Gaude skrev:
jeg holder på med å bære sand i dag skal ut med ca. 14 m3. Jeg synes det høres kjempeinteressant ut å suge ut sanden med hjelp av sandsug finnes det flere firmaer enn norrvac og er det kostbart. Det føles som om jeg skulle spare ryggen en hel del....
OT definitivt men: faen, jeg kunne drenere om med en sandsug i så fall. Nå graver jeg for hånd (alene) ned til ca 270 cm dypt. Bare sand så det er lett å grave, men det går ikke an å legge opp gravejordet ved siden av for det raser inn hele tiden, så de må kjøres bort med trillebår. Kan fortelle at man blir sterk i armene av å fylle en trillebår fra bunnen av hullet.

Så der - ferdigklaget!
MVH
Ronnie

Jeg skal etter at jeg har forlenget veggen nedenfra med to lag Leca grave rundt huset. En hjulgraver er bestilt som "glufser" rundt huset på én dag. Jeg har samme "problem", bare sand der jeg graver så det raser friskt. Deretter pordrän og dreneringsslange. Jeg har også bestilt 4 lass med 8-16 for tilbakefylling. En hel del jobb, men det kommer til å bli bra når det er ferdig. Samtidig som jeg gjør dette, skal jeg også bytte rør og vannslange til huset.

Jeg vet imidlertid ikke hvor mye man kan grave under eksisterende vegg uten at setningsrisikoen øker iom at det bare er en prosentert vegg som står på sand. Forslag tas imot med takk...

Fasting65 skrev:
Minst fire ganger prisen - har jeg hørt - men Cramokaren KAN jo ha overdrevet.

Hva man skjærer med hvis man har armering vet jeg ikke. Jeg tror man ellers får bruke hammerbor og klippe armeringen, men det er bare en gjetning.
japp, hammerbor var det jeg var innstilt på fra starten. men det er jo en svare jobb... hørtes så utrolig mye smidigere ut det der med betongsag....

4 papp for en skive... jesses... ja, det er sikkert en diamantbesatt skive av titan og sikkert litt gullbelegg i sentralhullet så 4 papp er sikkert motivert. :D

Kjøp en skikkelig vinkelsliper og diamantblad, så kommer du unna med typ 3000kr. Blad, 400kr, vinkelsliper typ 2-2500kr. Da snakker vi makita 230mm.

moddha skrev:
høres jo skikkelig smud ut!! min lokale utleier har dette i utvalget:
3422 Gulvsag, betong, skjæredybde 170 mm, 3-fas ................................................................ 350 kr
3423 Gulvsag, betong, skjæredybde 320 mm, 3-fas ................................................................ 470 kr

hvor lang tid tok det å sage for din del?

jeg har sammenlignet med "bare" :) maks 35 kvm å fikse... tygger den i seg armering og slikt eller blir utleieren gretten når han får tilbake en klinge glatt som en babystjert?

omtrent hvor store firkanter er "passe"? og hvordan går man frem? sager først hele gulvet i som i et rutenett og så plukker det bort?

hvilken maskin er best egnet tro? 170mm burde vel fungere utmerket for min 70-tallsgrunn. kanskje må sette borhammeren i gulvet for å måle tykkelsen først...

Det har aldri vært noe armering i gulvene vi har laget. Og kanskje mellom 50-80 mm tykt. Kappe som du sier et rutenett, ganske små firkanter, ellers blir man fort lei og leier en transportør og sender det ut et vindu. Sage alt på en gang. Så kan du jo levere tilbake saga neste dag. Det man misser kan jo bil bort eller bruke onkel slegge. Og leie en sag med vannkjøling og strøm :) Har kjørt med bensindrevet sag noen ganger og man blir fort trøtt i hodet:D Rondell med diamantblad tror jeg fungerer dårlig, alle som har prøvd å kappe vet jo hvor mye det støver.

vi kappe 220kvm på en dag. Så tok det jo litt lengre tid å bære ut. Nå var det en stund siden vi gjorde noe slikt, det var da man var ung og dum. (fattig student) :)

Henrik1234 skrev:
vi kapa 220kvm på en dag. Sen tok det jo litt lengre tid å bære ut. Nå var det en stund siden vi gjorde noe sånt, det var når man var ung og dum.(fattig student):)
haha, det høres mer ut som at du var ung og smart! :) sage på en dag og få vakkert skårne sukkerbiter modell grosse kontra ukers slit med bilningsmaskinen og en masse smul....... om du gjorde 220kvm på en dag så burde jeg klare mine 35kvm på et par timer, så lenge jeg ikke har armering der nå...

men du hadde ingen armering! hvor gammelt var/er huset ditt?

se! http://www.hyres-maskiner.se/T83-9.htm

betongsag "Tilpasset for sagearbeid i armerte betonggulv, elementer etc"!! yei...! da er sikkert de fleste i stand til det samme. Det skal visst være diamantblad og det må man kjøpe i tillegg når man leier (forståelig)...men jeg har (ennå) ikke funnet noen nøyaktig pris. men det ser ut til å ligge på 3000-5000 kr stykket......huffda....

du kjenner ingen som jobber som anleggsarbeider?. de pleier å ha bensin drevne for å kappe hageplater asfalt m.m man kan få låne for litt penger uten kvitteringer:).

nei...dessverre ikke...

husker du hvor mye slitasje det ble på klingen du brukte for dine 240 kvm?

om man skal bile ut en hel kjeller så føles likevel 3000 som en dråpe i havet:D...leste i en avis og der hadde de leid et transportbånd som de dro ut gjennom kjellervinduet og fraktet ut alt det oppbrutte gulvet...kan jo være verdt det hvis man ikke vil få en ødelagt rygg på kjøpet...
/
M

jamenda... da kjører vi på det!! :) transportbånd trenger jeg nok ikke, jeg har ingen vinduer i rommene som det skal graves i. men kåken er sutteräng så det finnes en dør et rom bort som man kan kjøre trillebår gjennom...

Lei en 130mm klinge som går på 240volt, sag opp gulvene i biter om 60 X 90cm. Når hele gulvene er saget, begynner man lengst fra utgangen med å laste på bitene på en pirra, last så hele tiden bort fra døren dere bruker, da kan dere bruke det glatte gulvet til det siste.

Når alt er ute får dere se hvor syllen går i høyden (oftest ca 30cm under betong), og rekker det med de ca 20cm ekstra som blir uten å gjøre noe med syll så frigjør kjelleren ned til syll og komprimer et tynnere lag 8-16 med 220 kilos vibba. Legg deretter ut 80mm cellplast, sett gulvvarmen i cellplasten og støp eller sparkel opp de siste 20 mm så man dekker gulvvarmen, deretter plast og parkett---klart.

Hvis man også vil senke syllen for å få riktig god takhøyde er det klart mer krevende og krever sin mann & tålmodighet, men det går. Man må starte med å grave ordentlig dype hull under syllen, hullene bør være 1 meter dype & 1 X 1 i diameter, dette gjøres med ca 2,5 meters mellomrom langs hele bærende syllen i kjelleren.

Så grunn/drener hvert hull med ca 10-15cm 8-16 makadam og pakk godt sammen, legg dit 3 lag av 100mm 100s cellplastisolering & armer med 12 stk 10mm jern lagt i kryss, støp med vanlig grovbetong k40 en 150mm tykk plate.

Denne platen som dere har støpt, bygger dere opp fra med murblokker oppover til dere møter den gamle huskroppens stein, dere murer oppover fra samtlige nystøpte plater og til slutt har dere kommet rundt hele syllen og da bæres huset av deres nye bærepunkter.

Derfra kan dere fjerne resterende syll, få dit Ragnsells sugebil for å suge ut det meste av sand/jord mm, drener øvrige kjelleren med ca 10-15cm 8-16 makadam og pakk ordentlig, så cellplast 3 X 100mm s80 ell s100 pluss 15 cm betong, og deretter bygge opp resterende veggliv fra nye støpingen og møte den gamle.

Og vips har dere fått 240cm i hele kjelleren

MvH Jawen

jawen skrev:
O vips har ni fått 240cm i hele kjelleren
Kjennes som at det burde vært lagt til en ;) til ovenstående setning, iallfall ordet "vips". :D

(Men det var interessant at det går an å gjøre. Når man leser på forumet innser man at ingenting er umulig, det tar bare lenger tid).

Når det gjelder kostnader for en diamantklinge så vil jeg huske at slitasjekostnaden er ca. 2 000 kr eks. mva. / mm. Deretter kommer leien for saga. Å kjøpe en ny klinge i størrelse 300-400 mm. skulle jeg tippe ligger på ca. 6 000 kr eks. mva. Er platen ca 100 mm tykk så må klingen være minst 300 mm i diameter fordi sentralfestet gjør at man ikke kan bruke hele radiusen. Det er ingen problem å sage gjennom armering eller lignende, men lei en vannkjølt sag med riktig tilpasset klinge ellers vil dere måtte tørke støv i hele huset frem til dere skal selge boligen. Når dere og evt. hvis dere skal pigge så bruk mye tid på å tape og plastre for å hindre at støvet sprer seg til resten av huset. Støvet har en fantastisk evne til å spre seg. En veldig smart ting er å leie en støvfelle og plassere i rommet med utblås ut fra huset. Den tar hånd om en stor del av støvet og skaper et lite undertrykk i kjelleren slik at støvet ikke sniker seg opp i huset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.