blir umalte striper når råsponten krymper...

I en økonomibygning i den størrelsen så er det bare råspont som gjelder. Synes jeg i alle fall. (OM det ikke skal sveises eller sysles med andre varme arbeider der, da er det gips som gjelder)
Sprøytemal det hvitt så med billig takmaling så blir det knall.
Såg nånn bonde i en reklamefilm som kjøpte billig takmaling når han malte om låven.

Takk for alle svar, bare et tjuetalls osb-plater igjen å klamre opp før det er tid for innertaket...

eviljava skrev:
Hvorfor skulle det begynne å henge? Det er ikke min oppfatning at OSB-plater begynner å henge ned etter en stund. Men visst... Monterer man dem i et veldig fuktig miljø, med stort regelavstand vil de sikkert begynne å henge, men det ville gips også gjøre med samme forutsetninger.

Men for å gjøre antagelsen at platene skulle begynne å henge bør man likevel kjenne til regelavstanden og den informasjonen tror jeg faktisk ikke finnes i denne tråden.

Ang. fukten så finnes det ulike kvaliteter på OSB avhengig av bruksområde. Det finnes bl.a. fuktresistente plater samt plater bestrøket med fenolfilm, som meget vel kan egne seg i dette tilfellet.
Forhandler av OSB plater?

TS skrev faktisk "direkte på takstolene" som man kan anta at han ikke vil slå på noe ekstra gles og nei da funker det ikke å sette OSB med et c/c 120 mål.

Hadde iofs håpet at noen skulle svare at de hadde hatt osb med cc 1200 i 20 år uten problem. En plateheis og krampepistolen hadde lest innertaket på en ettermiddag i så fall... Nå får det bli råspont istedenfor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.