Som så mange andre har vi gitt oss i kast med å renovere kjelleren i vårt hus fra 1920 & søker litt råd.
Bakgrunn:
Vi skal pigge opp det gamle fyrrommet og lage en vaskerom (ca. 15m2). Rommet ved siden av, som er det nåværende vaskerommet (ca. 20m), tenkte vi å gjøre om til gjesterom/peisestue med et massivt furugulv som har blitt til overs i en annen renovering. (tregulv er et must ifølge partneren).
Vi forsøker å spare litt penger og vurderer å spare inn ved å pigge opp det nåværende vaskerommet & legge tregulv på eksisterende plate i stedet. Tykke tregulv er jo ikke det beste på gulvvarme & gir en mykere varme allerede uten gulvvarme.
Har lest gjennom litt forskjellige tråder, anbefalinger & lander da i følgende:
Teknisk løsning uten å støpe ny plate: betong | Platon | spon | skrudd tregulv. Antar at vi også bør sette eller forberede for en aktiv vifte for å ventilere gulvet også. Så må vi pigge bort gammelt avløp & grovstøpe/flytesparkle for å jevne ut gulvet som heller friskt mot sluket i hele rommet.
Platon installasjon er derimot ikke gratis eller enkel & vurderer om det faktisk ikke blir billigere å pigge opp dette rommet også. Det ville f.eks. da bli lønnsomt med en betongbil i stedet for å blande selv. Har fått pris på ca. 35` for å pigge opp & støpe med gulvvarme (+materialer for betong/isolering/armering) i det nåværende vaskerommet.
Teknisk løsning med ny bunnplate & gulvvarme: betong| lim med fuktsperre | tregulv (alt. dampsperre + spon & deretter skru.)
Alternativt kunne man jo pigge opp & legge ny plate uten gulvvarme & spare 16'. Men det føles litt meningsløst når man uansett har pigget opp.
Fordelen med å pigge er også bedre takhøyde i gjesterommet, som allerede nå er 5cm lavere enn fyrrommet pga. høyere gulvnivå.
Er det noen tabbe i de tekniske løsningene?
Langsiktige/kortsiktige anbefalinger?
Noe jeg har oversett?
Refleksjoner?
Tenker jeg rett med materialet for peisestuen litt grovt som nedenfor hvis jeg skal sammenligne kostnader at det nok blir omtrent liknende?
Støpe:
- XPS . 50kr//kvm
- Pukk . 1000kr
- Armering . 100kr/kvm
- betongbil . 9000kr/2 (ca. Halvt lass per rom)
- fuktsperre etc. 1000kr
= ca. 9tkr
Platonløsning:
- Platonmatte 2500kr
- skjøtebånd 2000kr
- oppbrett 1000kr
- noen sekker grovbetong 200kr
- flytesparkel 2000kr
= ca. 8tkr
Takk på forhånd for kloke råd ☺️
Bakgrunn:
Vi skal pigge opp det gamle fyrrommet og lage en vaskerom (ca. 15m2). Rommet ved siden av, som er det nåværende vaskerommet (ca. 20m), tenkte vi å gjøre om til gjesterom/peisestue med et massivt furugulv som har blitt til overs i en annen renovering. (tregulv er et must ifølge partneren).
Vi forsøker å spare litt penger og vurderer å spare inn ved å pigge opp det nåværende vaskerommet & legge tregulv på eksisterende plate i stedet. Tykke tregulv er jo ikke det beste på gulvvarme & gir en mykere varme allerede uten gulvvarme.
Har lest gjennom litt forskjellige tråder, anbefalinger & lander da i følgende:
Teknisk løsning uten å støpe ny plate: betong | Platon | spon | skrudd tregulv. Antar at vi også bør sette eller forberede for en aktiv vifte for å ventilere gulvet også. Så må vi pigge bort gammelt avløp & grovstøpe/flytesparkle for å jevne ut gulvet som heller friskt mot sluket i hele rommet.
Platon installasjon er derimot ikke gratis eller enkel & vurderer om det faktisk ikke blir billigere å pigge opp dette rommet også. Det ville f.eks. da bli lønnsomt med en betongbil i stedet for å blande selv. Har fått pris på ca. 35` for å pigge opp & støpe med gulvvarme (+materialer for betong/isolering/armering) i det nåværende vaskerommet.
Teknisk løsning med ny bunnplate & gulvvarme: betong| lim med fuktsperre | tregulv (alt. dampsperre + spon & deretter skru.)
Alternativt kunne man jo pigge opp & legge ny plate uten gulvvarme & spare 16'. Men det føles litt meningsløst når man uansett har pigget opp.
Fordelen med å pigge er også bedre takhøyde i gjesterommet, som allerede nå er 5cm lavere enn fyrrommet pga. høyere gulvnivå.
Er det noen tabbe i de tekniske løsningene?
Langsiktige/kortsiktige anbefalinger?
Noe jeg har oversett?
Refleksjoner?
Tenker jeg rett med materialet for peisestuen litt grovt som nedenfor hvis jeg skal sammenligne kostnader at det nok blir omtrent liknende?
Støpe:
- XPS . 50kr//kvm
- Pukk . 1000kr
- Armering . 100kr/kvm
- betongbil . 9000kr/2 (ca. Halvt lass per rom)
- fuktsperre etc. 1000kr
= ca. 9tkr
Platonløsning:
- Platonmatte 2500kr
- skjøtebånd 2000kr
- oppbrett 1000kr
- noen sekker grovbetong 200kr
- flytesparkel 2000kr
= ca. 8tkr
Takk på forhånd for kloke råd ☺️
Det er full fart! Etter noe kaotisk støvete pigging & sliping som støvet ned halve huset så er vi snart klare for betongbilen!oscarwww skrev:
Alle vegger ble slipt farge bort så godt som mulig på. Deretter har de fleste blitt pusset. Noen vil det bli satt innervegger med våtromsplater på for å bygge inn rør osv.
Gutta klarte å pigge/knuse bort noen steiner som stakk opp skikkelig bra så gulvnivået ble helt ok. Vi har måttet kompromisse på isolasjonen så den kun er 5 cm på noen små områder, men ellers er det gjennomgående 10 cm. Herlig for gjesterommet ble nå ca. 5-10 cm høyere i tak.
Litt undrende nå rundt betongen da de ville at jeg skulle bestille den fra et betongfirma og skal bare si "kjellerbetong". Noen som vet noen gode tips eller ordner det seg i samtale med betongfirmaet? tips på betongfirma i osloområdet ville heller ikke vært feil ☺️
Takk på forhånd
Klikk her for å svare