Hei!
Jeg vurderer om vi skal pigge ut en kjeller for å få litt mer takhøyde. Det er så lavt til taket, bare 1,97 med litt høyere takhøyde (kanskje 2,3 m) så ville det føles hyggeligere.

Vi har en kjeller bygget på midten av 70-tallet og jeg lurer på om det er rimelig å pigge ut og øke takhøyden.

Forstår at det kanskje kan være problemer, som at fjellet kommer nærme fundamentet, men forutsatt at det ikke er slike problemer.

Hvis nå tankene mine er rimelige, hva kan det ta i tid å pigge ut en kjeller på 90 kvadratmeter tro?

Takk for hjelpen!

//Generelt

Det høres ikke ut som en morsom jobb.
Kan du komme inn med en liten gravemaskin, typ Bobcat?

Hvis du skal gjøre det for hånd, bør du vurdere følgende:
Du skal pigge og grave bort ca. 9 kubikk betong, deretter grave bort ca. 27 kubikk fyllmasser. Hvis du skal ha et nytt bærelag og markisolering blir det bort med ytterligere 9 kubikk per dm. Deretter tilbake med nytt bærelag, isolering, armering og til slutt 9 kubikk betong.

Jeg ville ikke gjort den jobben for hånd.

• Liker
Deamon333
  • Laddar…
Alt går om man orker.
Jeg bilte ut halve det området du snakker om og det tok ca 6 måneder.
Vil tippe at det tar mellom 4-10 måneder avhengig av hvor effektiv du er samt andre omstendigheter som familie mm.

I etterkant så ville jeg nok ha latt noen andre gjøre jobben.
Som mattiasp sa så er det ikke gøy..
Dog så ble det billigere slik, men til hvilken pris? Man følte seg som en straffange og møter ikke familien så mye.
Trøtt hjem fra jobben på med arbeidsklærne og stille seg og bile dag ut dag inn så fort anledningen bød seg.

Offer en del av ytterveggen og kjør inn med en Bobcat.

Antar at det går med litt snigeldynamit om du har ber, jeg hadde blåleire.

Hei Vi bilte ut 240 kvm. Leide en vannkjølt betongsag og kuttet opp firkanter i passende størrelse, deretter bar vi dem ut for hånd. Så ringte vi Norrvac, og de sugde ut sanden som var under betongen. En skikkelig styrketrening var det, men det var verdt det i ettertid med 230 i hele kjelleren, mot 185 som det var før:)

• Liker
renoveringsfredrik og 1 annen
  • Laddar…
Henrik..hvorfor sa du ikke det til meg før jeg kjørte=)

Takk for svar!
Det høres jo ikke helt umulig ut, og det kanskje går an å gjøre dette i etapper, ta kanskje en del av kjelleren og øke takhøyden i den delen. Akkurat når vi kommer ned kjellertrappen har vi et bad, og jeg lurer på om vi kanskje kunne pigge opp den delen, kanskje 6 kvm, og deretter den delen av gangen som er utenfor, kanskje 5 kvm, la resten være urørt så lenge og ha deretter et par trappetrinn inn til den lange korridoren som rommer resten av kjelleren. Blir det rart tror dere?

Huset ligger på landet så vi forstyrrer i hvert fall ikke noen naboer.

Men jeg forstår ikke... Står ikke huset på såler eller noe slikt?
Hvordan gjør man da når man graver seg flere desimeter under husets bærende deler?
Må man støpe eller mure opp en ny bærende vegg under sålen, eller hvordan gjør man det?

I noen tilfeller ligger sålen langt under eksisterende gulv. Sånn så det ut hos et par naboer.
I andre tilfeller må man grave ut en bit under ytterveggen om gangen og bygge opp en ny yttervegg.

Henrik1234 skrev:
Hei Vi bilte ut 240kvm. Leide en vannkjølt betongsag og kuttet opp firkanter i passende størrelse, så bar vi dem ut for hånd. Så ringte vi Norrvac så sugde de ut sanden som var under betongen. En skikkelig styrkeøkt var det men det var verdt det nå i ettertid med 230 i hele kjelleren. motfor 185 som det var før:)
høres jo skikkelig bra ut!! min lokale utleier har dette i utvalget:
3422 Gulvsag, betong, skjæredybde 170 mm, 3-fas ................................................................ 350 kr
3423 Gulvsag, betong, skjæredybde 320 mm, 3-fas ................................................................ 470 kr

hvor lang tid tok det å sage for din del?

jeg har sammenligningsvis "bare" :) maks 35 kvm å fikse... tygger den i seg armering og slikt eller blir utleieren sur når han får tilbake en klinga glatt som en babystjert?

omtrent hvor store firkanter er "passende"? og hvordan går man frem? sager først hele gulvet i som i et rutemønster og så plukker det opp?

hvilken maskin er best egnet tror du? 170mm burde vel fungere utmerket for min 70-tallsgrunn. kanskje må sette borhammeren i gulvet for å måle tykkelsen først...

Utleieren blir kjempeglad når du kommer tilbake med en helt utslitt klinge. Du må ofte betale ganske store summer for hver halv millimeter som du sliter på klingen. En ny klinge er latterlig dyr.

skulle tro det... :-/ men klarer klingene armering eller?

nå vet jeg iochförsig ikke om jeg har armering i gulvet, for jeg har ikke banket i stykker noe gulv ennå. mine (kjeller)vegger er derimot nerlusade med armering. det vet jeg etter å ha borret et par hull i den...

men om betongsag IKKE er så bra om man har armering, hvilken er da best metode pris/tid?

hva kan et slikt blad koste forresten? 1000 bagis?

Minst firedobbelt pris - har jeg hørt - men Cramokaren KAN jo ha overdrevet.

Hva man sager med om man har armering vet jeg ikke. Jeg tror man ellers må pigge og klippe armeringen, men det er bare en gjetning.

jeg holder på med å bære sand idag skal ut med ca. 14 m3. Jeg synes det høres kanoninteressant ut å suge ut sanden med hjelp av sandsug, finnes det flere firmaer enn norrvac og er det kostbart. Det føles som om jeg ville spare ryggen en hel del...

Har lest i en annen tråd her at det kan være en idé å leie maskin og direkte montere på et blad man har kjøpt selv og bruke det opp i stedet for å betale straffekostnaden for slitasje til utleieren. Sannsynligvis er deres marginer større på slitasje enn leie, så det virker fornuftig.

For øvrig, hvorfor nøye seg med 230 cm takhøyde, 3-4 meter virker kult når man først er i gang! :D

MVH
Ronnie

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.