Jeg eier en eiendom som er påbegynt med følgende:

Kjeller murt med betongblokker og støpt betongtak over kjelleren på ca. 130 m2.
Oppå dette er det et stålskjelett (I-bjelker) i pulpettform med ferdig skrudd blikktak.
Dette skal bli til et bolighus med kommersiell innretning, dvs. jeg vil ferdigstille dette på billigste måte, men likevel med langsiktig økonomi når det gjelder oppvarming samt vedlikehold. Dog skal gjerne sluttresultatet se relativt "landlig" ut. Totalt veggareal er ca. 260 m2 så prisen er viktig.

Tenkte å ta hjelp av dere på forumet som sikkert har surfa rundt og funnet mye interessant, jeg trenger tips om både ytterfasaden samt isolasjon for helårsbruk. Innsiden på veggene vil bli kledd med gips eller trepanel.

Har jeg gått glipp av noe viktig, så si ifra så skal jeg komplettere.

MVH
Koffegbg

Sist redigert:
Hvordan er byggetillatelsen formulert?

Byggeløyvet er ikke utformet ennå, det er en eksisterende bygning så det blir mer byggemelding om endring av bruksformål. Fra Lager-hall til Kommersiell bolig. Så det finnes ingen begrensninger i det hele tatt.

Plåtfasade burde jo være billig og vedlikeholdsfritt, landlig i form av maskinhallslooken.
Også fibercementplater burde fungere, koster ca. 200 kr/kvm tror jeg.

Vil bort fra Maskinhalls looken. Det skal føles attraktivt å leie og bo der. Men er ikke imot platefasade som er pen.

Når du sier at det ikke finnes begrensninger så blir jeg redd for at du ikke har snakket med kommunen ennå. Det pleier å finnes en hel oppsjø av begrensninger når det gjelder kommersielle eiendommer.

Ligger bygningen på en gård eller et industriområde?

På en Landbruksfastighet utenfor regulert område.
Jeg vet hvordan kommunen fungerer og eier 8-9 hus/eiendommer i dag som jeg enten har bygget fra grunnen eller renovert fra grunnen.

Jeg vet om at det finnes stygge platefasader men hvilke pene finnes det?
Det finnes ulike plast & Glassfiber fasader men finner ingen virkelig pene der heller.

Så noen tips der takk.

Isolertimmer kanskje? 200 kr kvm (finnes til og med en materialkalkulator på siten). Om du så sprøytemaler huset så går malingen raskt. Du burde kunne lasere tømmeret, hvilket gjør ommaling kostnadseffektiv. Ser landlig ut også.

Om du nå bare har en stålstamme så kanskje det ville være forsvarlig å mure opp vegger med en variant av lettbetong med bra isoleringsverdi og så bare pusse det.
(det er veldig mye billigere å kjøpe lettbetong fra Polen)

(og gratulerer med å ha en kommune som er morsommere å ha å gjøre med enn den jeg bor i)

• Liker
Koffegbg
  • Laddar…
Now were talking :-)

Bra forslag, begge to.
MaZtoR: Har du tips på Polen- lättbetong?

Mange av merkene på lettbetong som selges i Sverige finnes også i Polen for billigere penger om jeg har forstått det rett. Har selv aldri personlig handlet der. Men jeg har vært på arbeidsplasser (som blikkenslager) der alle sementbaserte produkter har vært importert fra Polen. Om du søker rundt litt på forum og google så kan du nok finne et firma som hjelper deg med importen.

• Liker
Koffegbg
  • Laddar…
Jeg funderte på om det finnes sandwich paneler som er plater med skum imellom. Så slike i Kina på en byggemateriale messe der. Billig som bare det...
Noen som har sett slike i Sverige?

gulrotmann: Kult. Dette skal jeg lese mer om, fant en variant på Blocket også akkurat.....

Sandwich paneler finnes i mange forskjellige utførelser. Bruker å selges av bedrifter som også selger haller. Som for eksempel lindab og tectum. Men hvis du vil ha et "landlig" utseende er det nok feil vei å gå.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.